29.11.2022 Ajoneuvot Audi RS 6 Avant- ja RS 7 Performance – koska ainoa suunta on tehoa lisää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Performance -malliversiot palaavat RS-Audien huipulle, mikä tietää ennen kaikkea tuntuvaa lisäystä 4-litraisen V8:n voimavaroihin. Farmarikorisen RS 6 Avant Performancen voi hyvällä syyllä todeta olevan luokkansa tehokkain. C8 -polven RS 6 Avant on ollut markkinoilla vuodesta 2019, ja tyypilliseen tapaan vielä huipumpi malliversio seuraa jopa vuosia perässä. RS 6 on jo ylisukupolvisesti ollut saatavilla pelkästään farmarikorisena Avantina, sukulaismalli RS 7 Sportbackin korvatessa sedanin neliovisena coupéna. Performance lisää kymmenittäin hevosvoimia ja newtonmetrejä näistä kumpaankin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaksi kymmennystä ripeämmin Audin RS-mallien politiikkaan kuuluu, että yhden sukupolven aikana tarjotaan vain yhtä voimalinjaa. Performance lisääkin jerkkua "perusmallisten" RS 6:n ja -7:n 4,0-litraiseen TFSI -V8:aan 48 voltin kevythybridijärjestelmällä, 8-lovisella Tiptronicilla ja Quattro- nelivedolla. Suurimpana tekijänä turbojen ahtopaineen nosto 2,4 barista 2,7:ään kasvattaa teholukeman 600:sta 630:een hevosvoimaan, huippuväännön noustessa peräti 50 yksiköllä, ollen nyt 850 newtonmetriä. Voimanlähteen lisävoimavarat yhdistettynä Tiptronic-laatikon nopeampiin vaihtoihin saavat RS:t kiihtymään nollasta sataan 3,4 sekunnissa, kaksi kymmennystä pienempitehoisia versioita nopeammin. On kuitenkin huomattava, että monissa testeissä molemmat mallit ovat olleet ilmoitettuja ripeämpiä, joten Performance -mallit saattavat todellisuudessa alittaa jopa 3 sekunnin rajan. Performanceihin vakiona kuuluva RS Dynamics Package lisää tarjontaan muun muassa nelipyöräohjauksen, ja nostaa huippunopeuden 280 kilometriin tunnissa. Jos tähän ottaa vielä valinnaisen Dynamics Plus -paketin, nousee huippunopeus jo 305:een. Performance sisältää myös pienehköjä esteettisiä päivityksiä muun muassa väreihin ja vanteisiin. Silkan nopeuden lisäksi myös ajettavuus paranee Performancen myötä. Uusi, kevyempi keskitasauspyörästön lukko pitää normaalioloissa nelivetojärjestelmän 60/40 -suhteella takapainoisena. Ajotilanteesta riippuen järjestelmä voi kuitenkin estää aliohjautumista muuntautumalla maksimissaan 85-prosenttisesti takavetoiseksi, tai toisin päin yliohjautumista siirtämällä 70 prosenttia tehosta etupyörille. Performancet ovat lisäksi hienoisesti muita malleja kevyempiä, mutta muutamien kymmenien kilojen säästöt muun muassa jarrujärjestelmässä tuskin tekevät ihmeitä edellen yli 2-tonnisissa autoissa. Uudet standardijarrut muuten lyhentävät auton jarrutusmatkaa satasesta kahdella metrillä. Maailman nopeimpien perhefarmarien sukua Moottori käsitteli jo aiemmin tänä vuonna RS 6:n 20-vuotista tarinaa. Siihen oleellisena osana kuuluvat Plus- ja Performance -mallit, joista ensimmäinen nähtiin vuonna 2004, kun C5 -polven RS 6 oli siis ollut tuotannossa kaksi vuotta. Cosworthin myötävaikutuksella RS 6 Plus -mallin 4,2-litrainen V8 tuotti tuolloin 475 hevosvoimaa eli tutun kuuloiset 30 heppaa standardimallia enemmän. C5-mallin RS 6 Plus oli tuolloin maailman nopein farmariauto, ja ensimmäinen Audi, joka kykeni ylittämään 250 km/h nopeuden. Sen se teki reilusti, sillä auton huippunopeus oli 280 kilometriä tunnissa. Lukuhan on itse asiassa sama, kuin nykymallin RS 6 Performancella RS Dynamics Packagella. Jos C5:n Plus -mallia valmistettiin vain 999 kappaletta, jäi seuraava vastaava vieläkin harvinaisemmaksi. Tasan 500 yksilön C6 RS 6 Plus ei irroittanut lainkaan lisää tehoa RS 6:n tuolloisesta 5-litraisesta V10:stä, mutta muita lisäherkkuja se tarjosi. C6:n ja nykymallin väliin jää vielä C7, joka esitteli nykyisen Performance -nimen, ja nosti RS 6:n tehot 47 hevosvoimalla tasan 600:een, mikä irroitetaan nykypolvessa samasta voimanlähteestä jo standardimallissa. C8-polven RS 6 Avant Performance on nyt virallisten lukujen valossa maailman tehokkain ja nopein tehdasviritteinen farmariauto, peitoten Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+:n hienoisesti tässä perhefarkkujen titaanien taistossa. Lähteet: Audi, Carbuzz Kuvat: Audi Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?