Ajoneuvot Uutinen 29.11.2022

Audi RS 6 Avant- ja RS 7 Performance – koska ainoa suunta on tehoa lisää

Performance -malliversiot palaavat RS-Audien huipulle, mikä tietää ennen kaikkea tuntuvaa lisäystä 4-litraisen V8:n voimavaroihin. Farmarikorisen RS 6 Avant Performancen voi hyvällä syyllä todeta olevan luokkansa tehokkain.

C8 -polven RS 6 Avant on ollut markkinoilla vuodesta 2019, ja tyypilliseen tapaan vielä huipumpi malliversio seuraa jopa vuosia perässä. RS 6 on jo ylisukupolvisesti ollut saatavilla pelkästään farmarikorisena Avantina, sukulaismalli RS 7 Sportbackin korvatessa sedanin neliovisena coupéna. Performance lisää kymmenittäin hevosvoimia ja newtonmetrejä näistä kumpaankin.

Kaksi kymmennystä ripeämmin

Audin RS-mallien politiikkaan kuuluu, että yhden sukupolven aikana tarjotaan vain yhtä voimalinjaa. Performance lisääkin jerkkua ”perusmallisten” RS 6:n ja -7:n 4,0-litraiseen TFSI -V8:aan 48 voltin kevythybridijärjestelmällä, 8-lovisella Tiptronicilla ja Quattro- nelivedolla. Suurimpana tekijänä turbojen ahtopaineen nosto 2,4 barista 2,7:ään kasvattaa teholukeman 600:sta 630:een hevosvoimaan, huippuväännön noustessa peräti 50 yksiköllä, ollen nyt 850 newtonmetriä.

Voimanlähteen lisävoimavarat yhdistettynä Tiptronic-laatikon nopeampiin vaihtoihin saavat RS:t kiihtymään nollasta sataan 3,4 sekunnissa, kaksi kymmennystä pienempitehoisia versioita nopeammin. On kuitenkin huomattava, että monissa testeissä molemmat mallit ovat olleet ilmoitettuja ripeämpiä, joten Performance -mallit saattavat todellisuudessa alittaa jopa 3 sekunnin rajan.

Performanceihin vakiona kuuluva RS Dynamics Package lisää tarjontaan muun muassa nelipyöräohjauksen, ja nostaa huippunopeuden 280 kilometriin tunnissa. Jos tähän ottaa vielä valinnaisen Dynamics Plus -paketin, nousee huippunopeus jo 305:een.

Performance sisältää myös pienehköjä esteettisiä päivityksiä muun muassa väreihin ja vanteisiin.

Silkan nopeuden lisäksi myös ajettavuus paranee Performancen myötä. Uusi, kevyempi keskitasauspyörästön lukko pitää normaalioloissa nelivetojärjestelmän 60/40 -suhteella takapainoisena. Ajotilanteesta riippuen järjestelmä voi kuitenkin estää aliohjautumista muuntautumalla maksimissaan 85-prosenttisesti takavetoiseksi, tai toisin päin yliohjautumista siirtämällä 70 prosenttia tehosta etupyörille.

Performancet ovat lisäksi hienoisesti muita malleja kevyempiä, mutta muutamien kymmenien kilojen säästöt muun muassa jarrujärjestelmässä tuskin tekevät ihmeitä edellen yli 2-tonnisissa autoissa. Uudet standardijarrut muuten lyhentävät auton jarrutusmatkaa satasesta kahdella metrillä.

Maailman nopeimpien perhefarmarien sukua

Moottori käsitteli jo aiemmin tänä vuonna RS 6:n 20-vuotista tarinaa. Siihen oleellisena osana kuuluvat Plus- ja Performance -mallit, joista ensimmäinen nähtiin vuonna 2004, kun C5 -polven RS 6 oli siis ollut tuotannossa kaksi vuotta. Cosworthin myötävaikutuksella RS 6 Plus -mallin 4,2-litrainen V8 tuotti tuolloin 475 hevosvoimaa eli tutun kuuloiset 30 heppaa standardimallia enemmän. C5-mallin RS 6 Plus oli tuolloin maailman nopein farmariauto, ja ensimmäinen Audi, joka kykeni ylittämään 250 km/h nopeuden. Sen se teki reilusti, sillä auton huippunopeus oli 280 kilometriä tunnissa. Lukuhan on itse asiassa sama, kuin nykymallin RS 6 Performancella RS Dynamics Packagella.

Jos C5:n Plus -mallia valmistettiin vain 999 kappaletta, jäi seuraava vastaava vieläkin harvinaisemmaksi. Tasan 500 yksilön C6 RS 6 Plus ei irroittanut lainkaan lisää tehoa RS 6:n tuolloisesta 5-litraisesta V10:stä, mutta muita lisäherkkuja se tarjosi. C6:n ja nykymallin väliin jää vielä C7, joka esitteli nykyisen Performance -nimen, ja nosti RS 6:n tehot 47 hevosvoimalla tasan 600:een, mikä irroitetaan nykypolvessa samasta voimanlähteestä jo standardimallissa.

C8-polven RS 6 Avant Performance on nyt virallisten lukujen valossa maailman tehokkain ja nopein tehdasviritteinen farmariauto, peitoten Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+:n hienoisesti tässä perhefarkkujen titaanien taistossa.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Audi

Kaikki koeajot

Uusimmat