18.12.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Zetor 25 A – 147 kilon vauhtipyörällä vääntöä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tätä aikansa suosikkia valmistettiin yli 150 000 kappaletta. Suomessa se nousi suosioon yhdellä erikoisella ominaisuudellaan. Toisen maailmansodan jälkeen hevosia alettiin korvata maa- ja metsätaloustöissä traktoreilla koko ajan kiihtyvällä vauhdilla. Hinta ja ominaisuudet olivat tietysti tärkeitä valintakriteerejä, mutta niitä tärkeämmäksi nousi kolmas ominaisuus, joka yhä useammalle asiakkaalle oli ratkaiseva ostopäätökseen: saatavuus. Kun länsitraktoreita - lähinnä Fordson, Massey Ferguson, Porsche sekä kotimainen Valmet - joutui tuontirajoitusten takia jonottamaan jopa vuosia, niin Hankkijalta sai Zetorin heti mukaansa. Bilateraalisessa idänkaupassa oli lähinnä pulaa tuotavista artikkeleista, ja tsekkiläinen Zetor vastasi hyvin tähän huutoon. Hinnaltaan se asettui vähän länsimaisia kilpailijoita alemmalle tasolle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLentokonemoottorien valmistajasta traktoritehtaaksiTsekkiläinen Zbrojovka-metallivalimo perustettiin jo vuonna 1864, ja toisen maailmansodan aikana sen ammattitaitoa hyödynnettiin mm. saksalaisten lentokonemoottorien valmistuksessa. Jo sodan aikana tehtaalla kehitettiin traktoria, ja Zetor 25:n tuotanto alkoikin pian sodan jälkeen vuonna 1946. Siinä oli edistyksellinen, kaksisylinterinen ja nestejäähdytteinen pyörrekammiodieselmoottori. Vaihteita oli eteen viisi ja yksi taakse. Edistyksellisyyttä edusti myös tasauspyörästön lukko ja lisävarusteena oli saatavilla mekaaninen nostolaite. Vuosikymmenen vaihteessa mallia kehitettiin ja se jakautui kahdeksi, perusmalli 25 A ja 25 K, jonka K-kirjain tuli sanasta kultivation, eli se oli paremmin pelto- ja viljelystöihin sopiva. Edeltävään sukupolveen verrattuna suora etuakseli oli vaihtunut 25 A:ssa portaalimalliseen, mekaaninen nostolaite hydrauliseen, huippunopeus lisääntynyt ja vaihteitakin oli 6+2. K-mallissa oli paremmin peltotöihin sopivat isommat takarenkaat ja välityksiä muutettu niin, että huippunopeus oli selvästi alhaisempi.”Vääntöpankki”2081-kuutioisen rivikakkosmoottorin yhtenä erikoisuutena oli huomattavan raskas, peräti 147 kilon painoinen vauhtipyörä. Siksi moottorin käynnistys vaati pitkän starttauksen lisäksi tarkkuutta hehkun ja puolipuristimen kanssa. Raskas vauhtipyörä toimi moottorin käydessä eräänlaisena ”vääntöpankkina”, minkä ansiosta 25 A suoriutui vaativammista tehtävistä kuin 27 hevosvoiman tehosta saattoi päätellä. Toiseksi vahvaa vääntöä toi myös pitkäiskuisuus, sillä 105-millisten mäntien iskunpituus oli peräti 120 millimetriä. Mikäli sähkölaitteet pettivät, oli Zetorissa mahdollisuus myös veivikäynnistykseen. Voiman ulosottoakselin pyörimisnopeus oli jo eurooppalaisen standardin mukainen 540 kierrosta minuutissa. Vetokykyä paransi tuohon aikaan vielä ei-niin-yleinen tasauspyörästön lukko. Hydraulinen nostolaite toimi vain kytkinpoljin ylhäällä ja voiman ulosotto kytkettynä.Täydellinen työkalusarja mukaanZetorin hintaan kuului mittava työkalu- ja varaosapaketti sisältäen mm. tunkin, ilmapumpun, kuusi hylsyavainta, 12 kiintoavainta, kaksi rengasrautaa, linjapihdit, ruuvitaltan, hohtimet, rasvaprässin, kannentiivisteen, kaksi hehkutulppaa sekä kaksi polttoainesuodatinta. 25 A ja 25 K -malleja valmistettiin vuoteen 1961 asti ja kokonaisvalmistusmäärä kohosi yli 150 000 kappaleeseen. Suomeen niitä tuotiin lähteestä riippuen joko vähän alle tai yli 10 000 kappaletta. Länsitraktoreiden vallattua markkinat vanhat Zetorit poistuivat aktiivikäytöstä, mutta 1990-luvulta alkaen ”kaksvitoset” ovat nousseet suosituiksi harrastetraktoreiksi. Zetor on yhä toiminnassa oleva tehdas ja tähän mennessä se on valmistanut yli 1,1 miljoonaan traktoria.Myynnissä oleva vuoden 1956 Zetor 25 A on alkuperäiskuntoinen ja myyjän mukaan huollettu vastikään. Huollossa on moottoriöljyn vaihdon lisäksi huollettu ilmansuodatin sekä puhdistettu polttoainelinja tankilta suuttimille asti. Myyjän mukaan traktorilla on huollon jälkeen ajettu kymmenen kilometrin koeajolenkki. Hintapyyntö on 4990 euroa.Teksti: Janne Huhtala; kuvat: Tori AutotMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: olisiko Suomen oma Bluesmobile tällainen? 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 – Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 27.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesärenkaat tekivät käytetystä Toyota Priuksestamme aivan eri auton 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää