3.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: BMW i5 – keskijohdon sähköistymisaika Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 5-sarja saa voimalinjavalikoimaan nyt täyssähkömallin polttomoottorien rinnalle. BMW i5 onkin melko tutussa välimaastossa i4:n ja i7:n keskellä. Hyvää: sähköominaisuudet, ergonomia. Huonoa: ajettavuus liukkaalla, sensorien hienosäätö. Bemarin 5-sarja ja Mercedeksen E-sarja ovat olleet perinteinen taistelupari niin sanotussa keskijohtajien tai isompien perheautojen luokassa. Vaikka kaverukset uusiutuvat nyt poikkeuksellisen tarkasti samassa aikataulussa, alkaa niillä olla tiettyjä filosofisia eroja. Münchenissä sähköön suhtaudutaan osana vakiomallistoa, joten BMW i5 vie vitosen nyt täyssähkön alueelle. CLAR-rakenteen ansiosta sama auto on siis saatavana kevythybridiavusteisilla polttomoottorilla, lataushybridinä tai täyssähkönä. Suomessa erityisesti isojen autojen täyssähköversiot ovat verotuksellisesti mielekkäitä, joten uuden polven vitosia nähtäneen lähinnä sähkötoimisina. Sähköominaisuuksissa jälleen jatkettu kehitystyötä edellisten mallien renkaanjäljistä. 81,2 kilowattitunnin akusto on suunniteltu ripeää lataamista varten, joten sähkömoottorien hukkalämpöä käytetään akun lämmittämiseen ja toisaalta ylijäähdyttämistä lataamisen aikana varotaan jaksottamalla jäähdytystä. 205 kilowatin latauksen huipputeho (CCS) ja sisäinen latauslaite tukee 11 tai 22 kilowatin tehoa (Type 2) varustelusta riippuen. Käytännön lataukset sujuivat odotetun hyvin, vaikka aivan huipputehoihin ei ylletty tällä kertaa. Sähköeväillä BMW i5 menee nelivetoisena M60 -versiona yli 450 kilometriä WLTP-syklillä. Takavetoversiolla pääsee vieläkin pidemmälle alhaisemman kulutuksen ansiosta. Hyvä toimintamatka ja ripeä lataus merkitsevät, että i5 on vitossarjan ydinosaamisalueella pitkillä matkoilla, vaikka tauot ovatkin dieselkuskia pidempiä. Käytännön kulutuslukemat asettuivat kevyillä pakkasilla 23-24 kWh/100 km lukemaan maantieajossa. Samalla käytännön toimintamatka liikkui 360 kilometrin paremmalla puolella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Takaisin tyylikartalle Turvonneiden munuaisten ja majavahampaiden jälkeen BMW i5 on paluu normaalimpaan muotoiluun baijerilaistehtaalta. Keulailme on toki sangen itsevarma ja munuaiset on saatavissa reunavalaistuksella, että naapureille ei jää epäselvää mistä autosta putsataan lumia. Myös ajovalot ovat bemarimaiset i7:n ja XM:n viiruvalojen jälkeen. M60-malliversiossa jäntevyyttä on haettu rohkeammilla puskureilla. Pituutta BMW i5:llä on 5 060 millimetriä, mikä merkitsee 97 mm pituuskasvua edeltäjään verrattuna ja viiden metrin rajan ylittämistä. Akselivälin osuus kasvusta on 20 mm, nyt nykytrendien mukaan 2 995 mm, jotta matkustamolle jäisi enemmän tilaa. Leveyttä on tullut 32 mm ja korkeutta 36 mm. Tehtaan mukaan mittasuhteet ovat entistä atleettisemmat, mutta pyöreiden linjojen kanssa uusi vitonen näyttää kuvakulmasta riippuen joko tutulta tai väsähtäneeltä. Hofmeisterin mutka takaoven reunassa ja perää kohti nouseva kylkilinja ovat sentään löytyneet BMW:n muotoiluhistoriasta. Upotetusta ovenkahvasta kurkistus sisään. Matkustamon sisustus on tuttua isoveli i7:sta, joskin senttejä ja luksusta on isoveljeä vähemmän. Toisaalta vitonen tekee selkeän pesäeron vain numeroa pienempään i4:ään. Kaksivärinen verhoilu on ylellinen ja istuimet sanalla sanoen mukavat. Ylimääräisiä nappeja on raivattu pois isolla kädellä ja niitä korvaavat erilaiset oikotiet ja puheohjaus. 12,3-tuumainen digimittaristo on mukautettavissa tuttuun tapaan ja 14,9-tuumainen kosketusnäyttö pyörittää BMW OS 8.5:ttä. Pitkän linjan bemaristeja ilahduttaa iDrive-rullan säilyminen, vaikka valikot onkin myllätty uuteen uskoon. Tuulilasin heijastusnäyttö on suuri ja kirkas, kuten BMW:ltä sopii odottaa. Jos E-sarjan uutuus oli Zoom-tuki ja videoneuvottelukamera suoraan kojelaudassa, BMW luottaa uuteen AirConsole-videopelitoimintoon sekä YouTube-sovellukseen. Tämä riittää niistä. Mielenkiintoisempaa järjestelmän käytön kannalta on, että sieltä löytyy mahdollisuus akun esilämmittämiseen käsin käskyttämällä. Myös auton tekemät reittisuunnitelmat ja älypuhelinsovellus ovat hyviä. BMW OS:n päävalikkona on tosin aggressiivisesti jaoteltu kokoelma sovellusikoneita, joka muistuttaa isovanhempien tablettitietokonetta parin vuoden käytön jälkeen. Ohjauspyörästä on nappisiivouksessa lähtenyt esimerkiksi mukautuvan vakionopeussäätimen etäisyyssäätö. Onneksi ohjauspyörän painiketta pari sekuntia painamalla saa vaimennettua uusien automallien pakollisen ylinopeuspiippauksen 1 km/h nopeudesta alkaen ja auto myös mainitsee tästä oikotiestä innokkaasti. Kaista-avustin on mallia yliherkkä erityisesti talviolosuhteissa, mikä sekin on ajan henkeä. Luisteluharjoitukset Kuljettajalle BMW i5 M60 on erikoinen yhdistelmä. Auto on hiljainen ja M-versiona alustaltaan siedettävä, joskin arkiautoksi turhan napakka jopa säädettävällä alustalla. Tehovarat riittävät 0–100 km/h spurttiin alle neljässä sekunnissa, mikä punastuttaa jopa M5:ia. Äänestä päätellen puuttuvaa polttomoottorin pärinää paikataan syntikkaa päin kaatuvalla Hans Zimmerillä. Ergonomia on hyvä ja autolla on miellyttävä taittaa pitkääkin matkaa. Toisaalta, ohjaus on poikkeuksellisen tunnoton. Tämä yhdistettynä M60:n vakiovarusteiseen nelipyöräohjaukseen ja kitkarenkaisiin tekee i5:stä suorastaan niljakkaan ajettavan liikenneympyröissä ja osin myös maantiellä. Erikoisesti myös kaasupolkimen painallus tuntuu menevän suoraan taka-akselille, sillä poljin tuntuu säätävän lähinnä perän kulmaa. Käytös on toki tuttua vanhan koulukunnan bemaristeille, mutta hämmentänee etenemiskeskeistä arkiautoilijaa. Arkikäytössä vitosesta paljastuu muutama muukin erikoinen piirre. Porrasperän takaluukku jäätyy helposti kiinni, jolloin automatiikka kieltäytyy herkästi toimimasta. Toisaalta takaluukun automaattiavaus jalkaa heilauttamalla innostuu herkästi myös latauskaapelin kanssa painiessa. Lisäksi takaluukun tiivisteen tapa kerätä jäätä herättää kysymyksiä tiivisteen kestävyydestä tulevina vuosina. Takaluukkuongelmat ratkennevat tosin suurelta osin farmarikorin saapuessa. Pitkä akseliväli ja matalahko maavara (136 mm) tekevät vitosesta myös kankean erilaisten polanteiden vuodenaikana. Sähkö ennättää ensin Uusi BMW i5 on yhdessä kilpakumppaninsa kanssa mielenkiintoinen osoitus siitä, miten edustuksellinen porrasperä näyttäytyy vuonna 2024 katumaasturien, sähkön ja digin risteyskohdassa. Kaikkien vaatimusten puristaminen samaan pakettiin uudistusten ja toisaalta säilytettävien piirteiden kanssa ei ole aina täysin ongelmatonta. BMW 5-sarjasta on tällä hetkellä myynnissä vain täyssähköinen i5. Takavetoinen eDrive 40 aloittaa hinnaston 75 400 eurosta ja nelivetoisen M60:n hinnat alkavat 104 500 eurosta. Ainakin mallistossa olisi siis vielä tilaa esimerkiksi maltillisemmalle nelivedolle ilman M-kuorrutteita. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen BMW i5 M60 xDrive SÄHKÖAUTO, neliveto 442 kW (601 hv), 820 Nm Akku brutto / netto 81,2 / 83,9 kWh Lataus Type 2: 22 kW (3 x 32 A) CCS: 205 kW WLTP-kulutus 18,5 kWh / 100 km toimintamatka 455 km Suorituskyky 0–100 km/h 3,8 s huippunopeus 230 km/h Mitat Pituus 5 060 mm Leveys 1 900 mm Korkeus 1 505 mm Akseliväli 2 995 mm Tavaratila 490 l Omamassa 2 380 kg perävaunu 2 000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2023) Takuu 2 v ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 104 500 € koeajoauto 132 010 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?