20.6.2023 Ajoneuvot Mercedes-Benz E-sarjan farmari saapui täydentämään mallistoa ehkäpä farkkumarkkinoiden tyylikkäimmällä perällä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sedaniin verrattuna shooting brake -henkisen farmarin peräpäästä löytyy standardina muutakin kuin käytettävämpi kontti, nimittäin ilmajouset. Mercedes-Benz esitteli E-sarjastaan odotetun W214 -sukupolven parisen kuukautta sitten. Sedan edellä julkistettu automaailman suunnannäyttäjä jäi vielä odottamaan farmariversiota. Vaikka farmarit ovat menettäneet ehkä eniten kannattajiaan katumaastureille, kuuluu tämä korimalli erottamattomasti Mercedeksen E-sarjaan, ja niin tulee olemaan vielä ainakin tämän sukupolven ajan. W214:n farmariversiosta eli S214:stä näkee kuitenkin, että vetoava ulkonäkö koetaan tärkeäksi valtiksi kilpailussa katumaastureita vastaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Korvaa tavallaan kaksi mallia Uusi E-sarjan farmari korvaa tietenkin ensisijaisesti S213-polven edeltäjänsä, mutta muotoilija on halunnut miellyttää potentiaalisen asiakkaan silmää sillä laajuudella, että uutuus korvaa tietyllä tavalla myös muutaman vuoden poissa olleen CLS-sarjan Shooting Braken. S214:n takalasi on edeltäjämalliin verrattuna jonkin verran loivemmassa kulmassa ja edempänä. Takasivuikkunoiden yläreunan voimakkaasti laskeva muoto yhdessä laskevan katon ja pitkähkön peräylityksen kanssa saavat aikaan kuvaillun kaltaisen ilmeen. Ei pidä unohtaa myöskään takavaloja, jotka ovat leventyneet ja saaneet entistäkin hanakamman ilmeen. Umpiot eivät ole aivan samanmuotoiset kuin sedanissa, sillä esimerkiksi uloimmat reunat ovat farmarissa hieman pyöreämmät. Umpioiden sisältä löytyy kuitenkin aivan vastaavanlaiset Mercedeksen tähtilogoa mukailevat led-kuviot. Takavaloja yhdistää kiiltomuovinen paneeli, joka saa aikaan illuusion Mercedes-EQ -henkisestä yhtenäisestä takavaloumpiosta. Avantgarde- ja AMG-mallien EQ-maskihan on myös tosiasia auton keulassa. Mentäessä koria eteenpäin, alkaa farmari B-pilarista alkaen olla kattokaiteita lukuun ottamatta käytännössä täysin vastaava sedanin kanssa, kuten aina ennenkin. Etuna toisaalta tavaratilan käytettävyys, toisaalta aerodynamiikka Jos ei oteta huomioon kilpailua muilta merkeiltä ja etenkin tulevalta BMW 5-sarjan Touringilta, kohdistuu E-sarjan farmariin erityisen paljon kilpailua jo Mercedeksen omasta mallistosta. E-sarjan sedaniin verrattuna farmarimallin tärkein kilpailuvaltti on tietysti tilavampi ja käytettävämpi tavaratila. Farmari tarjoaa 615 litran tavaratilan, mikä on 75 litraa sedanin 540-litraista suurempi. Lataushybrideissä ajoakku verottaa farmarissakin oman osansa ja ero on niiden tapauksessa 460 - 370 farmarin hyväksi. Luvuiksi on kuitenkin hankalampi pukea se todellinen ero käytettävyydessä, joka korimallien välillä vallitsee, ja joka näkyy parhaimmillaan erityisen suuria tai hankalan muotoisia esineitä kuljetettaessa. Vertailun käydessä S213:een, "kostautuu" sulava muotoilu 25 litran pudotuksena ilmoitetussa tavaratilan tilavuudessa. Tämä siitäkin huolimatta, että S214:ssä on muun muassa 2,2 senttimetriä edeltäjäänsä pidempi akseliväli ja auto on 2,8 senttiä edeltäjäänsä leveämpi. Toinen malliston sisäinen kilpailijaryhmä E-sarjan farmarille ovat Mercedeksen keskikoon katumaasturimallit. Esimerkiksi suosituista GLB:stä, GLC:stä ja GLE:stä on riittämiin vastusta perinteiselle farmarille. Tässä tilanteessa farmarimallin valttina on ainakin matalamman korin suoma parempi aerodynamiikka ja siten verrattain parempi taloudellisuus. Valtti on myös E-sarjan varustelu, joka on koko malliston moderneinta. Plussaksi on pakko lukea myös ulkonäkö, joka on toki aina makuasia. Laajat vastaavuudet korimallien välillä W214:n sedan- ja farmariversioille voi laittaa laajat yhtäsuuruusmerkit mitä tulee tekniikkaan ja teknologiaan. Moottorin koostamassa laajassa artikkelissa nostettiin sedanin ensiesittelyn yhteydessä uutuuden lukuisia - yllättäviäkin - piirteitä, ja niistä käytännössä kaikki vastaavat todellisuutta myös farmarissa. Näin ovat myös voimanlähteet, joiden saralla on alkuvaiheessa kaksilitraiset bensiini- ja dieselmoottorit sekä kolme eritehoista lataushybridiä bensiini- ja dieselpohjaisina. Vakiovarusteista löytyy sellainen pienehkö mutta mukava eroavaisuus, kuin ilmajousitus takana. Farmarissa se on alusta asti vakiovaruste. Uuden E-sarjan mallisto tuplaantui juuri malliversioiden määrällä, mutta odotettavaa jää silti runsaasti. Ehkä noin vuoden aikajanalla tästä eteenpäin on odotettavissa farmarimallin korotettu elämäntapaversio All Terrain, AMG-versiot sedanista ja farmarista, kuusisylinterinen diesel Eurooppaan sekä C- ja E-sarjojen coupét ja cabrioletit yhdistävä uusi CLE-sarja. Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 8.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Nouda auto suoraan tehtaalta! 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe