22.5.2020 Ajoneuvot Kevytperävaunun kokonaismassa voi olla jopa 825 kg – tiesitkö tämän kärryjen painosäännöistä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nykyiset määräykset mahdollistavat joillekin jarruttomille peräkärryille jopa 825 kilogramman kokonaismassan. Olennaista on kuitenkin varmistaa myös vetoauton suurin sallittu perävaunumassa jarruitta, joka on usein alhaisempi ja näin ollen määräävä. 750 kilogrammaa on totuttu pitämään kevytperävaunujen eli O1-luokan jarruttomien kärryjen suurimpana mahdollisena kokonaismassana, mutta nykyään tuohonkin on osassa vaunuja mahdollista lisätä vielä 75 kg:n ylimääräinen massa. Mistä oikein on kyse?Oleellista asiassa on se, että O1-luokan perävaunussa pyörien kautta maahan kohdistuva massa eli niin sanottu luokittelumassa ei edelleenkään saa ylittää 750 kilogrammaa, mutta auton vetokoukku saa ottaa taakakseen vielä ylimääräiset 75 kg – edellyttäen, että koukulle kyseisessä autossa tällainen massa sallitaan.Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan teoriataustana on se, että kytkentäkohtaan kohdistuva esimerkiksi 75 kg:n massa kohdistuu tiehen auton jarruttavien akseleiden kautta. Näin kytkentäkohtaan kohdistuva massa lisää myös käytettävissä olevaa usein kitkan rajoittamaa jarruvoimaa, Traficomista todetaan. EU-lainsäädäntöön asia on tullut 2010-vuosikymmenen alkupuolella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatse rekisteritietoihinMistä sitten tietää, saako oman kärryn kokonaismassa olla 825 kilogrammaa?Ensinnäkin vaunun rekisteröintitodistuksessa (tai rekisteritiedoissa) pitää kohdassa ”Tieliikenteessä suurin sallittu kokonaismassa” lukea 825 kg. Tästä siis 750 kg saa kohdistua vaunun akselille tai akseleille, joka ilmaistaan kohdassa ”Tieliikenteessä sallittu akselimassa”, ja loput 75 kg auton vetopäälle.Mitä vetoautoon tulee, kokonaismassaltaan 825 kilogramman perävaunua saa lain mukaan vetää autolla, jonka suurin sallittu perävaunumassa jarruitta on 750 kg ja jonka vetokoukulle sallitaan vähintään 75 kg:n pystykuorma. Näistä perävaunumassa selviää auton rekisteröintitodistuksesta, sen sijaan suurin vetokoukulle sallittu massa (aisapaino) on syytä tarkastaa auton teknisistä tiedoista. Tässä saattaa olla eroja sen mukaan, onko kyseessä tehdasasenteinen vai niin sanottu tarvikekoukku.Ei kaikilla autoillaOn tärkeätä muistaa, että kaikilla autoilla ei saa vetää kokonaismassaltaan 825 kg:n perävaunua – eräillä autoilla, erityisesti hybridikäyttöisillä, vetomassat saattavat olla hyvinkin alhaiset tai jopa olemattomat.Kärryn kantavuus (kantavuus = kokonaismassa – omamassa) pitää selvittää ennen kuormaamista, ja ehdottomasti myös varmistaa, ettei aisapainoa ole liikaa. Jos pystyy käsin, ilman kohtuutonta ponnistelua, nostamaan vetopään kuulaan tai pois siitä, on aisapaino varsin sopiva.Uuteen, 1. kesäkuuta voimaan astuvan tieliikennelain mahdollistamaan nopeusrajoitusmuutokseen 825 kg:n painosääntö ei vaikuta. Kuten muitakin kevytperävaunuja, myös näitä saa vetää 100 km/h nopeutta, jos tie- tai aluekohtaiset nopeusrajoitukset sen sallivat.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 22.6.2025 Uutinen Yllätyslähtö: käännettyään Renaultin suunnan Luca de Meo lähtee muotialalle 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella