1.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Colt – vain silmänreiät sanomalehdessä puuttuvat naamioitumistempusta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitsubishi Colt palauttaa tutun nimen mallistoon – joskin autokin on tuttu Renaultin puolelta. Hyvää: tilat, mallisto. Huonoa: hybridin hyöty pakkasella, lämmityslaitteen ominaisuudet kovalla pakkasella. Mitsubishin asema Euroopassa herätti jonkin verran kysymyksiä 2020-luvulle tultaessa. Kun Renault-Nissan-Mitsubishi-liittoumakin kärsi kriisistä samoihin aikoihin, piti vanhan mantereen jo jäädä taakse japanilaismerkiltä. Liittovalojen uudistamisen yhteydessä tehtiin kuitenkin uusittu sotasuunnitelma, jonka myötä Mitsubishi saa uutta virtaa Renaultin avulla. Tässä maailmanjärjestyksessä Mitsubishi Colt pohjautuu Renault Clioon. Logoja on vaihdettu vimmalla, joten autosta löytyykin huomattava määrä Mitsun kolmitimantteja. Etuvalojen olemusta on hienoisesti muovattu Mitsubishi-tyyliseen suuntaan ja sukunäköä on haettu lisäämällä kromiset irtoviikset keulamerkin molemmin puolin. Takaluukussa lukee auton merkki trendikkäästi irtokirjaimilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Elementtitalo Muunnostalkoot eivät kuitenkaan yletä pintaa syvemmälle, joten Coltin uudelta polvelta ei kannata odottaa vallankumousta. Avaimena on Renaulteista tuttu saippuapala. Koeajetussa Instyle-varustelussa kojelaudan keskellä oleva pystysuuntainen näyttö on 9,3 tuumaa ja kuljettajan digimittaristo 10 tuumaa, mutta ruuduilla odottavat samat näkymät kuin ranskalaisessa. Kiitettävästi myös ergonomia on lainattu sellaisenaan. Coltin keskinäytön alareunassa on pikapainikkeet arkipäivän useimmille toiminnoille. Lämmityslaitteen tehot ovat kovilla –28°C päivinä. Erikoisesti lämmityslaitteen puhallusta ei voi ohjata yhtä aikaa tuulilasille ja kojelaudalle, joten kovassa pakkasessa täytyy uhrata sivulasien kirkkaus. Tilojen puolesta Mitsubishi Colt on tyypillistä B-segmenttiä, eli auto on suunniteltu ennemmin kahdelle kuin neljälle aikuiselle, mutta lyhyempiä reissuja voi tehdä porukallakin. Tavaratilaa on Clion tapaan luokassa hyvin jopa hybridiversiossa ja takaistuimet voi aina kaataa. Samuelin itselataava Moottoreissa Mitsubishi Colt noudattelee alkuperäistä, eli pienen bensiiniturbon lisäksi valikoimassa on täyshybridivoimalinja. Renaultin E-tech-hybridi on eräs markkinoiden mielenkiintoisimmista toteutukseltaan, mutta kuljettajalle täyshybridit ovat vaivattomia. 1,2 kilowattitunnin akku on suunniteltu toistuvaan lataamiseen ja käyttöön. 1,6-litraiseen bensiinimoottoriin perustuva hybridi toimiikin vaivattomasti, mutta järjestelmä ei ole parhaimmillaan kovassa pakkasessa. Järjestelmä käyttää tuolloin polttomoottoria käytännössä koko ajan, eikä se hyödynnä juurikaan akun koko kapasiteettia. Tilanne paranee leudommissa keleissä, jolloin myös kulutus tippuu maantieajossa noin viiden litran tuntumaan per 100 km. WLTP-lukema on saavutettavissa kesäkelissä ja pienellä säästelyllä. Mitsubishin hybridivoimalinja ei ole aivan yhtä saumaton toiminnassaan kuin esimerkiksi Toyotan tai Hondan vastaavat. Ajettavuus on tuttua, eli alustan perusviritys suosii pehmeyttä jämäkän kontrollin kustannuksella. Ohjaus ei ole erityisen tunnokas, mutta Coltilla pääsee mihin pitääkin. Liukkaalla pinnalla ja pöperökelissä pieni auto on olemukseltaan levoton, mutta ei yllätä kuljettajaa. Naamiotemppu Tiukan paikan tullen tämä koeajo oltaisiin voitu korvata vastaavalla Renault Clion koeajolla, sillä sisarmallien erot ovat puhtaasti kosmeettisia. Kyse onkin enemmän Mitsubishin malliston ylläpitämisestä merkkilainalla, hiukan samaan tapaan kuin esimerkiksi Mazda 2 Hybridin tai Suzuki Swacen kohdalla. Jopa hinnoittelun suhteen Mitsubishi ja Renault ovat samoilla apajilla, joten mahdollista ostopäätöstä kannattaa pohtia esimerkiksi jälleenmyyjien, huoltojen ja (rahoitus)tarjousten mukaan. Malliston hinnat alkavat 19 990 eurosta ja hybridit alkavat 25 990 eurosta. Mitsubishi Coltia ei ole testattu Euro NCAP:issa, mutta on syytä olettaa, että Clion viiden tähden luokitus vuodelta 2019 soveltuisi myös Coltiin. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mitsubishi Colt Hybrid Instyle HYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 598 cm3 portaaton vaihteisto 105 kW (143 hv), 205 Nm WLTP-kulutus 4,3 l/100km CO2-päästöt 96 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 9,3 s huippunopeus 180 km/h Mitat Pituus 4 053 mm Leveys 1 798 mm Korkeus 1 439 mm Akseliväli 2 583 mm Tavaratila 301 l Omamassa 1 360 kg perävaunu 900 / 655 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 5 v / 100 000 km hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 31 390 € koeajoauto 31 990 € Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 3.4.2024 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Colt – perusarjen peruspuurtaja 12.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV ja paluu Euroopan markkinoille 10.2.2024 Ajoneuvot Mitsubishi Pajero Japanin autoteollisuuden Hall of Fameen 31.1.2024 Ajoneuvot Ladattava hybridi hylättiin katsastuksessa – syynä akkukotelon vaurio 17.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Eclipse Cross – mukavaa ja retroa nelivetoilua 27.7.2023 Ajoneuvot Mitsubishi L200 eteni viimein kuudenteen sukupolveensa – lähes kaikki on uutta, mukaan lukien sähkötoiminen manuaalivaihteisto 21.4.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi ASX 1.6 HEV – vihdoin jotain uutta, vaikkakin lainahöyhenin 28.3.2023 Ajoneuvot Näiden naamioteippien alla lymyää uusi Mitsubishi L200 – esitellään Thaimaassa seuraavien 12 kuukauden aikana Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 19.5.2024 Autoilu Traficomin ajoneuvorekisterin tietovuoto: jos luovutuskielto, säästyit ongelmalta 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle