8.2.2024 Ajoneuvot BMW i5- ja 5-sarjan Touring ovat iso ja tehokas sijoitus perinteisen perhefarmarin tulevaisuuteen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW julkisti odotetusti uuden 5-sarjan farmariversion, suurempana kuin koskaan. Myös pitkäkattoisena mennään monipuolisella voimalinjakattauksella, tarkoittaen kaikkea täyssähköstä lataushybridin kautta dieseliin. BMW:n avauksen täyssähköisten farmariautojen maailmaan saa edullisimmillaan noin 77 000 eurolla. BMW on vihdoin täydentänyt uuden 5-sarjansa malliston farmarikorimallilla, BMW:n kielellä Touringilla, mallikoodiltaan G61:llä. BMW on tarjonnut 5-sarjasta farmarikorista versiota jo E34 -polvesta lähtien eli yli 30 vuoden ajan. Vaikka katumaasturit kovasti jyräävät, on pitkäkattoisella vitossarjalaisella kilpailijoineen edelleenkin vakiintunut asiakaskuntansa ainakin Euroopassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFarkut uransa huipullaBMW pisti 5-sarjansa uusiksi samaan aikaan, kun sen rakas vihollinen naapuriosavaltiosta julkisti uuden sukupolven E-sarjastaan. Molemmista on nyt siis tarjolla myös farmariversiot, monella mittapuulla parhaat farmariautot koskaan.Farmariin päädytään sedanin ohi tietysti tilan ja käytettävyyden tarpeessa. Uuden 5-sarjan BMW:n kohdalla ainakin kokoa on enemmän kuin missään edeltäjässä, alkaen akselivälistä, joka on venähtänyt 20 millimetrillä. Kokonaispituuden puolella lisää on tullut puolestaan miltei 10 senttimetriä. Auto on niin ikään parin senttimetrin rajoissa edeltäjäänsä leveämpi ja korkeampi, siis joka suuntaan isompi.G61-polven 5-sarjalainen tarjoaa hulppean 570 litran tavaratilan, joka on takaistuimet kaatamalla mahdollista laajentaa jopa 1 700 litraan. Tila on 45 litraa pienempi kuin uudessa E-sarjan farmarissa, mutta erot kääntyvät päälaelleen, mikäli töpselit astuvat kuvioihin. Mercedeksen lataushybridimallien tapauksessahan nimittäin ajoakku syö farmarin tavaratilasta jopa 155 litraa. BMW on puolestaan suunnitellut 5-sarjan niin, että samalle lavetille on voitu rakentaa myös täyssähköinen i5, jolloin lataushybridinkin akustolla on järkevä paikkansa, eikä 570 litran kontista lähde litraakaan pois. BMW:n lähestymistapa G61:n muotoiluun noudattaa pitkälti samaa kaavaa, joka on ollut käytössä aina sieltä 90-luvun alusta lähtien. Siinä missä Mercedes lähti viemään E-sarjan farmaria shooting brake -suuntaan perin silmänruokaisin seurauksin, pitää BMW 5-sarjan Touringin takalasin suunnilleen siinä kulmassa missä ennenkin eli lähestymistapa on jossain määrin käytännöllisempi. Premiumluokassa on pysyttävä lestissä.Muilta osin ulkonäössä (ja ominaisuuksissa muutenkaan) ei ole paljoakaan uutisoitavaa, sillä kyseessähän on vain eri korimalli jo tutuksi tulleesta uudesta 5-sarjasta, jonka muotoilua voisi yleisesti luonnehtia jopa rohkeaksi ja varustelua nykyaikaisen yltäkylläiseksi.i5 Touring on aika tykki farkkuMikä yhdistää vanhaa kunnon Trabantia ja BMW i5 M60 XDrive Touringia? Ei varmaan kovin moni asia, mutta ainakin luku 601. Trabantissa se on mallimerkintä, BMW:ssä teholukema hevosvoimina. Nelivetoinen i5 on siis kerta kaikkiaan 600-hevosvoimainen perhefarmari. Sen lisäksi 820 newtonmetrin hetkellisen huippuväännön turvin auto kiihtyy paikaltaan sataan 3,9 sekunnissa ja kulkee 230 kilometriä tunnissa. 81,2 kilowattitunnin akusta riittää tälle paketille virtaa 506 WLTP-kilometrin verran.Takavetoinen i5 eDrive 40 Touring painottaa monella tapaa M-sisartaan enemmän järkiasioita. Sillä pötkitään 54 kilometriä pidemmälle pienemmän sähkönkulutuksen turvin, eivätkä 250 kilowattia eli 340 hevosvoimaa ja 430 newtonmetriä eivät tunnu ollenkaan hassummilta. Nollasta sataan ampaistaan 6,1 sekunnissa.5-sarjalainen on tosiasia myös polttomoottorisena. Suomessa sen myynti alkaa nelisylinterisellä ja nelivetoisella dieselmallilla 520d XDrivella. Kaksilitrainen dieselmoottori luottaa kevythybriditekniikkaan, ja on teholtaan 145-kilowattinen eli hieman vajaat 200-hevosvoimainen. Farmarikorilla ja nelivedolla ei päästä aivan yhtä piheihin kulutuslukemiin kuin takavetoisella sedanilla, mutta dieselin tahriintuneesta (tai oikeammin tahritusta) maineesta huolimatta 520d XDrive Touring tulee olemaan äärimmäisen polttoainetaloudellinen vaihtoehto varsinkin, jos farmarikoriselle autolle tulee paljon maantiekilometrejä.Kuten on sedan-mallinkin kohdalla, myös 5-sarjan Touring tulee saamaan palettiinsa lataushybridivaihtoehdot neli- ja kuusisylinteristen polttomoottorien kera. Niiden myynti alkaa kuitenkin hieman myöhemmin, ja myös hinnat ja muut maahantuontiin liittyvät tiedot varmistuvat tuonnempana.Kirsikkana kakun päällä meillä on lupa odottaa ensimmäistä M5 Touringia lähes 15 vuoteen. Huhut kertovat, että kyseessä olisi BMW XM-sukuinen lataushybridimörkö.Ensimmäiset hinnat selvilläBMW 5-sarjan Touringin myynti käynnistyy pitkälti i5 edellä.i5 eDrive 40 Touring on täyssähkömalliston edullisin, ja sen alkaen-hinnaksi on merkitty 76 900 euroa. M Sport -malliversio samalla voimalinjalla kustantaa 3 550 euroa enemmän.i5 M60 XDrive kilpailee eri teholuokassa, ja niin myös eri hintaluokassa. 600-hevosvoimainen nelivetomalli maksaa tasan 106 000 euroa, ja siitähän ei päädy senttiäkään autoverona valtion kassaan. i5 M60 tarjoaakin mielenkiintoisen vaihtoehdon esimerkiksi superfarmari Audi RS 6 Avantille, jossa on paperilla saman verran tehoa, mutta joka olisi Suomessa myytäessä autoveroineen jotakuinkin tuplahintainen.Dieselmalli 520d XDrive on koko 5-sarjan Touring-malliston edullisin. 67 831 euron alkaen-hinnasta maksetaan noin 10 600 euroa autoveroa eli BMW pyytää dieselmallista lähemmäs 20 000 euroa edullisinta sähkömallia vähemmän. Kymppitonnin kokonaishintaerossakin riittää laskemista, kumpi tulee viivan alla lopulta edullisemmaksi tai omiin tarpeisiin sopivammaksi.i5 Touringin hintaero sedan-malliin on plus 1 500 euroa, dieselmallin puolestaan noin 2 700 euroa, eron selittyessä jälleen kerran autoverolla. Tämän perusteella lataushybridimalleille voisi epävirallisesti ennustaa seuraavia alkaen-hintoja: 530e Touring ~ 67 000 euroa, 550e Touring ~ 90 000 euroa.Lähde ja kuvat: BMW Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.9.2024 Yleinen Toyota ja BMW suunnittelevat vety-yhteistyötä 16.8.2024 Ajoneuvot BMW M5 Touring on täällä taas 14 vuoden tauon jälkeen – vääntömomenttia löytyy enemmän kuin kaikista edeltäjäsukupolvista yhteensä 9.7.2024 Ajoneuvot Yksi viistokattoinen katumaasturi vähemmän – BMW on päättänyt lakkauttaa X4:n 6.7.2024 Ajoneuvot BMW X5:llä koittaa hopeajuhlapäivä – sen kunniaksi luotiin maastokelpoisin X-Bemari koskaan 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän – peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 28.6.2024 Ajoneuvot Tervetuloa, uusi BMW M5 – 4,4-litraisessa V8:ssa sähköpotkulla on älyttömästi tehoa, mutta edeltäjään nähden se kaikki ulosmitataan älyttömällä massalla 23.6.2024 Ajoneuvot Näyttävästi uudistunut BMW X3 on välietappi kohti Neue Klassea 10.6.2024 Ajoneuvot Tässä on uusi BMW M1…35…ilman i:tä – ja uusi 1-sarja noin muutenkin 27.5.2024 Ajoneuvot Nyt on erikoista herkkua tarjolla – BMW ja Mercedes revittelevät kilpaa katottomilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla - avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä