28.8.2023

Kiinalainen CATL lupailee litium-rautafosfaattiakuillaan 400 kilometrin toimintamatkan 10 minuutin latauksella

CATL:in Shenxing -akussaan käyttämällä teknologialla pyritään akkukemian keinoin parantamaan akun latautuvuutta, energiasisältöä ja turvallisuutta.

LFP- eli litium-rautafosfaattiakut ovat litiumioniakkujen eräs variantti, joka on ollut akkukemiallisena ratkaisuna olemassa jo 90-luvun puolenvälin tienoilta alkaen. Ratkaisun yleistymistä ovat rajoittaneet muun muassa kustannukset, mutta nyt kiinalainen CATL näyttäisi olevan tosissaan teknologiansa kanssa.

CATL:in uusi Shenxing -ajoneuvoakku lyö pöytään kovia lukuja, ja pyrkiikin poistamaan sähköauton hankinnan tieltä mielestään sen suurimmat esteet, nimittäin toimintamatka-ahdistuksen sekä latausaika-ahdistuksen. Jos 700 kilometrin toimintamatkaodotukset tai 400 kilometriä 10 minuutin (10 asteen pakkasella 30 minuutin) latauksella yhtään paikkansa pitävät, suunta on kieltämättä oikea.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Etuja akkukemiasta

Shenxing on valmistajansa mukaan maailman ensimmäinen supernopeasti latautuva 4C -litium-rautafosfaattiakku. Sen akkukemiallisten ratkaisuiden ensisijaisena tavoitteena on ollut elektronien kulkua haittaavien kitkojen minimointi.

Hyvänä esimerkkinä tästä voisi mainita nanokideteknologian käytön katodimateriaalissa, joka siis on LFP-akun tapauksessa litiumrautafosfaattia. Toisena esimerkkinä mainittakoon elektrolyytin viskositeetin pienentyminen, joka siis edelleen vauhdittaa elektronien kulkua akussa, parantaen sen latausnopeutta ja energiatiheyttä.

Litium-rautafosfaattiakkujen hyviä puolia ovat jo mainittujen lisäksi muun muassa hyvä kylmänkesto. LFP-akun pitäisi latautua ja toimia muita litiumioniakkuja paremmin pakkaskeleillä. Akun pitäisi niin ikään säilyttää varauksensa paljon muita paremmin eli suomeksi sanottuna se purkaa varaustaan luontaisesti paljon hitaammin, jos ollenkaan.

Ei kuitenkaan niin hyvää, ettei jotain pahaakin, vai miten se sanonta menikään. Litium-rautafosfaattiakut ovat nimittäin myös painavampia, ja lisäksi niiden valmistaminen on jonkin verran kalliimpaa. Tästäkin huolimatta CATL on ilmoittanut aikeestaan aloittaa Shenxingin sarjatuotanto vielä tämän vuoden aikana.

Mainittakoon muuten vielä, että CATL on 23,08 prosentin osuudellaan Valmet Automotiven vähemmistöomistaja.

Lähde ja kuvat: CATL Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat