6.6.2024

Kesäkuun 2023 kuolonkolarit –  Moottoriajoneuvot

Kirkas ja hyvä ajokelikään ei estä onnettomuutta, jos kuljettaja ei ole ajokunnossa tai hän ottaa harkitsemattomia riskejä. Erityisesti helteessä väsymys voi yllättää keskellä päivää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Motoristi sai helteessä mahdollisesti sairauskohtauksen

MIES, 73, ajoi iltapäivällä seututiellä Moto Guzzi California Stone -moottoripyörällä ja lähestyi vasemmalle johtavaa kaarretta. Kaarteessa moottoripyörä kulkeutui pintareen yli ojanluiskaan mutta palasi takaisin tielle. Seuraavassa oikealle johtavassa kaarteessa moottoripyörä kulkeutui uudelleen etuoikealle ojanluiskaan, kulki ojan kautta ylös vastaluiskaa, jatkoi matkaansa luiskan päällä ja törmäsi puuhun. Kypärää käyttänyt kuljettaja kuoli.

Tapahtumahetkellä sää oli kirkas ja aurinkoinen. Tienpinta oli paljas ja kuiva. Lämpötila oli +29 astetta. Nopeusrajoitus oli 80 km/h. Moottoripyörä oli otettu käyttöön vuonna 2003.

Tlk: Motoristi ei kyennyt mahdollisten sydänperäisten oireiden vuoksi ohjaamaan kaarteiden mukaisesti. Ajoterveys ja toimintakyky olivat sydänsairauden takia heikentyneet, eikä hänellä ollut terveydellisiä edellytyksiä kuljettaa moottoripyörää turvallisesti. Hänellä oli muitakin sairauksia ja käytössään lääkitys. Kohtausriskin takia edellytykset ryhmän 2 ajo-oikeuteen eivät täyttyneet. Helle ja ajomatka vaikuttivat tapahtumaan. Ajonopeus oli arviolta 60–70 km/h. Moottoripyörässä ei ollut törmäyksiä estäviä ajonhallintajärjestelmiä. Kaarteinen, suhteellisen kapea seututie on vaarallinen. Rintapanssari olisi lieventänyt rintakehän vammoja muttei olisi todennäköisesti pelastanut kuolemalta. Kuljettajalla ei ollut asianmukaisia ajovarusteita.

Suositukset: Tähdennettävä oman ajokyvyn seuraamisen, arvioinnin ja tunnistamisen tärkeyttä. Jos olo on huono, on ajo keskeytettävä. Riskinottoa vältettävä. Valistusta sairauksien vaikutuksista ajokykyyn. Kuljettajilla oltava valmiudet tunnistaa riskit ja toimia liikenteessä turvallisesti. Tiedotusta moottoripyöräilyn riskeistä ja vaaroista. Erityisesti ikääntyviä motoristeja valistettava ajoterveydestä ja tekniikasta. Ajoneuvotekniikkaa kehittävä. Lääkärien seurattava ja arvioitava ajoterveyttä. Huomiota sairauksiin, jotka voivat vaikuttaa äkillisesti ajokykyyn. Arvioinneissa ja tutkimuksissa tulee noudattaa Traficomin ajoterveysohjeita. Liikennelääkärijärjestelmä laajemmin käyttöön. Liikenneympäristön muokkaaminen poistamalla puita tien läheisyydestä. Tiedotusta ajovarusteiden tärkeydestä. Puutteisiin pyrittävä vaikuttamaan liikennevalvonnan yhteydessä.

Haluatko jatkaa lukemista?

Liity Autoliiton jäseneksi

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Luetuimmat