30.10.2021 Ajoneuvot Kiintotähti, hopeanuoli Mercedes-AMG SL: Tuplana kaikki parempaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-AMG SL on aikansa näkemys edustusroadsterista, joka korvaa edeltäjänsä lisäksi Mercedes-Benz S-sarjan avomallin ja AMG GT Roadsterin. Lopputulos on jossain sportin ja luksuksen välimaastossa. Edellinen, viime vuonna tuotantolinjoilta poistunut SL ehti hallita segmenttiään lähes vuosikymmenen. Tästä voimme kai päätellä, että uutuuden suunnittelijoilla on ollut reilusti aikaa tuplata monia asioita.Tätä nykyä autonvalmistajilla on varsinkin tämänkaltaisten mallien kohdalla muoti etsiä niin tyylillisiä kuin käytännön tason ideoita omasta historiastaan. Uuden SL:n suunnittelussa tätä historiallista pohjaa on ollut käytettävissä keskimääräistä enemmän. Esimerkiksi katon kohdalla sukelletaan suoraan 50-luvulle, kun kangaskatto palaa käyttöön legendaarisen 300SL:n tyyliin. Kaikkea aikansa, muutaman polven vallinnut kovakatto on hieno, mutta nyt on jälleen aika antaa tilaa rättikatolle. Ja onhan se 21 kiloa kevyempikin. Katto aukeaa 15 sekunnissa kuudenkympin nopeuteen asti.Kangaskattoon löytyy kolme eri värivaihtoehtoa.Toisaalta sukunäköä on varsinkin AMG GT -perheeseen, jonka roadsterin uutuus korvaakin osittain. Samalla SL ottaa hartioilleen myös S-sarjan avoversion tehtäviä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPuoli vuosisataa V8:ia ja vetävät pyörät tuplanaSL on nyt ensimmäistä kertaa Mercedes-AMG:n tuote, mikä näkyy monella tavalla ilmiasussa ja tekniikassa. Oli toki jo edeltäjiinkin valittavissa AMG-tekniikkaa, mutta uutuus on Mercedes-AMG aivan kuten GT ja GT 4 door Coupé. Merkittävimpänä erona mainittuihin malleihin on se, että perintötekijöistään johtuen SL:n on oltava myös selkeästi ylellinen auto, ei yksinomaan urheilullinen.Ulkovärivaihtoehtoina on metallivärien lisäksi kuusi Manufaktur -erikoissävyä.Yhä harvalukuisimmiksi käyvät V12:t jätettiin pois edeltävästä SL:stä jokunen vuosi sitten, eikä niitä uutuudessakaan nähdä. Sen sijaan V8:t pysyvät tiukasti mukana, ollen ainakin aluksi ainoat vaihtoehdot, molemmat tuttuja 4-litraisia.Vuosien takaa uudestaan käyttöön otetulla SL 55 -mallimerkinnällä kulkee 476 hevosvoimaa ja 700 newtonmetriä tuottava versio, jolla ehtii nollasta sataan 3,9 sekunnissa ja pääsee karvan alle 300 kilometriä tunnissa. SL 63 puolestaan takoo paperille tuntuvasti isommat lukemat 585 heppaa, 800 newtonmetriä; 3,6 sekuntia ja 315 km/h. Jatkona on 9-vaihteinen AMG Speedshift Multi Clutch Transmission -laatikko. Periaatteiden ja perinteen mukaisesti yksi mies rakentaa kunkin moottorin käsin alusta loppuun AMG:n tehtaassa Affalterbachissa.Yhdenlainen merkkivuosi tämä on SL:n kohdalla muutenkin kuin uuden mallin kautta. On nimittäin niin, että V8-voimanlähde on ollut saatavilla siihen 18 vuotta tuotannossa olleesta R107-mallipolvesta eli vuodesta 1971 lähtien, siis 50 vuotta.Tähän asti olemme selvinneet ilman kulttuurishokkeja, mutta sellainen eittämättä tulee sen tiedon myötä, että SL:ssä on tästä eteenpäin tuplasti vetäviä pyöriä 4Matic+ -voimansiirron korvatessa takavetorakenteen. Valmistajan mukaan esiteltyjen voimalinjojen lisäksi tulossa on Formula ykkösistä ammennettua AMG E Performance -hybriditekniikkaa.Istuimet tuplanaSL on aina tähän saakka ollut kaksipaikkainen. Nyt istuinten määrä kuitenkin tuplaantuu, kun uutuus on 2 + 2 -paikkainen. Se tarkoittaa, että täyteläisten etuistuinten takana on vielä kaksi paikkaa, joille valmistaja lupaa istuinmukavuutta 150-senttisille tai sitä lyhyemmille henkilöille. Tämä ei meinaa, etteivätkö siellä pidemmätkin saisi matkustaa, mutta pidemmän päälle voi tulla ahdasta. Toisaalta, valmistaja korostaa, että takaistuimille voi asettaa esimerkiksi golf-bägin tai tuulenohjaimen.Matkustamossa riittää yksityiskohtia, ja niillä pyritään luomaan tuulahduksia menneiltä vuosikymmeniltä sekä tunnelmia korkealta suihkulentokoneiden maailmasta. SL:ssä AMG-taajuudelle viritetyn toisen polven MBUX-järjestelmän keskinäyttö on toteutettu fiksusti, sillä kun katto avonaisena aurinko pääsee paistamaan esteettä sisään, voi diginäyttöön tulla pahoja heijastuksia. SL:ssä näytön kulman voikin säätää sopivaksi.Digin lisäksi kojelaudalta löytyy analogista materiaalia, mitä valmistaja kutsuu ”jännittäväksi yhdistelmäksi” nimeltä ”hyperanalogue”. Digitaalisempaa analogisuutta saa hakea. Suurin osa eläkepäivien edustusroadsterin ohjaamopainikkeista on korvattu kapasitiivisillä hipaisupainikkeilla, jotka koittavat veikata kuljettajan tarkoituksia. Kääntyvät pyörätkin tuplanaTätä ominaisuutta ei takuulla ollut 300SL:ssä 50-luvulla, eikä edelleenkään kuudennen sukupolven SL:ssä vuonna 2011, mutta nyt on: Nelipyöräohjaus. Isoa comebackia tekevä ohjausratkaisu tuo hopeanuoleen valmistajan mukaan erilaisia hyötyjä. Aktiivinen ohjausjärjestelmä kääntää takapyöriä alle 100 kilometrin tuntinopeudessa eri suuntaan kuin etupyöriä ketteryyden nimissä, ja yli satasessa taas samaan suuntaan, silloin paremman pidon takaamiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJa sitten koriSL on auto, jonka designin peruslähtökohtiin ei ole syytä lähteä kajoamaan. Pitkä ja hallitseva keula, loiva tuulilasi ja pitkä akseliväli ovat tästä vahvoja esimerkkejä. Jokainen sukupolvi on tuonut estraadille jotain uutta ja omaa, niin kuin ilmiselvästi tämäkin. Suoraan historiastakin on kaivettu jälleen elementtejä, yksi niistä on leveän maskin 14 pystyripaa – ei liene vaikea arvata, mistä mallista se on ammennettu.Korirakenteessa kaikki on mennyt viimeisintäkin osaa myöten uusiksi. Kori rakentuu alumiinin lisäksi useista eri teräslaaduista, magnesiumista sekä komposiiteista. Vääntöjäykkyys on valmistajan mukaan parantunut edelliseen verrattuna, vaikka kori on aikaisempaa kevyempi. Laakea roadster painaa ajokuntoisena hieman alle kaksi tonnia.Autoa ympäröivää ilmaa käytetään hyväksi paremman ajodynamiikan saavuttamiseksi. Uusi Airpanel -ilmanotto- ja jäähdytysjärjestelmä aukeaa aktiivisesti riippuen ajonopeudesta ja jäähdytystarpeesta. Mukautuva takaspoileri herää kahdeksankympin vauhdissa ja alkaa vaihdella asentoaan muiden säätöjen ja ajotavan mukaan. Lisäksi auton alle, moottorin etupuolelle, on saatavilla hiilikuituprofiili, joka laskee suojastaan 4 senttimetrin verran, kun tarvitaan. Tämä kavennettu putki luo auton alla venturi-ilmiön, mikä lisää downforcea.Valmistajan mukaan korimuodot on piirretty vanhojen hyvien aikojen tapaan kynällä puhtaalle valkoiselle paperille. Kylmät väreet! Tämä jos jokin on paluuta juurille. Mercedes-AMG SL:stä onkin ilman muuta tulossa – edeltäjiään seuraten – oman aikansa ikoni.Lähde ja kuvat: Daimler Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheestaAMG 50 vuotta: lyhyt katsaus Affalterbachin merkkipaaluihin AMG-pomo Moers: ”Kun kysyn AMG GT:stä, asiakkaat haluavat nelivedon” Auto, olet mahtava – Mercedes-AMG GT 63S ja matka Geneveen Avohullutuksen mieto ja tulinen – Mercedes-AMG GT Roadster Ei mitään rajaa: Mercedes-AMG GLE 63 ja GLS 63 Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 24.12.2024 Konsepti Sähköcrossover, jota perinne velvoittaa – Alpine A390_β 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja