29.11.2015 Ajoneuvot Klassikko: Datsun 100A 2D Sedan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Datsun 100A on tuttu menopeli monelle 1970-, 1980- ja jopa 1990-luvulla ajokorttinsa saaneelle. Leveiden housunlahkeiden, Retu-kenkien ja diskomusiikin aikakauden suosikkiauto oli helposti roplattava ja käytettynäkin edullinen – hyvä vaihtoehto monen suomalaisnuoren ensiautoksi.Auton tekniikassa ei ollut mitään mullistavaa, mutta kokonaisuutena se poikkesi siitä, mitä Japanissa oltiin totuttu näkemään. Yhdellä yläpuolisella nokka-akselilla varustettu 988-kuutiosentin A-10 -rivinelosmoottori oli tuttu takavetoisesta Datsun 1000/Sunny-mallista. Alle litran koneet olivat suosittuja Japanissa, sillä ne mahtuivat maan toiseksi matalimpaan veroluokkaan. 100A:ssa moottori asennettiin britti-Minien tapaan etupyörien väliin poikittain.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyModernin ulkonäön vetoaSisätiloiltaan 100A oli ulkomittoihin (kokonaispituus 3 610 mm, leveys 1 470 mm) nähden yllättävän väljä. Pikkuautoon oli saatu miltei keksikokoluokan matkustamo. Takaistuimet olivat toki ahtaat kolmelle aikuiselle ja kulku niille hankalaa kaksiovisissa versioissa. Keinonahkaiset istuimet olivat helppohoitoiset, mutta eivät lisänneet matkustusmukavuutta. Silti 100A:lla tehtiin aikanaan pitkiäkin lomareissuja koko perheen voimin.100A:n moderni ulkonäkö vetosi asiakkaisiin. Kompaktin korin ikkunoiden alla kulkeva olkalinja nousi kaarevan pehmeästi takaosaa kohden.Taakse lastattujen matkatavaroiden ja edessä olevan moottorin katsottiin olevan myös törmäysvoimia sitova turvallisuustekijä.Tehokkaan lämmityslaitteiston ja hyvän tiivistyksen ansiosta 100A:lla pärjäsi myös Suomen talvessa. 20 sentin maavaran ja etuvedon ansiosta se ylitti parkkipaikkojen pienemmät lumitöytäreetkin vaivatta.Moottorista irtosi 58 hevosvoiman edestä tehoa ja vääntöä 77 newtonmetriä. Kiihtyvyys paikalta 100 km/h nopeuteen kesti 18,8 sekuntia. Auton huippunopeus oli noin 140 km/h.Edullinen, kestävä ja helppo huoltaaKirsikka, riisipussi, riisikuppi, puukenkä, 100-ampeerinen – siinä Datsun 100A:n lempinimiä. Vähemmän mairittelevista kusumanimistä huolimatta 100A oli aikanaan erittäin suosittu Suomessa.Se oli edullinen, kokonaisuudessaan edistyksellinen, kestävä, helppo huoltaa ja itäisestä valmistusmaastaan huolimatta ”länsiauto”.Vain karvanopat puuttuvatKun Juha Siltala sai käyttöönsä ensimmäisen Sata-ampeerisensa, oli malli jo 23 vuoden ikäinen. Juha Siltala oli 12-vuotias tuolloin vuonna 1993. Mopojen kanssa poika oli häärännyt jo alle kymmenvuotiaasta.Datsunin tekniikka tuli tutuksi purku- ja kunnostustöiden yhteydessä. Mökkitietä ajellessa ja autoa roplatessa syntyi vahva tunneside kyseiseen malliin.Siltalan isän työtoverilla, Lahden Hollolassa asustavalla Lauri Heinosella oli vastaava 100A omistuksessaan kahden vuosikymmenen ajan. Juha Siltala oli putsaillut, huoltanut ja massaillut lähipitäjän miehen autoa kesäisin, ja kun Lauri Heinonen päätti luopua autostaan, ei uutta omistajaa tarvinnut etsiä kaukaa eikä kauaa. Juha Siltala osti auton heinäkuussa 2006.Juha Siltala museokatsastutti Datsuninsa vuonna 2007 kirkkain arvosanoin.Ainoa ei alkuperäinen osa koko autossa on yksi peilin kiinnitysruuveista. Sen jälkeen mies ei ole pyhäajoja kummempia reissuja sillä tehnyt. Kilometrejä on kuuden viime vuoden aikana kertynyt mittariin noin tuhat. Yhteensä auto on taivaltanut 110 000 kilometriä.Mies on Päijät-Hämeen Mobilistit ry:n jäsen ja minkä autoharrastuksiltaan ehtii, hän toimii Rapalan Pärnun tehtaiden johtajana.Teksti: Sami Lindell Kuvat: Jari SaarentausArtikkeli on lyhennelmä Moottorin Klassikko-sarjasta. Lehden 5/2014 voi ostaa digitaalisena näköisversiona Lehtiluukusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle