18.12.2023

Käytetyt erikoisuudet: Zetor 25 A – 147 kilon vauhtipyörällä vääntöä

Tätä aikansa suosikkia valmistettiin yli 150 000 kappaletta. Suomessa se nousi suosioon yhdellä erikoisella ominaisuudellaan.

Toisen maailmansodan jälkeen hevosia alettiin korvata maa- ja metsätaloustöissä traktoreilla koko ajan kiihtyvällä vauhdilla. Hinta ja ominaisuudet olivat tietysti tärkeitä valintakriteerejä, mutta niitä tärkeämmäksi nousi kolmas ominaisuus, joka yhä useammalle asiakkaalle oli ratkaiseva ostopäätökseen: saatavuus. Kun länsitraktoreita - lähinnä Fordson, Massey Ferguson, Porsche sekä kotimainen Valmet - joutui tuontirajoitusten takia jonottamaan jopa vuosia, niin Hankkijalta sai Zetorin heti mukaansa. Bilateraalisessa idänkaupassa oli lähinnä pulaa tuotavista artikkeleista, ja tsekkiläinen Zetor vastasi hyvin tähän huutoon. Hinnaltaan se asettui vähän länsimaisia kilpailijoita alemmalle tasolle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lentokonemoottorien valmistajasta traktoritehtaaksi

Tsekkiläinen Zbrojovka-metallivalimo perustettiin jo vuonna 1864, ja toisen maailmansodan aikana sen ammattitaitoa hyödynnettiin mm. saksalaisten lentokonemoottorien valmistuksessa. Jo sodan aikana tehtaalla kehitettiin traktoria, ja Zetor 25:n tuotanto alkoikin pian sodan jälkeen vuonna 1946. Siinä oli edistyksellinen, kaksisylinterinen ja nestejäähdytteinen pyörrekammiodieselmoottori. Vaihteita oli eteen viisi ja yksi taakse. Edistyksellisyyttä edusti myös tasauspyörästön lukko ja lisävarusteena oli saatavilla mekaaninen nostolaite. Vuosikymmenen vaihteessa mallia kehitettiin ja se jakautui kahdeksi, perusmalli 25 A ja 25 K, jonka K-kirjain tuli sanasta kultivation, eli se oli paremmin pelto- ja viljelystöihin sopiva. Edeltävään sukupolveen verrattuna suora etuakseli oli vaihtunut 25 A:ssa portaalimalliseen, mekaaninen nostolaite hydrauliseen, huippunopeus lisääntynyt ja vaihteitakin oli 6+2. K-mallissa oli paremmin peltotöihin sopivat isommat takarenkaat ja välityksiä muutettu niin, että huippunopeus oli selvästi alhaisempi.

”Vääntöpankki”

2081-kuutioisen rivikakkosmoottorin yhtenä erikoisuutena oli huomattavan raskas, peräti 147 kilon painoinen vauhtipyörä. Siksi moottorin käynnistys vaati pitkän starttauksen lisäksi tarkkuutta hehkun ja puolipuristimen kanssa. Raskas vauhtipyörä toimi moottorin käydessä eräänlaisena ”vääntöpankkina”, minkä ansiosta 25 A suoriutui vaativammista tehtävistä kuin 27 hevosvoiman tehosta saattoi päätellä. Toiseksi vahvaa vääntöä toi myös pitkäiskuisuus, sillä 105-millisten mäntien iskunpituus oli peräti 120 millimetriä. Mikäli sähkölaitteet pettivät, oli Zetorissa mahdollisuus myös veivikäynnistykseen. Voiman ulosottoakselin pyörimisnopeus oli jo eurooppalaisen standardin mukainen 540 kierrosta minuutissa. Vetokykyä paransi tuohon aikaan vielä ei-niin-yleinen tasauspyörästön lukko. Hydraulinen nostolaite toimi vain kytkinpoljin ylhäällä ja voiman ulosotto kytkettynä.

Täydellinen työkalusarja mukaan

Zetorin hintaan kuului mittava työkalu- ja varaosapaketti sisältäen mm. tunkin, ilmapumpun, kuusi hylsyavainta, 12 kiintoavainta, kaksi rengasrautaa, linjapihdit, ruuvitaltan, hohtimet, rasvaprässin, kannentiivisteen, kaksi hehkutulppaa sekä kaksi polttoainesuodatinta. 25 A ja 25 K -malleja valmistettiin vuoteen 1961 asti ja kokonaisvalmistusmäärä kohosi yli 150 000 kappaleeseen. Suomeen niitä tuotiin lähteestä riippuen joko vähän alle tai yli 10 000 kappaletta. Länsitraktoreiden vallattua markkinat vanhat Zetorit poistuivat aktiivikäytöstä, mutta 1990-luvulta alkaen ”kaksvitoset” ovat nousseet suosituiksi harrastetraktoreiksi. Zetor on yhä toiminnassa oleva tehdas ja tähän mennessä se on valmistanut yli 1,1 miljoonaan traktoria.

Myynnissä oleva vuoden 1956 Zetor 25 A on alkuperäiskuntoinen ja myyjän mukaan huollettu vastikään. Huollossa on moottoriöljyn vaihdon lisäksi huollettu ilmansuodatin sekä puhdistettu polttoainelinja tankilta suuttimille asti. Myyjän mukaan traktorilla on huollon jälkeen ajettu kymmenen kilometrin koeajolenkki. Hintapyyntö on 4990 euroa.

Teksti: Janne Huhtala; kuvat: Tori Autot

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat