20.6.2023 Ajoneuvot Mercedes-Benz E-sarjan farmari saapui täydentämään mallistoa ehkäpä farkkumarkkinoiden tyylikkäimmällä perällä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sedaniin verrattuna shooting brake -henkisen farmarin peräpäästä löytyy standardina muutakin kuin käytettävämpi kontti, nimittäin ilmajouset. Mercedes-Benz esitteli E-sarjastaan odotetun W214 -sukupolven parisen kuukautta sitten. Sedan edellä julkistettu automaailman suunnannäyttäjä jäi vielä odottamaan farmariversiota. Vaikka farmarit ovat menettäneet ehkä eniten kannattajiaan katumaastureille, kuuluu tämä korimalli erottamattomasti Mercedeksen E-sarjaan, ja niin tulee olemaan vielä ainakin tämän sukupolven ajan.W214:n farmariversiosta eli S214:stä näkee kuitenkin, että vetoava ulkonäkö koetaan tärkeäksi valtiksi kilpailussa katumaastureita vastaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorvaa tavallaan kaksi malliaUusi E-sarjan farmari korvaa tietenkin ensisijaisesti S213-polven edeltäjänsä, mutta muotoilija on halunnut miellyttää potentiaalisen asiakkaan silmää sillä laajuudella, että uutuus korvaa tietyllä tavalla myös muutaman vuoden poissa olleen CLS-sarjan Shooting Braken.S214:n takalasi on edeltäjämalliin verrattuna jonkin verran loivemmassa kulmassa ja edempänä. Takasivuikkunoiden yläreunan voimakkaasti laskeva muoto yhdessä laskevan katon ja pitkähkön peräylityksen kanssa saavat aikaan kuvaillun kaltaisen ilmeen.Ei pidä unohtaa myöskään takavaloja, jotka ovat leventyneet ja saaneet entistäkin hanakamman ilmeen. Umpiot eivät ole aivan samanmuotoiset kuin sedanissa, sillä esimerkiksi uloimmat reunat ovat farmarissa hieman pyöreämmät. Umpioiden sisältä löytyy kuitenkin aivan vastaavanlaiset Mercedeksen tähtilogoa mukailevat led-kuviot.Takavaloja yhdistää kiiltomuovinen paneeli, joka saa aikaan illuusion Mercedes-EQ -henkisestä yhtenäisestä takavaloumpiosta. Avantgarde- ja AMG-mallien EQ-maskihan on myös tosiasia auton keulassa.Mentäessä koria eteenpäin, alkaa farmari B-pilarista alkaen olla kattokaiteita lukuun ottamatta käytännössä täysin vastaava sedanin kanssa, kuten aina ennenkin.Etuna toisaalta tavaratilan käytettävyys, toisaalta aerodynamiikkaJos ei oteta huomioon kilpailua muilta merkeiltä ja etenkin tulevalta BMW 5-sarjan Touringilta, kohdistuu E-sarjan farmariin erityisen paljon kilpailua jo Mercedeksen omasta mallistosta.E-sarjan sedaniin verrattuna farmarimallin tärkein kilpailuvaltti on tietysti tilavampi ja käytettävämpi tavaratila. Farmari tarjoaa 615 litran tavaratilan, mikä on 75 litraa sedanin 540-litraista suurempi. Lataushybrideissä ajoakku verottaa farmarissakin oman osansa ja ero on niiden tapauksessa 460 - 370 farmarin hyväksi. Luvuiksi on kuitenkin hankalampi pukea se todellinen ero käytettävyydessä, joka korimallien välillä vallitsee, ja joka näkyy parhaimmillaan erityisen suuria tai hankalan muotoisia esineitä kuljetettaessa.Vertailun käydessä S213:een, "kostautuu" sulava muotoilu 25 litran pudotuksena ilmoitetussa tavaratilan tilavuudessa. Tämä siitäkin huolimatta, että S214:ssä on muun muassa 2,2 senttimetriä edeltäjäänsä pidempi akseliväli ja auto on 2,8 senttiä edeltäjäänsä leveämpi.Toinen malliston sisäinen kilpailijaryhmä E-sarjan farmarille ovat Mercedeksen keskikoon katumaasturimallit. Esimerkiksi suosituista GLB:stä, GLC:stä ja GLE:stä on riittämiin vastusta perinteiselle farmarille. Tässä tilanteessa farmarimallin valttina on ainakin matalamman korin suoma parempi aerodynamiikka ja siten verrattain parempi taloudellisuus. Valtti on myös E-sarjan varustelu, joka on koko malliston moderneinta. Plussaksi on pakko lukea myös ulkonäkö, joka on toki aina makuasia.Laajat vastaavuudet korimallien välilläW214:n sedan- ja farmariversioille voi laittaa laajat yhtäsuuruusmerkit mitä tulee tekniikkaan ja teknologiaan. Moottorin koostamassa laajassa artikkelissa nostettiin sedanin ensiesittelyn yhteydessä uutuuden lukuisia - yllättäviäkin - piirteitä, ja niistä käytännössä kaikki vastaavat todellisuutta myös farmarissa.Näin ovat myös voimanlähteet, joiden saralla on alkuvaiheessa kaksilitraiset bensiini- ja dieselmoottorit sekä kolme eritehoista lataushybridiä bensiini- ja dieselpohjaisina.Vakiovarusteista löytyy sellainen pienehkö mutta mukava eroavaisuus, kuin ilmajousitus takana. Farmarissa se on alusta asti vakiovaruste.Uuden E-sarjan mallisto tuplaantui juuri malliversioiden määrällä, mutta odotettavaa jää silti runsaasti. Ehkä noin vuoden aikajanalla tästä eteenpäin on odotettavissa farmarimallin korotettu elämäntapaversio All Terrain, AMG-versiot sedanista ja farmarista, kuusisylinterinen diesel Eurooppaan sekä C- ja E-sarjojen coupét ja cabrioletit yhdistävä uusi CLE-sarja.Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?