29.11.2015 Ajoneuvot Klassikko: Datsun 100A 2D Sedan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Datsun 100A on tuttu menopeli monelle 1970-, 1980- ja jopa 1990-luvulla ajokorttinsa saaneelle. Leveiden housunlahkeiden, Retu-kenkien ja diskomusiikin aikakauden suosikkiauto oli helposti roplattava ja käytettynäkin edullinen – hyvä vaihtoehto monen suomalaisnuoren ensiautoksi.Auton tekniikassa ei ollut mitään mullistavaa, mutta kokonaisuutena se poikkesi siitä, mitä Japanissa oltiin totuttu näkemään. Yhdellä yläpuolisella nokka-akselilla varustettu 988-kuutiosentin A-10 -rivinelosmoottori oli tuttu takavetoisesta Datsun 1000/Sunny-mallista. Alle litran koneet olivat suosittuja Japanissa, sillä ne mahtuivat maan toiseksi matalimpaan veroluokkaan. 100A:ssa moottori asennettiin britti-Minien tapaan etupyörien väliin poikittain.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyModernin ulkonäön vetoaSisätiloiltaan 100A oli ulkomittoihin (kokonaispituus 3 610 mm, leveys 1 470 mm) nähden yllättävän väljä. Pikkuautoon oli saatu miltei keksikokoluokan matkustamo. Takaistuimet olivat toki ahtaat kolmelle aikuiselle ja kulku niille hankalaa kaksiovisissa versioissa. Keinonahkaiset istuimet olivat helppohoitoiset, mutta eivät lisänneet matkustusmukavuutta. Silti 100A:lla tehtiin aikanaan pitkiäkin lomareissuja koko perheen voimin.100A:n moderni ulkonäkö vetosi asiakkaisiin. Kompaktin korin ikkunoiden alla kulkeva olkalinja nousi kaarevan pehmeästi takaosaa kohden.Taakse lastattujen matkatavaroiden ja edessä olevan moottorin katsottiin olevan myös törmäysvoimia sitova turvallisuustekijä.Tehokkaan lämmityslaitteiston ja hyvän tiivistyksen ansiosta 100A:lla pärjäsi myös Suomen talvessa. 20 sentin maavaran ja etuvedon ansiosta se ylitti parkkipaikkojen pienemmät lumitöytäreetkin vaivatta.Moottorista irtosi 58 hevosvoiman edestä tehoa ja vääntöä 77 newtonmetriä. Kiihtyvyys paikalta 100 km/h nopeuteen kesti 18,8 sekuntia. Auton huippunopeus oli noin 140 km/h.Edullinen, kestävä ja helppo huoltaaKirsikka, riisipussi, riisikuppi, puukenkä, 100-ampeerinen – siinä Datsun 100A:n lempinimiä. Vähemmän mairittelevista kusumanimistä huolimatta 100A oli aikanaan erittäin suosittu Suomessa.Se oli edullinen, kokonaisuudessaan edistyksellinen, kestävä, helppo huoltaa ja itäisestä valmistusmaastaan huolimatta ”länsiauto”.Vain karvanopat puuttuvatKun Juha Siltala sai käyttöönsä ensimmäisen Sata-ampeerisensa, oli malli jo 23 vuoden ikäinen. Juha Siltala oli 12-vuotias tuolloin vuonna 1993. Mopojen kanssa poika oli häärännyt jo alle kymmenvuotiaasta.Datsunin tekniikka tuli tutuksi purku- ja kunnostustöiden yhteydessä. Mökkitietä ajellessa ja autoa roplatessa syntyi vahva tunneside kyseiseen malliin.Siltalan isän työtoverilla, Lahden Hollolassa asustavalla Lauri Heinosella oli vastaava 100A omistuksessaan kahden vuosikymmenen ajan. Juha Siltala oli putsaillut, huoltanut ja massaillut lähipitäjän miehen autoa kesäisin, ja kun Lauri Heinonen päätti luopua autostaan, ei uutta omistajaa tarvinnut etsiä kaukaa eikä kauaa. Juha Siltala osti auton heinäkuussa 2006.Juha Siltala museokatsastutti Datsuninsa vuonna 2007 kirkkain arvosanoin.Ainoa ei alkuperäinen osa koko autossa on yksi peilin kiinnitysruuveista. Sen jälkeen mies ei ole pyhäajoja kummempia reissuja sillä tehnyt. Kilometrejä on kuuden viime vuoden aikana kertynyt mittariin noin tuhat. Yhteensä auto on taivaltanut 110 000 kilometriä.Mies on Päijät-Hämeen Mobilistit ry:n jäsen ja minkä autoharrastuksiltaan ehtii, hän toimii Rapalan Pärnun tehtaiden johtajana.Teksti: Sami Lindell Kuvat: Jari SaarentausArtikkeli on lyhennelmä Moottorin Klassikko-sarjasta. Lehden 5/2014 voi ostaa digitaalisena näköisversiona Lehtiluukusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous