8.7.2024

Kesätesti: Kickbike CliX -potkulauta – lomamatkan loppupään toteuttaja

Kuva Marko Jokela

Kokoon taittuva potkulauta mahtuu lomamatkalle auton takakonttiin ja rullaa yllättävän ketterästi kaupunkiympäristössä.

Haaste: Entuudestaan liki tuntematon kaupunki ja sen lähiympäristö, aikaa pari päivää. Autolla ei pääse kaikkialle eikä kävellen ehdi ja polkupyörä ei mahtuisi kyytiin.

Toive: Nähdä kiinnostavia paikkoja kätevästi ja liikkua lihasvoimin.

Ratkaisu: Kokoon taittuva potkulauta.

Otin kesäiseen kokeiluun Savonlinnaan suuntautuvalle matkalle mukaan Suomessa kehitetyn Kickbike CliX -potkulaudan. Se osoittautui erittäin käteväksi kulkupeliksi, jonka avulla ehtii nähdä rutkasti enemmän kuin vain jalkapatikalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vankka kokonaisuus

Kickbike CliX -potkulauta jättää vankan vaikutelman. Alumiininen runko ei nuljuile alamäissä viiletettäessäkään. Potkulaudan komponentit kuten renkaat, vanteet sekä etu- ja takajarrut vaikuttavat kestäviltä. Lokasuojat säästävät sadesäillä roiskeilta.

Schwalben renkaat ovat riittävän kookkaat (50-305). Ne myös rullaavat yllättävänkin kevyesti eivätkä pienet kuopat tai epätasaisuudet juuri haittaa etenemistä. Potkulauta on tarkoitettu citykulkineeksi, mutta sillä on lysti taittaa hieman pidempääkin hyväpintaista taivalta. Maastoon potkulaudalla ei toki ole asiaa. Potkittelu myös säästää käyttäjäänsä, sillä potkujalkaa vaihtamalla vihoitellut oikea polveni hyväksyi ongelmitta tämän liikkumistavan.

Takakonttiin taitettuna

Suomessa kehitetty Kickbike CliX -potkulauta mahtuu taitettuna hyvin henkilöauton takakonttiin, matkailuauton takatalliin tai vaikka veneeseen. Potkulauta taittuu käden käänteessä kahdesta kohtaa kokoon: runkoputken taiteesta ja tankoputken alaosasta.

Rungossa on kiinteä tarkoituksella vinoon asennettu kantokahva, josta 7,8-kiloista potkulautaa on vaivatonta kantaa. Potkulauta taittuu kätevästi myös lentokoneen ruumaan omassa suojapussissaan ja kuljetus hoitunee ilman lisämaksua, joka usein lankeaa polkupyöriä kuljetettaessa.

Potkulaudan säätövarat ovat laajat, joten kulkupeli sopii 150–195 senttisille. Maavaraa on tavallaan riittävästi mutta silti vain 10 senttiä, joten kannattaa varautua siihen, että rotvallin reunojen yli ajettaessa kuuluu kirskahdus.

Suositushinta potkulaudalle on 619 euroa.

Kokoon taitettavan potkulaudan kilpailijoina ovat tietty taitettavat polkupyörät, mutta niissä on kaksi haastetta: paino ja vaatteet tuhraavat ketjut.

Ja jos mennään sähköavusteisuuteen, niin sitten akkujen ja vankan rungon tuoma yhteispaino nousee reippaasti, olipa kyse pyöristä tai potkulaudoista.

Kickbike-potkulautojen ja Kickspark-potkukelkkojen kehittelyn taustalla oli tyypillinen syy: oma tarve. Keksijä-perustaja Hannu Vierikko tarvitsi kilpasuunnistuksen fyysiseen harjoitteluun niveliä säästävää vaihtoehtoa alituisille iskutuksille ja juoksemiselle.

Luetuimmat