26.5.2025 Matkailu High Chaparral – tämän lähemmäs seikkailua villissä lännessä et enää pääse Teksti Kari Martiala ja Helena Lylyharju Kuva Kari Martiala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä High Chaparral -teemapuisto houkuttelee joka vuosi Ruotsiin neljännesmiljoona kävijää eri puolilta maailmaa kokemaan villin lännen elämyksiä – jännitystä, vapautta, myyttejä ja legendoja. Teemapuisto High Chaparral sijaitsee Smålandissa Ruotsissa, lähellä Värnamon kaupunkia, vajaan tunnin ajomatkan päässä Jönköpingistä. Tukholmasta matkaa villin lännen linnakkeelle kertyy noin 400 kilometriä.Paikan historia juontaa juurensa Karjatila High Chaparral -tv-sarjasta, joka oli yksi katsotuimmista televisio-ohjelmista myös 1960–70-lukujen taitteen Suomessa. Sarja oli Ruotsissakin menestys, ja siksi villin lännen teemapuisto nimettiin tämän mukaan. Vuonna 1966 avattu High Chaparral on ollut koko toimintansa ajan eräs Ruotsin suosituimmista matkailukohteista.Ainutlaatuinen teemapuisto oli yhdistelmä itsepäisyyttä, mielikuvitusta ja smoolantilaisille ominaista sinnikkyyttä. High Chaparralin perustaja Bengt Erlandsson halusi luoda vapauden Eldoradon, jossa sekä aikuiset että lapset voivat rentoutua avoimin mielin, leikkiä ja pitää hauskaa. Häntä kiehtoivat erityisesti Amerikkaan muuttaneiden smoolalaisten tarinat.Erlandsson osti 1960-luvulla Ruotsin Telelaitokselta vanhoja puhelinpylväitä ja rakennutti niistä linnoituksen Amerikan rajaseudun hengessä. Noista alkuajoista ”Big Bengtin” unelma on kasvanut kokonaiseksi villin lännen maailmaksi.Mainittakoon myös, että Ruotsin ensimmäinen lännenelokuva I död mans spår kuvattiin High Chaparralissa vuonna 1974.Tänä päivänä High Chaparralin tavoitteena on olla maailman paras lapsiperheille suunnattu villin lännen teemapuisto. Kohteessa vierailevista perheistä peräti 92 prosentilla onkin 6–9-vuotiaita lapsia. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma "Lemmenlaiva" nähty Helsingin Katajanokalla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster