5.9.2017 Ajoneuvot Kierros Kymiringillä: makeita mäkiä, kaarteissa kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomen uusinta moottoriurheiluareenaa, Kymiringiä, rakennetaan täyttä häkää. Kävimme ajamassa ensikierroksen radalla: upealta vaikuttaa, eikä tämän toteamiseen tarvita sinivalkoisia silmälaseja. Liu’utan autoni rata-alueelle johtavan portin lävitse. Hetki on jännittävä. Vaikka kilpa-ajokekkerit ovat vielä kahden vuoden päässä, tuoreen suomalaisen moottoriradan muodot, kuten mittakaava muutenkin, ovat nähtävissä.Eipä uskoisi, että paikalla oli vielä reilu vuosi sitten sankkaa umpimetsää. Nyt puut ympäröivät kaukana reunoilla, ja sieltä täältä, pienempien ja isompien kumpareiden väleistä, pilkottaa kaarteen sekä suorien kappaleita.Vaikka työt ovat vielä kesken ja asvalttikin levittämättä, rata on jo ajettavassa kunnossa. Niinpä pääsemme hahmottamaan, miltä kisaaminen Suomen historian suurimmalla moottoriradalla aikanaan tuntuu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPoikkeaa kaikessaKausalassa, Lahden ja Kouvolan välillä sijaitseva Kymiring eroaa vanhemmista moottoriradoistamme, kuten Ahvenistosta, Alastarosta, Botniaringistä, Kemorasta ja Motoparkista, oikeastaan kaikilla mahdollisilla tavoilla.Rata on nopeampi, pidempi ja leveämpi, sen päällyste ja tasaisuus ovat paremmat, ja turva-alueet laajimmat mahdolliset. Ratavarikko 300-metrisine rakennuksineen on niin ikään Suomessa ennennäkemätön asia, kuten monipuoliset oheistoiminnotkin.Ei siis ihme, että Kymiringin plakkarissa on sopimus MotoGP:n eli ratamoottoripyöräilyn kuninkuusluokan osakilpailun järjestämisestä kausilla 2019–2023, ja mahdollisuudet siintävät vieläkin pidemmälle – aina formula ykkösiin asti.Korkeuseroja ja kumpujaJännittäviä kisoja varten radan profiilin on oltava mielenkiintoinen, ja nimenomaan tässä mielessä Kymiring vaikuttaa hyvin lupaavalta. Radan suunnittelussa on pyritty hyödyntämään mahdollisimman paljon alueen maaston muotoja, ja osittain niitä on jopa vahvistettukin.Korkeuseroilla on saatu aikaan myös luonnollisia katselualueita, minkä ansiosta yleisö näkee autot tai moottoripyörät jopa yli minuutin ajan, kun muilla vastaavilla radoilla ne katoavat näkökentästä keskimäärin jo 8–12 sekunnin jälkeen.Pituudeltaan ja kierrosajaltaan Kymiring vastaa kutakuinkin Espanjan Barcelonan GP-rataa, joka on tuttu kaikille formula ykkösiä seuraaville. Kyseessä on siis aidosti kansainvälisen vertailun kestävä rata – tai pikemminkin osa kansainvälisten ratojen verkostoa.Jouheat kaarteetMielenkiintoa lisäävät Kymiringin kaarteet, jotka ovat silmiinpistävän jouheita heti startista alkaen. Tämä käy konkreettisesti ilmi, kun ryhdymme kiertämään rataa. Vauhtia ei voi epätasaisella kivipinnalla pitää paljon yllä, mutta radan luonne käy silti selväksi.Lähtösuoraa seuraava ensimmäinen oikea kaarre tulee vastaan varsin lyhyen kiihdytyksen jälkeen. Toisin kuin monilla muilla nykyaikaisilla radoilla, mutka on nopea, eli kilpailijoita ei pakata heti nippuun keinotekoiseen hidastusshikaaniin.Ensimmäistä mutkaa seuraa kaksi nopeaa, alaspäin viettävää kaarretta, ja vauhti jarrutetaan pois vasta puolen kilometrin ajon jälkeen, radan kolmannessa, ylämäkeen viettävässä mutkassa. Odotettavissa on siis varsin mielenkiintoisia kisastartteja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPisin F1-suoraMeno jatkuu hyvin nopeana. Puolipyöreän oikean myötä laskeudutaan pitkälle takasuoralle, joka todellakin on pitkä – 1,2-kilometrinen. Esimerkiksi F1-sirkuksessa tällä hetkellä pisimpiä edustavan Kiinan GP-radan takasuora on 1,165 kilometrin mittainen!Suoran päässä taitetaan jyrkästi oikealle, ja tässä paikassa nähtäneen aikanaan huimia ohituksia. Nyt edessä on kallio, joka on tarkoitus räjäyttää pian pois. Tämä läpiajomahdollisuus tullaan toteuttamaan Kymiringillä vielä tämän vuoden puolella.Joudumme kiertämään seuraaviin mutkiin takakautta ja U-käännöksen myötä. Se ei tapa tunnelmaa, vaan pääsemme heti takaisin tempoon. Takasuoran jälkeisen neulansilmän jälkeen on vuorossa peräkkäisiä S-mutkia – Japanin Suzukan GP-radan malliin.Aikuisten vuoristoradallaNyt Kymiring näyttää todella niitä korkeuserojaan. S-kaarteet ajetaan niin sanotusti sokkona, eli kuljettaja ei näe sisä- tai ulkokaarteen kanttikiviä, vaan joutuu puskemaan mäennyppylän päälle itseensä ja autoon/moottoripyörään luottaen.S-mutkien jälkeinen, vasen pitkä puolipyöreä ”karusellimutka” tarjoaa ainakin kaksi nopeaa ajolinjaa, joita voi hyödyntää seuraavassa jarrutuksessa. Rata nousee jälleen voimakkaasti ylöspäin, ja mäen päällä on edessä kahden oikean yhdistelmä.Tämäkin on toteutettu maukkaasti, sillä kaarreyhdistelmään syöksytään aluksi kovaa, ja vasta sen jälkeen on tehtävä kovempi jarrutus. Siitä kiihdytetään taas jyrkästi alamäkeen, jälleen osittain sokkona, mikä varmasti erottaa kuskit ajelijoista.Loppuun asti sokkonaNyt noustaan jo radan loppuosuudelle. Kahta vähän kiperämpää vasenta seuraa vielä yksi kipuaminen kukkulalle, ja pitkän pitkän, lähtösuoralle johtavan oikean ulostulo säilyy pimeänä loppuun asti. Samalla erkanee varikon sisäänmenokaista.Vielä kiihdytys maalisuoralle, ja kierros on täynnä. Loppupäätelmä? Huima ja kunnianhimoinen rata, mistä puuttuvat tylsät, täysin tasaiset osuudet kokonaan. Kuin Ahveniston isoveli tai Nordschleifen pikkuveli, miten vain haluatte.Tuskin maltamme odottaa vuoden päähän, kun Kymiring saa asvaltin päälleen. Silloin pääsemme koettamaan rataa vauhdin kanssa. Jo nyt on kuitenkin selvää, että kyseessä on maailmanluokan rata, josta kannattaa olla suomalaisena ylpeä.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen ja KymiringKymiringin koko tarina kerrotaan laajassa artikkelissa Moottorin numerossa 9/2017, joka ilmestyy torstaina 7.9.2017. Lue se digitaalisesti Lehtiluukun kautta tai käy hakemassa oma lehtesi lähimmästä lehtipisteestä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kymiring numeroina Pituus: 4,6 km Ajosuunta: myötäpäivään Leveys: 12–20 m Korkeusero: 18 m Kaarteita: 18 (9 oikeaan ja 9 vasempaan) Katso Kymiringin tekemä videoesittely radasta Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 25.5.2025 Moottoriurheilu Härkien taistelussa – Lamborghini Super Trofeo World Final 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 2.6.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Aygo X – nyt hybridinä todella pihi 30.5.2025 Testit Moottori 100 vuotta: väärin kuormattu peräkärry oli väistökokeessa hengenvaarallinen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”