22.5.2020 Ajoneuvot Kevytperävaunun kokonaismassa voi olla jopa 825 kg – tiesitkö tämän kärryjen painosäännöistä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nykyiset määräykset mahdollistavat joillekin jarruttomille peräkärryille jopa 825 kilogramman kokonaismassan. Olennaista on kuitenkin varmistaa myös vetoauton suurin sallittu perävaunumassa jarruitta, joka on usein alhaisempi ja näin ollen määräävä. 750 kilogrammaa on totuttu pitämään kevytperävaunujen eli O1-luokan jarruttomien kärryjen suurimpana mahdollisena kokonaismassana, mutta nykyään tuohonkin on osassa vaunuja mahdollista lisätä vielä 75 kg:n ylimääräinen massa. Mistä oikein on kyse?Oleellista asiassa on se, että O1-luokan perävaunussa pyörien kautta maahan kohdistuva massa eli niin sanottu luokittelumassa ei edelleenkään saa ylittää 750 kilogrammaa, mutta auton vetokoukku saa ottaa taakakseen vielä ylimääräiset 75 kg – edellyttäen, että koukulle kyseisessä autossa tällainen massa sallitaan.Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan teoriataustana on se, että kytkentäkohtaan kohdistuva esimerkiksi 75 kg:n massa kohdistuu tiehen auton jarruttavien akseleiden kautta. Näin kytkentäkohtaan kohdistuva massa lisää myös käytettävissä olevaa usein kitkan rajoittamaa jarruvoimaa, Traficomista todetaan. EU-lainsäädäntöön asia on tullut 2010-vuosikymmenen alkupuolella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatse rekisteritietoihinMistä sitten tietää, saako oman kärryn kokonaismassa olla 825 kilogrammaa?Ensinnäkin vaunun rekisteröintitodistuksessa (tai rekisteritiedoissa) pitää kohdassa ”Tieliikenteessä suurin sallittu kokonaismassa” lukea 825 kg. Tästä siis 750 kg saa kohdistua vaunun akselille tai akseleille, joka ilmaistaan kohdassa ”Tieliikenteessä sallittu akselimassa”, ja loput 75 kg auton vetopäälle.Mitä vetoautoon tulee, kokonaismassaltaan 825 kilogramman perävaunua saa lain mukaan vetää autolla, jonka suurin sallittu perävaunumassa jarruitta on 750 kg ja jonka vetokoukulle sallitaan vähintään 75 kg:n pystykuorma. Näistä perävaunumassa selviää auton rekisteröintitodistuksesta, sen sijaan suurin vetokoukulle sallittu massa (aisapaino) on syytä tarkastaa auton teknisistä tiedoista. Tässä saattaa olla eroja sen mukaan, onko kyseessä tehdasasenteinen vai niin sanottu tarvikekoukku.Ei kaikilla autoillaOn tärkeätä muistaa, että kaikilla autoilla ei saa vetää kokonaismassaltaan 825 kg:n perävaunua – eräillä autoilla, erityisesti hybridikäyttöisillä, vetomassat saattavat olla hyvinkin alhaiset tai jopa olemattomat.Kärryn kantavuus (kantavuus = kokonaismassa – omamassa) pitää selvittää ennen kuormaamista, ja ehdottomasti myös varmistaa, ettei aisapainoa ole liikaa. Jos pystyy käsin, ilman kohtuutonta ponnistelua, nostamaan vetopään kuulaan tai pois siitä, on aisapaino varsin sopiva.Uuteen, 1. kesäkuuta voimaan astuvan tieliikennelain mahdollistamaan nopeusrajoitusmuutokseen 825 kg:n painosääntö ei vaikuta. Kuten muitakin kevytperävaunuja, myös näitä saa vetää 100 km/h nopeutta, jos tie- tai aluekohtaiset nopeusrajoitukset sen sallivat.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit jäivät peräti 30 prosenttia pitkän ajan keskiarvoa alhaisemmaksi: ”Pahin kuitenkin ohi” 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Uutinen Suomen sähköautokanta vastatuulessa – kasvu lepää käytettyjen tuontiautojen varassa 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta