11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander, Mitsubishi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Mitsubishi Outlander on viimeinkin rantautumassa Suomeen, ja se pääseekin rakentamaan myyntiään erityisen vahvalle perustalle. Mitsubishin maahantuoja on tuonut varta vasten Saksasta esittelykierrokselle Suomeen Euroopan version kestosuosikkimaasturi Outlanderin tuoreimmasta sukupolvesta. Euroopan version tuotantoa käynnistellään nyt joulukuussa 2024, ja ensimmäisiä autoja odotellaan puolestaan maahan maaliskuussa 2025.Ennen sitä tämä kaukopartioyksilö käy kiertämässä pitkin poikin Suomea, ja valmistamassa lataushybridikansaa Outlander PHEV:n uuteen sukupolveen. Kiertueaikataulu on ilmoitettu Mitsubishin verkkosivuilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTätä on odotettuEnsimmäiset kaupat uudesta Outlander PHEV:stä on jo Suomessakin tehty, ja onhan tätä saatukin odottaa. Neljännen polven Outlander on ollut muun muassa Pohjois-Amerikassa myynnissä jo kolmisen vuotta, ja Eurooppaan saapuva versio edustaa viimeisintä huutoa. Eurooppaan on joskus pitkä matka.Mainitaan nyt pakolliset alta pois, eli uusi Outlanderhan on Nissan X-Trailin tekninen sisarmalli. Täten uusi Outlander on ensimmäinen Mitsubishi-malli Nissanin ja Renaultin CMF-CD-perusrakenteella. Se jakaa perustansa lisäksi muun muassa korinsa pääpiirteet X-Trailin kanssa, mutta toki Mitsubishin oma ilme on päällimmäisenä esillä sekä ulkona että sisällä. Eräs Mitsubishin omista ratkaisuista on nimenomaan lataushybridivoimalinja. Työnjako X-Trailin ja Outlanderin välillä onkin melko luonteva, sillä Nissan ei tarjoa omasta versiostaan lainkaan lataushybridiversiota. Näin Mitsubishi on istuttanut samoihin piirustuksiin oman voimalinjaratkaisunsa, jota johtaa edeltäjämallista tuttu 2,4-litrainen ahtamaton bensiinimoottori.S-AWC -nelivedolla toteutetun järjestelmän kokonaisteho on 225 kilowattia eli hieman yli 300 hevosvoimaa. Sähköistä toimintamatkaa uusi Outlander PHEV tarjoaa 86 kilometriä, minkä puitteissa autolla voi ajaa pelkällä sähköllä kaikilla Suomen teillä, huippunopeuden ollessa akun varassa 130 km/h. Alle 60 km/h nopeuksissa polttomoottori toimii vain sähköä tuottavana voimalaitoksena, mutta tuon nopeuden ylityksen jälkeen se voi pyörittää auton eturenkaita myös suoraan. Kuudenkympin jälkeen nimittäin polttomoottorin hyötysuhde on vasta parhaimmillaan. Mukavasti tilaa viidelleUusi Outlander PHEV on edeltäjänsä tavoin meillä viisipaikkainen, joskin uudistettu taka-akselin sähkömoottoriratkaisu mahdollistaa myös seitsenpaikkaisuuden, mitä hyödynnetään ainakin Pohjois-Amerikan markkinoilla.Edeltäjäänsä nähden Outlanderin akseliväli on kasvanut 3,5 senttimetrillä, kokonaispituus reilulla senttimetrillä, leveys noin viidellä senttimetrillä ja korkeus noin kolmella senttimetrillä. Uutuus on siis käytännössä joka suhteessa edeltäjäänsä suurempi, mikä tietysti tarkoittaa, että niille viidelle matkustajalle on lähtökohtaisesti aiempaa enemmän tilaa. Autoon on helppo kulkea, sillä niin edessä kuin takanakin kynnykset ovat varsin maltilliset, ja istuinkorkeuskin katumaastureiden yleiseen tapaan ainakin keskimittaisille ihmisille sopiva. Ajoakku sijaitsee välittömästi lattian alla, mikä tarkoittaa, että lattia on ainakin takajalkatilojen kohdalla sähköautomaisen korkealla.Outlander PHEV:tä tuodaan maahan viidellä eri varustetasolla, ja ainakin täällä yläpäässä tunnelma on laadukas. Ilmastoidut ja jopa hierovat etuistuimet ovat mukavat (ainakin staattisen tutustumisen perusteella), ja materiaalivalinnat ovat onnistuneet niin, ettei kovan muovin kanssa jouduta juurikaan tekemisiin. Autojen kosketusnäyttövallankumous on synnyttänyt sitä vastustavan vastavallankumouksen, jossa uusi Mitsubishi Outlander näyttää olevan siinä mielessä mukana, että fyysisiä painikkeita löytyy ohjaamosta runsaasti. Niillä hoituvat ainakin ilmastoinnin ja lämmittimien säädöt, ajotilojen valinnat sekä osa median säädöistä. Pitää kai mainita, että myös tuulilasin pyyhkijät tottelevat viiksikomentoja, löytyyhän markkinoilta jo sellaisiakin tapauksia, joissa jopa ne hoidetaan kosketusnäytön kautta.Kaiken kaikkiaan uuden Mitsubishi Outlanderin ohjaamonäkymää voisi luonnehtia varsin perinteiseksi ja jopa konservatiiviseksi, vaikka se kosketusnäyttö paraatipaikalta monine toimintoineen toki löytyy, ja kuljettajan edessä avautuu digitaalimittaristo. Alkaen 49 990 euroaMitsubishi pääsee aloittamaan Outlanderin hinnoittelun 50 000 euron tuntumasta. Outlander on Suomessa aina nelivetoinen lataushybridi eli hintaan vaikuttavat ainoastaan varustetaso sekä mahdolliset lisävarusteet. Varustetasoja on mainitusti viisi, joista 49 990 euron alkaen-hinnalla saa Informin. 3 500 euron lisäpanostuksella saa puolestaan Inviten, josta on jälleen 3 500 euron loikka Intenseen. Laita tähän tasan 6 000 euroa lisää, ja Instyle on sinun. Tai sitten voit hypätä suoraan 64 990 euron huippumalliin, nimeltään Instyle+. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOn minkä päälle rakentaaMitsubishi Outlander kuuluu hybridiautojen edelläkävijöihin, ja nimenomaan näiden ladattavien hybridiautojen uranuurtajiin. Kun Mitsubishi lanseerasi alkuperäisen Outlander PHEV:n vuonna 2012, auto näytti tältä:Auto oli ladattavien hybridien ensimmäisiä lipunkantajia paitsi omassa luokassaan, myös automaailmassa ylipäätään sekä myös maantieteellisesti Euroopassa. Outlander PHEV:stä tuli myös maailman myydyin ladattava hybridi. Ensimmäinen sukupolvi oli meillä markkinoilla pyöreästi vuosikymmenen ajan, ja lopuksi, kahden faceliftin jälkeen, se näytti tältä:Suomessa, tässä autoveron luvatussa maassa, matalien laskennallisten hiilidioksidipäästöjen katumaasturille on löytynyt tasaisen hyvin kysyntää, ja Suomessa onkin liikenteessä toistakymmentä tuhatta Outlander PHEV:tä. Vaikka nyttemmin markkinoille on tullutkin huomattava määrä kilpailua, on tämän historian perusteella helppo ennustaa mukavia myyntilukuja myös seuraajamallille, joka näyttää siis tältä:Lähde: Mitsubishi Lue lisää Kaikki artikkelit 1.11.2024 Ajoneuvot Mitsubishi aikoo lainata Renaultilta ensimmäisen modernin sähköautonsa – myös Symbioz lienee Mitsulla tähtäimessä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 12.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV ja paluu Euroopan markkinoille 10.2.2024 Ajoneuvot Mitsubishi Pajero Japanin autoteollisuuden Hall of Fameen 1.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Colt – vain silmänreiät sanomalehdessä puuttuvat naamioitumistempusta 31.1.2024 Ajoneuvot Ladattava hybridi hylättiin katsastuksessa – syynä akkukotelon vaurio 17.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Eclipse Cross – mukavaa ja retroa nelivetoilua 27.7.2023 Ajoneuvot Mitsubishi L200 eteni viimein kuudenteen sukupolveensa – lähes kaikki on uutta, mukaan lukien sähkötoiminen manuaalivaihteisto 21.4.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi ASX 1.6 HEV – vihdoin jotain uutta, vaikkakin lainahöyhenin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle