18.12.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Zetor 25 A – 147 kilon vauhtipyörällä vääntöä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tätä aikansa suosikkia valmistettiin yli 150 000 kappaletta. Suomessa se nousi suosioon yhdellä erikoisella ominaisuudellaan. Toisen maailmansodan jälkeen hevosia alettiin korvata maa- ja metsätaloustöissä traktoreilla koko ajan kiihtyvällä vauhdilla. Hinta ja ominaisuudet olivat tietysti tärkeitä valintakriteerejä, mutta niitä tärkeämmäksi nousi kolmas ominaisuus, joka yhä useammalle asiakkaalle oli ratkaiseva ostopäätökseen: saatavuus. Kun länsitraktoreita - lähinnä Fordson, Massey Ferguson, Porsche sekä kotimainen Valmet - joutui tuontirajoitusten takia jonottamaan jopa vuosia, niin Hankkijalta sai Zetorin heti mukaansa. Bilateraalisessa idänkaupassa oli lähinnä pulaa tuotavista artikkeleista, ja tsekkiläinen Zetor vastasi hyvin tähän huutoon. Hinnaltaan se asettui vähän länsimaisia kilpailijoita alemmalle tasolle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLentokonemoottorien valmistajasta traktoritehtaaksiTsekkiläinen Zbrojovka-metallivalimo perustettiin jo vuonna 1864, ja toisen maailmansodan aikana sen ammattitaitoa hyödynnettiin mm. saksalaisten lentokonemoottorien valmistuksessa. Jo sodan aikana tehtaalla kehitettiin traktoria, ja Zetor 25:n tuotanto alkoikin pian sodan jälkeen vuonna 1946. Siinä oli edistyksellinen, kaksisylinterinen ja nestejäähdytteinen pyörrekammiodieselmoottori. Vaihteita oli eteen viisi ja yksi taakse. Edistyksellisyyttä edusti myös tasauspyörästön lukko ja lisävarusteena oli saatavilla mekaaninen nostolaite. Vuosikymmenen vaihteessa mallia kehitettiin ja se jakautui kahdeksi, perusmalli 25 A ja 25 K, jonka K-kirjain tuli sanasta kultivation, eli se oli paremmin pelto- ja viljelystöihin sopiva. Edeltävään sukupolveen verrattuna suora etuakseli oli vaihtunut 25 A:ssa portaalimalliseen, mekaaninen nostolaite hydrauliseen, huippunopeus lisääntynyt ja vaihteitakin oli 6+2. K-mallissa oli paremmin peltotöihin sopivat isommat takarenkaat ja välityksiä muutettu niin, että huippunopeus oli selvästi alhaisempi.”Vääntöpankki”2081-kuutioisen rivikakkosmoottorin yhtenä erikoisuutena oli huomattavan raskas, peräti 147 kilon painoinen vauhtipyörä. Siksi moottorin käynnistys vaati pitkän starttauksen lisäksi tarkkuutta hehkun ja puolipuristimen kanssa. Raskas vauhtipyörä toimi moottorin käydessä eräänlaisena ”vääntöpankkina”, minkä ansiosta 25 A suoriutui vaativammista tehtävistä kuin 27 hevosvoiman tehosta saattoi päätellä. Toiseksi vahvaa vääntöä toi myös pitkäiskuisuus, sillä 105-millisten mäntien iskunpituus oli peräti 120 millimetriä. Mikäli sähkölaitteet pettivät, oli Zetorissa mahdollisuus myös veivikäynnistykseen. Voiman ulosottoakselin pyörimisnopeus oli jo eurooppalaisen standardin mukainen 540 kierrosta minuutissa. Vetokykyä paransi tuohon aikaan vielä ei-niin-yleinen tasauspyörästön lukko. Hydraulinen nostolaite toimi vain kytkinpoljin ylhäällä ja voiman ulosotto kytkettynä.Täydellinen työkalusarja mukaanZetorin hintaan kuului mittava työkalu- ja varaosapaketti sisältäen mm. tunkin, ilmapumpun, kuusi hylsyavainta, 12 kiintoavainta, kaksi rengasrautaa, linjapihdit, ruuvitaltan, hohtimet, rasvaprässin, kannentiivisteen, kaksi hehkutulppaa sekä kaksi polttoainesuodatinta. 25 A ja 25 K -malleja valmistettiin vuoteen 1961 asti ja kokonaisvalmistusmäärä kohosi yli 150 000 kappaleeseen. Suomeen niitä tuotiin lähteestä riippuen joko vähän alle tai yli 10 000 kappaletta. Länsitraktoreiden vallattua markkinat vanhat Zetorit poistuivat aktiivikäytöstä, mutta 1990-luvulta alkaen ”kaksvitoset” ovat nousseet suosituiksi harrastetraktoreiksi. Zetor on yhä toiminnassa oleva tehdas ja tähän mennessä se on valmistanut yli 1,1 miljoonaan traktoria.Myynnissä oleva vuoden 1956 Zetor 25 A on alkuperäiskuntoinen ja myyjän mukaan huollettu vastikään. Huollossa on moottoriöljyn vaihdon lisäksi huollettu ilmansuodatin sekä puhdistettu polttoainelinja tankilta suuttimille asti. Myyjän mukaan traktorilla on huollon jälkeen ajettu kymmenen kilometrin koeajolenkki. Hintapyyntö on 4990 euroa.Teksti: Janne Huhtala; kuvat: Tori AutotMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: unholaan jäänyt 2010-luvun Škoda-pakettiauto Praktik 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 14.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: enää virtuaalisesti suomalainen Karma Revero 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin