20.6.2023 Ajoneuvot Mercedes-Benz E-sarjan farmari saapui täydentämään mallistoa ehkäpä farkkumarkkinoiden tyylikkäimmällä perällä Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Sedaniin verrattuna shooting brake -henkisen farmarin peräpäästä löytyy standardina muutakin kuin käytettävämpi kontti, nimittäin ilmajouset. Mercedes-Benz esitteli E-sarjastaan odotetun W214 -sukupolven parisen kuukautta sitten. Sedan edellä julkistettu automaailman suunnannäyttäjä jäi vielä odottamaan farmariversiota. Vaikka farmarit ovat menettäneet ehkä eniten kannattajiaan katumaastureille, kuuluu tämä korimalli erottamattomasti Mercedeksen E-sarjaan, ja niin tulee olemaan vielä ainakin tämän sukupolven ajan. W214:n farmariversiosta eli S214:stä näkee kuitenkin, että vetoava ulkonäkö koetaan tärkeäksi valtiksi kilpailussa katumaastureita vastaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Korvaa tavallaan kaksi mallia Uusi E-sarjan farmari korvaa tietenkin ensisijaisesti S213-polven edeltäjänsä, mutta muotoilija on halunnut miellyttää potentiaalisen asiakkaan silmää sillä laajuudella, että uutuus korvaa tietyllä tavalla myös muutaman vuoden poissa olleen CLS-sarjan Shooting Braken. S214:n takalasi on edeltäjämalliin verrattuna jonkin verran loivemmassa kulmassa ja edempänä. Takasivuikkunoiden yläreunan voimakkaasti laskeva muoto yhdessä laskevan katon ja pitkähkön peräylityksen kanssa saavat aikaan kuvaillun kaltaisen ilmeen. Ei pidä unohtaa myöskään takavaloja, jotka ovat leventyneet ja saaneet entistäkin hanakamman ilmeen. Umpiot eivät ole aivan samanmuotoiset kuin sedanissa, sillä esimerkiksi uloimmat reunat ovat farmarissa hieman pyöreämmät. Umpioiden sisältä löytyy kuitenkin aivan vastaavanlaiset Mercedeksen tähtilogoa mukailevat led-kuviot. Takavaloja yhdistää kiiltomuovinen paneeli, joka saa aikaan illuusion Mercedes-EQ -henkisestä yhtenäisestä takavaloumpiosta. Avantgarde- ja AMG-mallien EQ-maskihan on myös tosiasia auton keulassa. Mentäessä koria eteenpäin, alkaa farmari B-pilarista alkaen olla kattokaiteita lukuun ottamatta käytännössä täysin vastaava sedanin kanssa, kuten aina ennenkin. Etuna toisaalta tavaratilan käytettävyys, toisaalta aerodynamiikka Jos ei oteta huomioon kilpailua muilta merkeiltä ja etenkin tulevalta BMW 5-sarjan Touringilta, kohdistuu E-sarjan farmariin erityisen paljon kilpailua jo Mercedeksen omasta mallistosta. E-sarjan sedaniin verrattuna farmarimallin tärkein kilpailuvaltti on tietysti tilavampi ja käytettävämpi tavaratila. Farmari tarjoaa 615 litran tavaratilan, mikä on 75 litraa sedanin 540-litraista suurempi. Lataushybrideissä ajoakku verottaa farmarissakin oman osansa ja ero on niiden tapauksessa 460 - 370 farmarin hyväksi. Luvuiksi on kuitenkin hankalampi pukea se todellinen ero käytettävyydessä, joka korimallien välillä vallitsee, ja joka näkyy parhaimmillaan erityisen suuria tai hankalan muotoisia esineitä kuljetettaessa. Vertailun käydessä S213:een, "kostautuu" sulava muotoilu 25 litran pudotuksena ilmoitetussa tavaratilan tilavuudessa. Tämä siitäkin huolimatta, että S214:ssä on muun muassa 2,2 senttimetriä edeltäjäänsä pidempi akseliväli ja auto on 2,8 senttiä edeltäjäänsä leveämpi. Toinen malliston sisäinen kilpailijaryhmä E-sarjan farmarille ovat Mercedeksen keskikoon katumaasturimallit. Esimerkiksi suosituista GLB:stä, GLC:stä ja GLE:stä on riittämiin vastusta perinteiselle farmarille. Tässä tilanteessa farmarimallin valttina on ainakin matalamman korin suoma parempi aerodynamiikka ja siten verrattain parempi taloudellisuus. Valtti on myös E-sarjan varustelu, joka on koko malliston moderneinta. Plussaksi on pakko lukea myös ulkonäkö, joka on toki aina makuasia. Laajat vastaavuudet korimallien välillä W214:n sedan- ja farmariversioille voi laittaa laajat yhtäsuuruusmerkit mitä tulee tekniikkaan ja teknologiaan. Moottorin koostamassa laajassa artikkelissa nostettiin sedanin ensiesittelyn yhteydessä uutuuden lukuisia - yllättäviäkin - piirteitä, ja niistä käytännössä kaikki vastaavat todellisuutta myös farmarissa. Näin ovat myös voimanlähteet, joiden saralla on alkuvaiheessa kaksilitraiset bensiini- ja dieselmoottorit sekä kolme eritehoista lataushybridiä bensiini- ja dieselpohjaisina. Vakiovarusteista löytyy sellainen pienehkö mutta mukava eroavaisuus, kuin ilmajousitus takana. Farmarissa se on alusta asti vakiovaruste. Uuden E-sarjan mallisto tuplaantui juuri malliversioiden määrällä, mutta odotettavaa jää silti runsaasti. Ehkä noin vuoden aikajanalla tästä eteenpäin on odotettavissa farmarimallin korotettu elämäntapaversio All Terrain, AMG-versiot sedanista ja farmarista, kuusisylinterinen diesel Eurooppaan sekä C- ja E-sarjojen coupét ja cabrioletit yhdistävä uusi CLE-sarja. Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.11.2025 Ajoneuvot Audin ensiesiintyminen autourheilun kuninkuusluokassa lähestyy – R26 Concept näyttää Audin tulevan F1-identiteetin 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 12.11.2025 Autokauppa Haussa leijonan osa – Peugeotin sähkökatumaastureihin neliveto 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 10.11.2025 Uutinen Renault raivaa tilaa museoon – harvinaisuudet huutokaupassa 10.11.2025 Uutinen Teekkarien Autokerho – 75 vuotta tekniikkaa, tarinoita ja tekemisen meininkiä 10.11.2025 Uutinen Suomessa kuolee vuosittain liki 200 ihmistä tieliikenteessä – Pohjoismaat yhä sitkeästi edellä turvallisuudessa 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Å koda Elroqin näyttö kerää kehuja, mutta kahvimuki ja kännykkä tappelevat elintilasta 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 14.11.2025 Yleinen Koeajo: BYD Dolphin Surf – Suomen halvin sähköauto, mutta millä hinnalla? 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Å kodaan tulleista korjauskustannuksista