11.12.2024

Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV

Kuva Benjamin Helander, Mitsubishi

Uusi Mitsubishi Outlander on viimeinkin rantautumassa Suomeen, ja se pääseekin rakentamaan myyntiään erityisen vahvalle perustalle.

Mitsubishin maahantuoja on tuonut varta vasten Saksasta esittelykierrokselle Suomeen Euroopan version kestosuosikkimaasturi Outlanderin tuoreimmasta sukupolvesta. Euroopan version tuotantoa käynnistellään nyt joulukuussa 2024, ja ensimmäisiä autoja odotellaan puolestaan maahan maaliskuussa 2025.

Ennen sitä tämä kaukopartioyksilö käy kiertämässä pitkin poikin Suomea, ja valmistamassa lataushybridikansaa Outlander PHEV:n uuteen sukupolveen. Kiertueaikataulu on ilmoitettu Mitsubishin verkkosivuilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tätä on odotettu

Ensimmäiset kaupat uudesta Outlander PHEV:stä on jo Suomessakin tehty, ja onhan tätä saatukin odottaa. Neljännen polven Outlander on ollut muun muassa Pohjois-Amerikassa myynnissä jo kolmisen vuotta, ja Eurooppaan saapuva versio edustaa viimeisintä huutoa. Eurooppaan on joskus pitkä matka.

Mainitaan nyt pakolliset alta pois, eli uusi Outlanderhan on Nissan X-Trailin tekninen sisarmalli. Täten uusi Outlander on ensimmäinen Mitsubishi-malli Nissanin ja Renaultin CMF-CD-perusrakenteella. Se jakaa perustansa lisäksi muun muassa korinsa pääpiirteet X-Trailin kanssa, mutta toki Mitsubishin oma ilme on päällimmäisenä esillä sekä ulkona että sisällä.

Eräs Mitsubishin omista ratkaisuista on nimenomaan lataushybridivoimalinja. Työnjako X-Trailin ja Outlanderin välillä onkin melko luonteva, sillä Nissan ei tarjoa omasta versiostaan lainkaan lataushybridiversiota. Näin Mitsubishi on istuttanut samoihin piirustuksiin oman voimalinjaratkaisunsa, jota johtaa edeltäjämallista tuttu 2,4-litrainen ahtamaton bensiinimoottori.

S-AWC -nelivedolla toteutetun järjestelmän kokonaisteho on 225 kilowattia eli hieman yli 300 hevosvoimaa. Sähköistä toimintamatkaa uusi Outlander PHEV tarjoaa 86 kilometriä, minkä puitteissa autolla voi ajaa pelkällä sähköllä kaikilla Suomen teillä, huippunopeuden ollessa akun varassa 130 km/h. Alle 60 km/h nopeuksissa polttomoottori toimii vain sähköä tuottavana voimalaitoksena, mutta tuon nopeuden ylityksen jälkeen se voi pyörittää auton eturenkaita myös suoraan. Kuudenkympin jälkeen nimittäin polttomoottorin hyötysuhde on vasta parhaimmillaan.

Mukavasti tilaa viidelle

Uusi Outlander PHEV on edeltäjänsä tavoin meillä viisipaikkainen, joskin uudistettu taka-akselin sähkömoottoriratkaisu mahdollistaa myös seitsenpaikkaisuuden, mitä hyödynnetään ainakin Pohjois-Amerikan markkinoilla.

Edeltäjäänsä nähden Outlanderin akseliväli on kasvanut 3,5 senttimetrillä, kokonaispituus reilulla senttimetrillä, leveys noin viidellä senttimetrillä ja korkeus noin kolmella senttimetrillä. Uutuus on siis käytännössä joka suhteessa edeltäjäänsä suurempi, mikä tietysti tarkoittaa, että niille viidelle matkustajalle on lähtökohtaisesti aiempaa enemmän tilaa.

Autoon on helppo kulkea, sillä niin edessä kuin takanakin kynnykset ovat varsin maltilliset, ja istuinkorkeuskin katumaastureiden yleiseen tapaan ainakin keskimittaisille ihmisille sopiva. Ajoakku sijaitsee välittömästi lattian alla, mikä tarkoittaa, että lattia on ainakin takajalkatilojen kohdalla sähköautomaisen korkealla.

Outlander PHEV:tä tuodaan maahan viidellä eri varustetasolla, ja ainakin täällä yläpäässä tunnelma on laadukas. Ilmastoidut ja jopa hierovat etuistuimet ovat mukavat (ainakin staattisen tutustumisen perusteella), ja materiaalivalinnat ovat onnistuneet niin, ettei kovan muovin kanssa jouduta juurikaan tekemisiin.

Autojen kosketusnäyttövallankumous on synnyttänyt sitä vastustavan vastavallankumouksen, jossa uusi Mitsubishi Outlander näyttää olevan siinä mielessä mukana, että fyysisiä painikkeita löytyy ohjaamosta runsaasti. Niillä hoituvat ainakin ilmastoinnin ja lämmittimien säädöt, ajotilojen valinnat sekä osa median säädöistä. Pitää kai mainita, että myös tuulilasin pyyhkijät tottelevat viiksikomentoja, löytyyhän markkinoilta jo sellaisiakin tapauksia, joissa jopa ne hoidetaan kosketusnäytön kautta.

Kaiken kaikkiaan uuden Mitsubishi Outlanderin ohjaamonäkymää voisi luonnehtia varsin perinteiseksi ja jopa konservatiiviseksi, vaikka se kosketusnäyttö paraatipaikalta monine toimintoineen toki löytyy, ja kuljettajan edessä avautuu digitaalimittaristo.

Alkaen 49 990 euroa

Mitsubishi pääsee aloittamaan Outlanderin hinnoittelun 50 000 euron tuntumasta. Outlander on Suomessa aina nelivetoinen lataushybridi eli hintaan vaikuttavat ainoastaan varustetaso sekä mahdolliset lisävarusteet.

Varustetasoja on mainitusti viisi, joista 49 990 euron alkaen-hinnalla saa Informin. 3 500 euron lisäpanostuksella saa puolestaan Inviten, josta on jälleen 3 500 euron loikka Intenseen. Laita tähän tasan 6 000 euroa lisää, ja Instyle on sinun. Tai sitten voit hypätä suoraan 64 990 euron huippumalliin, nimeltään Instyle+.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

On minkä päälle rakentaa

Mitsubishi Outlander kuuluu hybridiautojen edelläkävijöihin, ja nimenomaan näiden ladattavien hybridiautojen uranuurtajiin. Kun Mitsubishi lanseerasi alkuperäisen Outlander PHEV:n vuonna 2012, auto näytti tältä:

Auto oli ladattavien hybridien ensimmäisiä lipunkantajia paitsi omassa luokassaan, myös automaailmassa ylipäätään sekä myös maantieteellisesti Euroopassa. Outlander PHEV:stä tuli myös maailman myydyin ladattava hybridi. Ensimmäinen sukupolvi oli meillä markkinoilla pyöreästi vuosikymmenen ajan, ja lopuksi, kahden faceliftin jälkeen, se näytti tältä:

Suomessa, tässä autoveron luvatussa maassa, matalien laskennallisten hiilidioksidipäästöjen katumaasturille on löytynyt tasaisen hyvin kysyntää, ja Suomessa onkin liikenteessä toistakymmentä tuhatta Outlander PHEV:tä. Vaikka nyttemmin markkinoille on tullutkin huomattava määrä kilpailua, on tämän historian perusteella helppo ennustaa mukavia myyntilukuja myös seuraajamallille, joka näyttää siis tältä:

Lähde: Mitsubishi

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat