18.10.2024

Koeistuttu: BMW 2-sarjan Gran Coupé ja tavallisuuteen kiedottua tyyliä

Teksti Aake Kinnunen BMW
Kuva BMW
BMW 2-sarja Gran Coupé M235 xDrive

BMW 2-sarjan Gran Coupé uudistuu ja samalla tehdas hienosäätää jopa auton mittasuhteita.

BMW on luonut makeita neliovisia lentäväkattoisia automalleja Gran Coupé -nimikkeensä alla. Nyt vuorossa on uudistettu painos 2-sarjan Gran Coupésta ja auto ottaa tuoreeltaan päivittynyttä 1-sarjaa kiinni muun muassa sisätilojen osalta.

BMW 2-sarja Gran Coupé M235 xDrive

2-sarjan Gran Coupén kattolinjaa on muovattu ja takaosasta on tehty nyt tavallisempi. Pituutta on tullut 20 mm, korkeutta 25 mm, joten radikaaleista muutoksista ei ole kyse. Polarisoivien mallien jälkeen 2-sarjan Gran Coupé on virkistävän tavallinen BMW:ksi, mutta sama toisaalta koskee auton asemaa Gran Coupé -mallinimikkeen alla. Kahdessa uusimmassa BMW-mallissa nähdyt vinosäleiköt keulalla eivät löydy vielä 2-sarjan loivakatosta. Valaistu etumaski saapuu vaihtoehdoksi tuotantoon alkuvuodesta 2025.

BMW 2-sarja Gran Coupé M235 xDrive

Päivitysten yhteydessä koria on jäykistetty ja auton alustaa on kehitetty. 1-sarjan tavoin etuakselin caster-kulmaa on kasvatettu. Varustelistalla on myös asiaan kuuluva määrä M Sport -varusteita.

Pikakokeilun perusteella Gran Coupéta ei voi erottaa esimerkiksi 1-sarjasta etuistuimilta käsin. Ohjaamo on nopeasti yleistyvää nykyistä BMW:tä, eli kahden suuren näytön lisäksi hallintalaitteita on siivottu voimakkaalla kädellä pois.

BMW 2-sarja Gran Coupé M235 xDrive

Takaistuimella polvitila on kiinni paljolti etuistuimen pituussäädöstä, mutta tilaa on 4,5-metriselle sedanille kohtuullisesti. Takapenkin mataluus on kevyesti tympivää, mutta ei odottamatonta. Pääntila sen sijaan muuttuu ahdistavaksi 180 cm jälkeen, jolloin autossa joutuu istumaan keinotekoisen ryhdikkäästi suorassa kattolinjan takia. BMW 2-sarjan Gran Coupé ei sovellu kovin pitkiin matkoihin kolmen tai neljän kookkaan aikuisen kanssa. Mahdollinen panoraamakattoluukku nipistää tavaratilasta entisestään. Takaistuinten rooli lieneekin lasten tai tavaroiden kuljettaminen.

BMW 2-sarja Gran Coupé M235 xDrive

Tavaratilaa on 430 litraa useimmissa moottoriversioissa, joskin kevythybridisoitu dieselversio jää 360 litraan. Takaistuimet kääntyvät kolmessa osassa ja tavaratila on tilava syvyyssuunnassa, mutta toki korimalli rajoittaa tilan korkeutta.

BMW 2-sarja Gran Coupé M235 xDrive

Voimalinjoissa jatketaan 1-sarjan linjoilla. Perusversiona on BMW 220 Gran Coupé, eli 1,5-litrainen kolmisylinterinen bensiiniturbo 48 voltin kevythybriditekniikalla. Tehoa on 125 kW (170 hv) ja vaihteistona on seitsemänvaihteinen Steptronic-kaksoiskytkinautomaatti yhdessä etuvedon kanssa. Dieseleinä on 2,0-litrainen nelisylinterinen 218d Gran Coupé (110 kW/150 hv) ja kevythybridisoitu 220d Gran Coupé (120 kW/163 hv).

Malliston huippuversiona on BMW M235 xDrive Gran Coupé, jossa 2,0-litrainen nelisylinterinen bensiinimoottori tuottaa 221 kW (300 hv) ilman sähköapua. Nelivedon parina on jälleen seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat