18.12.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Zetor 25 A – 147 kilon vauhtipyörällä vääntöä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tätä aikansa suosikkia valmistettiin yli 150 000 kappaletta. Suomessa se nousi suosioon yhdellä erikoisella ominaisuudellaan. Toisen maailmansodan jälkeen hevosia alettiin korvata maa- ja metsätaloustöissä traktoreilla koko ajan kiihtyvällä vauhdilla. Hinta ja ominaisuudet olivat tietysti tärkeitä valintakriteerejä, mutta niitä tärkeämmäksi nousi kolmas ominaisuus, joka yhä useammalle asiakkaalle oli ratkaiseva ostopäätökseen: saatavuus. Kun länsitraktoreita - lähinnä Fordson, Massey Ferguson, Porsche sekä kotimainen Valmet - joutui tuontirajoitusten takia jonottamaan jopa vuosia, niin Hankkijalta sai Zetorin heti mukaansa. Bilateraalisessa idänkaupassa oli lähinnä pulaa tuotavista artikkeleista, ja tsekkiläinen Zetor vastasi hyvin tähän huutoon. Hinnaltaan se asettui vähän länsimaisia kilpailijoita alemmalle tasolle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLentokonemoottorien valmistajasta traktoritehtaaksiTsekkiläinen Zbrojovka-metallivalimo perustettiin jo vuonna 1864, ja toisen maailmansodan aikana sen ammattitaitoa hyödynnettiin mm. saksalaisten lentokonemoottorien valmistuksessa. Jo sodan aikana tehtaalla kehitettiin traktoria, ja Zetor 25:n tuotanto alkoikin pian sodan jälkeen vuonna 1946. Siinä oli edistyksellinen, kaksisylinterinen ja nestejäähdytteinen pyörrekammiodieselmoottori. Vaihteita oli eteen viisi ja yksi taakse. Edistyksellisyyttä edusti myös tasauspyörästön lukko ja lisävarusteena oli saatavilla mekaaninen nostolaite. Vuosikymmenen vaihteessa mallia kehitettiin ja se jakautui kahdeksi, perusmalli 25 A ja 25 K, jonka K-kirjain tuli sanasta kultivation, eli se oli paremmin pelto- ja viljelystöihin sopiva. Edeltävään sukupolveen verrattuna suora etuakseli oli vaihtunut 25 A:ssa portaalimalliseen, mekaaninen nostolaite hydrauliseen, huippunopeus lisääntynyt ja vaihteitakin oli 6+2. K-mallissa oli paremmin peltotöihin sopivat isommat takarenkaat ja välityksiä muutettu niin, että huippunopeus oli selvästi alhaisempi.”Vääntöpankki”2081-kuutioisen rivikakkosmoottorin yhtenä erikoisuutena oli huomattavan raskas, peräti 147 kilon painoinen vauhtipyörä. Siksi moottorin käynnistys vaati pitkän starttauksen lisäksi tarkkuutta hehkun ja puolipuristimen kanssa. Raskas vauhtipyörä toimi moottorin käydessä eräänlaisena ”vääntöpankkina”, minkä ansiosta 25 A suoriutui vaativammista tehtävistä kuin 27 hevosvoiman tehosta saattoi päätellä. Toiseksi vahvaa vääntöä toi myös pitkäiskuisuus, sillä 105-millisten mäntien iskunpituus oli peräti 120 millimetriä. Mikäli sähkölaitteet pettivät, oli Zetorissa mahdollisuus myös veivikäynnistykseen. Voiman ulosottoakselin pyörimisnopeus oli jo eurooppalaisen standardin mukainen 540 kierrosta minuutissa. Vetokykyä paransi tuohon aikaan vielä ei-niin-yleinen tasauspyörästön lukko. Hydraulinen nostolaite toimi vain kytkinpoljin ylhäällä ja voiman ulosotto kytkettynä.Täydellinen työkalusarja mukaanZetorin hintaan kuului mittava työkalu- ja varaosapaketti sisältäen mm. tunkin, ilmapumpun, kuusi hylsyavainta, 12 kiintoavainta, kaksi rengasrautaa, linjapihdit, ruuvitaltan, hohtimet, rasvaprässin, kannentiivisteen, kaksi hehkutulppaa sekä kaksi polttoainesuodatinta. 25 A ja 25 K -malleja valmistettiin vuoteen 1961 asti ja kokonaisvalmistusmäärä kohosi yli 150 000 kappaleeseen. Suomeen niitä tuotiin lähteestä riippuen joko vähän alle tai yli 10 000 kappaletta. Länsitraktoreiden vallattua markkinat vanhat Zetorit poistuivat aktiivikäytöstä, mutta 1990-luvulta alkaen ”kaksvitoset” ovat nousseet suosituiksi harrastetraktoreiksi. Zetor on yhä toiminnassa oleva tehdas ja tähän mennessä se on valmistanut yli 1,1 miljoonaan traktoria.Myynnissä oleva vuoden 1956 Zetor 25 A on alkuperäiskuntoinen ja myyjän mukaan huollettu vastikään. Huollossa on moottoriöljyn vaihdon lisäksi huollettu ilmansuodatin sekä puhdistettu polttoainelinja tankilta suuttimille asti. Myyjän mukaan traktorilla on huollon jälkeen ajettu kymmenen kilometrin koeajolenkki. Hintapyyntö on 4990 euroa.Teksti: Janne Huhtala; kuvat: Tori AutotMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: kei-luokan Suzuki Jimny 7 500 rpm kiertävällä 658-kuutoisella moottorilla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Etelä-Korean suurlähettilään entinen virka-auto, Hyundai Equus VS500 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä