6.4.2016 Liikenne Kevyet nelipyörät surmanloukkuja – testatusti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euro NCAP -törmäystestiohjelmassa kevyet nelipyörät paljastuivat hengenvaarallisiksi. Euro NCAP testasi neljän L7e-luokan kevyen nelipyörän törmäysturvallisuuden. Testit tehtiin erityisesti ajoneuvoluokalle suunnitellulla testiohjelmalla. Keulatörmäys ajettiin 50 kilometriä tunnissa periksi antavaan esteeseen. Lisäksi ohjelmaan kuuluu sivutörmäystesti.Aixam Crossover GTR keulatörmäyksen jälkeen.Tulokset eivät rohkaise. Neljästä testatusta ajoneuvosta vain Chatenet CH30 sai kaksi tähteä. Aixam Crossover GTR, Bajaj Qute ja Microcar M.Go Family saivat yhden tähden. Vertailun vuoksi mukana oli Toyotan pikkuauto iQ, joka suoriutui viiden tähden arvoisesti.Törmäystulokset eivät ole paljoa parantuneet Euro NCAPin vuonna 2014 tekemästä vastaavasta testistä. Silloin Renault Twizzy ansaitsi kaksi tähteä. Tazzari ZERO ylsi yhteen tähteen, ja Club Car Villager 2+2 LSV sekä Ligier IXO JS Line 4 jäivät pyöreään nollaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurvallisuudessa monta ongelmaaMicrocar M.GO Familyssä on tukalat oltavat.Kevyiden nelipyörien kehno turvallisuus on monen ongelman summa. Suurin ongelma ovat ajoneuvojen hennot korirakenteet, jotka eivät selviä törmäysnopeuksista. Esimerkiksi Microcarin turvavöiden kiinnityspisteet pettivät keulatörmäyksessä, ja sivutörmäyksessä ajoneuvon B-pilari irtosi helmasta.Samainen Microcar oli testin ainoa turvatyynyllä varustettu ajoneuvo, sekin lisävarusteena valittu. Tyynystä ei ollut avuksi, sillä testinuken pää törmäsi tyynyn läpi ohjauspyörään.Microcar M.GO FamilyKevyiden ajokkien heikon turvallisuuden taustalla ovat olemattomat turvallisuusvaatimukset. Turvallisuuden kehittäminen on erittäin kallista, joten edullisten nelipyörien valmistajat eivät näe sitä tarpeellisena vailla viranomaisvaatimuksia.Henkilöautot mopoautoiksi?Bajaj QuteNyt testattu L7e-ajoneuluokka poikkeaa kotimaisesta mopoautoluokasta, joka tunnetaan L6e:nä. Testattujen ajoneuvojen tulokset antavat kuitenkin selkeän kuvan myös mopoautojen turvallisuustasosta, sillä monet autot jakavat yhteisiä rakenteita L6e-luokan autojen kanssa.Tulokset antavat lisää aihetta pohtia, olisiko kalliiden ja huterien mopoautojen sijaan järkevämpää sallia pikkuautojen muutoskatsastaminen mopoautoluokkaan. Tätä kannattaa myös Autoliitto.Chatenet CH30 sivutörmäyksessä.– Pienten henkilöautojen muutoskatsastaminen mopoautoiksi olisi liikenneturvallisuusteko. Se vaatisi tosin päätöksiä EU-tasolla. On joka tapauksessa ikävää, että nuoret ajavat turvattomilla mopoautoilla, kun suurin piirtein samalla hinnalla voisi hankkia viiden tähden kolariturvallisuuden tarjoavan henkilöauton, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa.Lähde: Euro NCAP, Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa 29.1.2025 Uutinen Kovaa hintakilpailua: ”ajamaton” MG 4 alkaen 22 900 ja uusi 24 500 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla