31.1.2025

BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa

Kuva BMW
BMW iX facelift

BMW iX -täyssähköauto saa aiempaa silotellumman ulkomuodon, mutta pääasia uudistuksista on tapahtunut pintaa syvemmällä.

Sähkökatumaasturi BMW iX koeajettiin ensimmäisen kerran Moottorissa nelisen vuotta sitten, josta voidaan laskea, että nyt on automaailman tapojen mukaisen kasvojenkohotuksen aika.

BMW iX facelift

Mitään mullistavaa ei ole luvassa, mutta silti varsin kelvollisia päivityksiä. Ensimmäisenä mainittakoon pidemmät toimintamatkat. Etenkin pienempiakkuisessa BMW iX xDrive 45:ssä kohennus on huomattava, sillä akun käytettävissä olevaa energiakapasiteettia on kasvatettu 71 kilowattitunnista 94,8 kilowattituntiin. Isomman akun kapasiteetti pysyy suurin piirtein samana kuin ennenkin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pyöreä ohjauspyörä ja hohkavat munuaiset

BMW iX:n esittelyssä silmiinpistävää oli auton kuusikulmainen ratti. Nyt Baijerissa on keksitty pyörä uusiksi, sillä kasvojenkohotuksen jälkeen ohjauspyörä on jälleen pyöreä. Auton latausliittimen yhteyteen on lisätty vapautuspainike kaapelille.

BMW iX facelift

BMW:t tunnetaan perinteisesti munuaisistaan. Vaikka niiden nykyinen muotoilu ja koko jakaakin vahvasti mielipiteitä, itse valmistaja tuntuu olevan niistä ylpeä. Nyt munuaiset saa nimittäin lisävarusteena (tai iX M70 xDrive -mallissa vakiona) valaistuna.

BMW iX facelift

Auton ulkonäköä on muutenkin siloteltu. Puskurin ilmanottoaukot on muotoiltu uusiksi ja keula on aiempaa enemmän korinvärinen. Kokonaisuus näyttää nyt aiempaa sulavammalta.

Enemmän tehoa ja energiatehokkuutta

Lisäksi auton ajojärjestelmän luvataan olevan aiempaa energiatehokkaampi, muun muassa uudistetun akunhallintajärjestelmän ansiosta. Pienempiakkuisen mallin WLTP-toimintamatkan kerrotaan nousseen jopa 160 kilometriä, ollen nyt 490–602 kilometriä. Myös iX xDrive60:n toimintamatka on noussut hieman lukemaan 563–701 km.

Myös suorituskykyä on parannettu. iX xDrive45 on nyt 60 kilowattia (82 hevosvoimaa) aiempaa tehokkaampi, eli kokonaisteho on nyt 300 kW (408 hv). Nollasta sataan kiihtyvyys on parantunut tämän ansiosta sekunnilla, lukeman ollessa nyt 5.1 s. xDrive60:n tehoa on kasvatettu 15 kW (21 hv), joka puolestaan tarkoittaa 400 kW (544 hv) kokonaistehoa. iX M70:n kohdalla teholisäystä on 30 kW (40 hv) ja kokonaistehoa siis 485 kW (659 hv).

BMW iX facelift

BMW iX:ään kuuluu myös akun esilämmitystoiminto, johon tuli navigointiperusteisen käytön lisäksi manuaalinen käyttömahdollisuus jo edellisten vuosimallien kohdalla ohjelmistopäivityksenä. Kaikkiin mallivariaatioihin vakiovarusteena kuuluvaa lämpöpumppua on päivitetty.

Pienempiakkuisen version korkein mahdollinen pikalatausteho on noussut 150 kilowatista 175 kilowattiin. Isomman akun malleissa enimmäislatausteho on sama 195 kW kuin aiemminkin. Auton sisäinen vaihtovirtalaturi tukee parhaillaan 22 kW:n (3 x 32 A) latausta.

iX:n luvataan pystyvän latautumaan parhaillaan 10–80 prosentin varausvälin 35 minuutissa. iX xDrive 45:n kohdalla tämä tarkoittaa 131–166 km:n varaamista 10 minuutissa, mikäli laturille tullaan varauksen ollessa 10 %. iX xDrive 60:n kohdalla tuo lukema on 168–217 km ja iX M70 xDriven kohdalla 152–182 km.

BMW iX:n hinta alkaa edullisimmillaan iX 45 -mallin 87 300 eurosta. Isomman akun saa edullisimmillaan iX 60 -mallin 90 300 euron lähtöhinnalla ja malliston kruunaava iX M70 alkaa 119 300 eurosta.

Kommentit (1)

  • ESA SAIRIO

    Hieno auto, mutta en tajua, miksi se maksaa edelleen Suomessa alkaen 90.000 euroa. Esimerkiksi BMW i4 M50 maksaa ”vain” 65.000 euroa ja on huomattavasti urheilullisempi ja kauniimpi kuin tuo iX.

    Jotta sähköautot saataisiin yleistymään Suomessa, tulee niiden hintojen laskea luokkaa 20…25%, mikä koskee erityisesti premium-sähköautoja. Samalla ajomatkojen yhdellä latauksella tule kasvaa puolitoista…kaksinkertaisiksi. Eli odotan tätä kehitystä.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat