20.6.2023 Ajoneuvot Mercedes-Benz E-sarjan farmari saapui täydentämään mallistoa ehkäpä farkkumarkkinoiden tyylikkäimmällä perällä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sedaniin verrattuna shooting brake -henkisen farmarin peräpäästä löytyy standardina muutakin kuin käytettävämpi kontti, nimittäin ilmajouset. Mercedes-Benz esitteli E-sarjastaan odotetun W214 -sukupolven parisen kuukautta sitten. Sedan edellä julkistettu automaailman suunnannäyttäjä jäi vielä odottamaan farmariversiota. Vaikka farmarit ovat menettäneet ehkä eniten kannattajiaan katumaastureille, kuuluu tämä korimalli erottamattomasti Mercedeksen E-sarjaan, ja niin tulee olemaan vielä ainakin tämän sukupolven ajan. W214:n farmariversiosta eli S214:stä näkee kuitenkin, että vetoava ulkonäkö koetaan tärkeäksi valtiksi kilpailussa katumaastureita vastaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Korvaa tavallaan kaksi mallia Uusi E-sarjan farmari korvaa tietenkin ensisijaisesti S213-polven edeltäjänsä, mutta muotoilija on halunnut miellyttää potentiaalisen asiakkaan silmää sillä laajuudella, että uutuus korvaa tietyllä tavalla myös muutaman vuoden poissa olleen CLS-sarjan Shooting Braken. S214:n takalasi on edeltäjämalliin verrattuna jonkin verran loivemmassa kulmassa ja edempänä. Takasivuikkunoiden yläreunan voimakkaasti laskeva muoto yhdessä laskevan katon ja pitkähkön peräylityksen kanssa saavat aikaan kuvaillun kaltaisen ilmeen. Ei pidä unohtaa myöskään takavaloja, jotka ovat leventyneet ja saaneet entistäkin hanakamman ilmeen. Umpiot eivät ole aivan samanmuotoiset kuin sedanissa, sillä esimerkiksi uloimmat reunat ovat farmarissa hieman pyöreämmät. Umpioiden sisältä löytyy kuitenkin aivan vastaavanlaiset Mercedeksen tähtilogoa mukailevat led-kuviot. Takavaloja yhdistää kiiltomuovinen paneeli, joka saa aikaan illuusion Mercedes-EQ -henkisestä yhtenäisestä takavaloumpiosta. Avantgarde- ja AMG-mallien EQ-maskihan on myös tosiasia auton keulassa. Mentäessä koria eteenpäin, alkaa farmari B-pilarista alkaen olla kattokaiteita lukuun ottamatta käytännössä täysin vastaava sedanin kanssa, kuten aina ennenkin. Etuna toisaalta tavaratilan käytettävyys, toisaalta aerodynamiikka Jos ei oteta huomioon kilpailua muilta merkeiltä ja etenkin tulevalta BMW 5-sarjan Touringilta, kohdistuu E-sarjan farmariin erityisen paljon kilpailua jo Mercedeksen omasta mallistosta. E-sarjan sedaniin verrattuna farmarimallin tärkein kilpailuvaltti on tietysti tilavampi ja käytettävämpi tavaratila. Farmari tarjoaa 615 litran tavaratilan, mikä on 75 litraa sedanin 540-litraista suurempi. Lataushybrideissä ajoakku verottaa farmarissakin oman osansa ja ero on niiden tapauksessa 460 - 370 farmarin hyväksi. Luvuiksi on kuitenkin hankalampi pukea se todellinen ero käytettävyydessä, joka korimallien välillä vallitsee, ja joka näkyy parhaimmillaan erityisen suuria tai hankalan muotoisia esineitä kuljetettaessa. Vertailun käydessä S213:een, "kostautuu" sulava muotoilu 25 litran pudotuksena ilmoitetussa tavaratilan tilavuudessa. Tämä siitäkin huolimatta, että S214:ssä on muun muassa 2,2 senttimetriä edeltäjäänsä pidempi akseliväli ja auto on 2,8 senttiä edeltäjäänsä leveämpi. Toinen malliston sisäinen kilpailijaryhmä E-sarjan farmarille ovat Mercedeksen keskikoon katumaasturimallit. Esimerkiksi suosituista GLB:stä, GLC:stä ja GLE:stä on riittämiin vastusta perinteiselle farmarille. Tässä tilanteessa farmarimallin valttina on ainakin matalamman korin suoma parempi aerodynamiikka ja siten verrattain parempi taloudellisuus. Valtti on myös E-sarjan varustelu, joka on koko malliston moderneinta. Plussaksi on pakko lukea myös ulkonäkö, joka on toki aina makuasia. Laajat vastaavuudet korimallien välillä W214:n sedan- ja farmariversioille voi laittaa laajat yhtäsuuruusmerkit mitä tulee tekniikkaan ja teknologiaan. Moottorin koostamassa laajassa artikkelissa nostettiin sedanin ensiesittelyn yhteydessä uutuuden lukuisia - yllättäviäkin - piirteitä, ja niistä käytännössä kaikki vastaavat todellisuutta myös farmarissa. Näin ovat myös voimanlähteet, joiden saralla on alkuvaiheessa kaksilitraiset bensiini- ja dieselmoottorit sekä kolme eritehoista lataushybridiä bensiini- ja dieselpohjaisina. Vakiovarusteista löytyy sellainen pienehkö mutta mukava eroavaisuus, kuin ilmajousitus takana. Farmarissa se on alusta asti vakiovaruste. Uuden E-sarjan mallisto tuplaantui juuri malliversioiden määrällä, mutta odotettavaa jää silti runsaasti. Ehkä noin vuoden aikajanalla tästä eteenpäin on odotettavissa farmarimallin korotettu elämäntapaversio All Terrain, AMG-versiot sedanista ja farmarista, kuusisylinterinen diesel Eurooppaan sekä C- ja E-sarjojen coupét ja cabrioletit yhdistävä uusi CLE-sarja. Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.5.2024 Ajoneuvot Jaguarin ensimmäisen maasturin tuotanto loppuu 90-vuotisjuhlamalliin – niin, siis koko Jaguarin 90-vuotisjuhlamalliin 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 19.5.2024 Autoilu Traficomin ajoneuvorekisterin tietovuoto: jos luovutuskielto, säästyit ongelmalta 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle