17.7.2023

Naamion alla tehdään historiaa – BMW M5 Touring tekee pian paluun mahdollisesti jopa 750-heppaisena perhefarmarina

Se oli toissa vuosikymmenellä, kun BMW M5:stä viimeksi julkistettiin farmarikorinen versio. Tiiserikuva on triplasti mielenkiintoinen, sillä se ennakoi M5 Tourningin lisäksi itse M5:tä sekä tietysti ylipäätään uutta 5-sarjan Touringia.

Täysin uuden BMW 5-sarjan ensiesittely oli odotettu tapaus, mutta nälkä kasvoi syödessä kun aloimme samantien odottaa 5-sarjan Touringia sekä M5:tä - ja niiden yhdistelmää. Kaikki nämä kolme elementtiä yhdistyvät BMW:n julkaisemissa intensiivisissä ennakkokuvissa.

Autonhan ei periaatteessa tarvitsisi olla kuin perästään teipattu, mutta ilmeisesti M5 käsittää sen verran paljon uutta peltiä (ynnä hiilikuitua) muihin 5-sarjan malliversioihin nähden, että koko auto on katsottu tarpeelliseksi vielä tässä vaiheessa suojata katseilta. Teipit eivät kuitenkaan pysty peittämään esimerkiksi farmarin perän suuria linjoja eivätkä M5:n atleettista takapuskuria tai räyhäävää pakoputkistoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Neliveto, mutta millä avuin?

BMW on liittymässä kovaan kerhoon palatessaan tähän superfarmareiden eliittikerhoon. Vastassa ovat Audi RS 6 Avant sekä tuleva Mercedes-AMG E 63 -farmari. Päihittääkseen vaikkapa juuri RS 6 Performancen, tulisi BMW:n kehittää vähintään 630 hevosvoimaa ja 850 newtonmetriä.

Tehtävän ei pitäisi olla mitenkään mahdoton ainakaan jos huhut yhtään paikkansa pitävät. Monet usein perillä olevat lähteet ovat nimittäin sovitelleet tulevan M5:n keulalle ei enempää eikä vähempää kuin XM:n voimalaitosta.

Jo vähimmilläänkin tämä hybridivoimalinja tarkoittaisi 650 hevosvoimaa ja 800 newtonmetriä, mutta Label Redin tapauksessa puhuttaisiin uskomattomista 750 hevosvoimasta ja käsittämättömistä 1 000 newtonmetristä. Joka tapauksessa M5 tulee olemaan V8-johtoinen, sähköistetty ja nelivetoinen.

BMW M on näinä aikoina aloittanut M5:n - niin sedanin kuin farmarinkin - tuotannon aloitukseen tähtäävän testiohjelman. Testiautoilla ajetaan ensin rauhaksiin Münchenin alueella seutu- ja moottoriteillä. Lopulta uskaltaudutaan alusta- ja voimalinjatestien pariin Nürburgringille.

Vain kahdesti aiemmin

Käsite M5 on yhdistetty 5-sarjan Touringiin vain kaksi kertaa tätä ennen. Vuoden 1992 E34:ssä käytettiin rivikuutosta. 3,8-litrainen yksikkö tuotti tuolloin 340 hevosvoiman tehot. Käsivaihteiseen laatikkoon yhdistettynä voimanlähde siivitti M5:n nollasta sataan hieman alle 6 sekunnissa.

Toinen kerta M5 Touringille koitti melko lyhytaikaisesti vuosina 2007 - 2010. E61 -polvessaan M5 Touring sai kokea BMW M:n virittämän 5,0-litraisen vapaastihengittävän V8:n lumon. Vain hieman yli 1 000 kappaletta valmistettu M5 Touring E61 kulki 500-hevosvoimaisen voimanlähteensä vauhdittamana jo rivakammin, kiihtyen nollasta sataan reilusti alle viidessä sekunnissa.

Ja mikäli huhut paikkansa pitävät, saattavat lukemat kivuta jälleen vastaavilla kertoimilla kohti taivasta.

Lähde ja kuvat: BMW Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat