11.10.2023

Koeajo: Renault Clio E-Tech Full Hybrid – erittäin vakavasti otettava

Renault on onnistunut tekemään voimalinjan, joka on miellyttävyydessään ja ajettavuudessaan huippua. Clioon se istuu kuin nenä päähän. Hyvää: voimalinja, ajettavuus, ketteryys, kulutus. Huonoa: etuistuimen reisituki, tavaratilan nostokynnys.

Pikkuautojen B-segmentti on viime vuosina kuihtunut jonkin verran, kun yksi jos toinenkin autovalmistaja on pudottanut b-segmenttiläiset pois mallistostaan. Esimerkiksi Ford Fiestan valmistus lopetettiin kuluneena kesänä.

Kaikki autonvalmistajat eivät ole kuitenkaan näin tehneet ja esimerkiksi Renault on pistänyt Clio-mallinsa iskukykyiseksi kyseiseen segmenttiin. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että kyseinen segmentti on Euroopan myydyin kokoluokka, noin 20 prosenttia Euroopassa myytävistä autoista kuuluu B-segmenttiin. Clio on vuosia ollut kyseisessä segmentissä vahva tekijä ja esimerkiksi kotimaassaan Ranskassa se on vuodesta toiseen yksi myydyimmistä malleista. Toki sähköautojen yleistyminen muuttaa pelikenttää melkoisesti tänä vuonna ja tulevina vuosina.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Toyota hallitsee Suomessa

Renault Clion kotimaassa Ranskassa esimerkiksi Toyota Yaris jää myyntiluvuissa Clion jalkoihin armotta. Clion myynti Yarikseen verrattuna on lähes kolminkertainen Ranskassa. Suomessa b-segmenttiä on hallinnut vuodesta toiseen Toyota Yaris, joka se on erittäin pätevä b-segmentin edustaja. Renault Cliosta voi sanoa samaa, Clio on tällä hetkellä erittäin vakavasti otettava b-segmentin edustaja.

Clioon on tehty nyt niin sanottu puolivälin päivitys, eli kysymyksessä on vuonna 2019 esitellyn auton facelift. Keulan ilme on kuitenkin uudistunut nyt perusteellisesti. Myös takavalot ovat uudistuneet.

Uudistunut Clio on Renault’n ensimmäinen edustaja, jossa esitellään Renault’n uusi Gilles Vidalin johdolla luotu Nouvelle Vague -muotoilu. Sen lähtökohtana on Renault’n uusi logo. Clion jälkeen Renault’n muutkin esiteltävät mallit edustavat Clion kanssa samaa muotokieltä.

Renault Clio on tällä hetkellä saatavilla pienellä 67-kilowattisella (90 hv) bensiinimoottorilla, joka niin sanottu hinnat alkaen -malli, alkaen hinta sillä on 21 390 euroa.

Sen lisäksi tarjolla on 105-kilowattinen (143 hv) täyshybridi, jota maahantuoja uskoo myytävän kaikkein eniten. Täyshybridin alkaen hinta on 25 390 euroa. Voimalinjan toiminta on erittäin loogista ja miellyttävää – tämä samahan on todettu aiemmin muun muassa Renault Arkanan ja Dacia Joggerin koeajossa. Voimalinjan toiminnan vuoksi ei ole toisaalta ihme, että maahantuoja uskoo sen olevan myös Clion myyntivaltti.

Pihi kuin mikä

Voimansiirrosta huolehtii 1,6-litrainen bensiinimoottori, jonka kylkeen on kytketty 6-vaihteinen automaattivaihteisto. Renault’n hybridivoimalinjaan kuuluu myös kaksi sähkömoottoria, jotka tekevät voimalinjan toiminnasta mielenkiintoisen – ja sellaisen, että sitä ei voi edes oikein sanoin kuvailla.

Renault kertoo, että 6-portainen automaattivaihteisto ja sähkömoottorit muodostavat automaattisen monitilavaihteiston, jossa on peräti 14 eri välitystä. Auto siis säätää jatkuvasti ajon mukaan itselleen sopivaa ”tilaa”, jota kuljettajat ja matkustajat eivät huomaa lainkaan. Eivätkä todella huomaa, kuten aiemmin todettu, voimalinja toimii erittäin miellyttävästi.

Toisella puolella tämä näkyy myös polttoaineen kulutuksessa. Voimalinjan yhteisteho, lähes 150 hevosvoimaa tarkoittaa pieneen autoon sitä, että voimaa on koko ajan käytettävissä enemmän kuin tarpeeksi – eteneminen ei ole voimalinjalle mitenkään työlästä. Silti tämä näkyy pienenä polttoaineen kulutuksena.

Koeajossa muutamien satojen kilometrien matkalla auto vei melko tarkkaan neljä litraa bensiiniä per satanen. Ajossa oli mukana reilu parisataa kilometriä vauhdikasta moottoritieajoa, jossa auto kuin auto nostaa kulutustaan. Kolmosella alkavat bensalitralukemat sadalle kilometrille eivät ole Cliolle mikään mahdottomuus. Valmistajan mukaan auton pitäisi kaupunkiajossa kulkea 80 prosenttia auton itsensä talteenottamalla sähköllä. Kun allekirjoittanut on kyseistä voimalinjaa käskenyt nyt useamman koeajoauton kohdalla, ei pidä missään tapauksessa mahdottomana, etteikö Clio suoriutuisi kaupunkiajosta myös siten, että polttomoottori ei paljoa matkalla itseään käynnistele. Moottoritielläkin Clio on mukava, eikä sillä ajaminen ole millään tavalla muun liikennevirran mukana raskasta.

Voimalinja on yksi tekijä Cliossa, mikä tekee siitä tällä hetkellä erittäin vakavasti otettavan automallin luokassaan. Muitakin syitä löytyy, yksi on ajettavuus, auton yleisilme sekä esimerkiksi infotainment ja sen käytettävyys, siinäkin Renault-Nissan-Mitsubishi -allianssi on onnistunut, sama yksinkertainen ja looginen käyttöliittymä löytyy monista muista automalleista.

Tavaratilan kuormauskynnys Cliossa on hieman korkea, ja etuistuimen reisituki jää hieman vajaavaiseksi, joka rasittaa pidemmällä matkalla.

Sama auto puetaan vielä tämän vuoden puolella Mitsubishi Coltin kuoriin, Mitsubishin version autosta pitäisi saapua Suomeen vielä marraskuun aikana.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Renault Clio E-Tech Full Hybrid 145 Techno

Hinta alkaen

21 390 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

31 783 €

Moottori

Hybridi, vapaasti hengittävä bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattinen monitilavaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 36 kW (49 hv).

Teho

69 kW (93 hv), 5 600 r/min

Vääntö

148 Nm (3 200 r/min)

Vääntö

148 Nm (3200 r/min)

Akku

Litium-ioni, 200 V, 1,2 kWh

Hybridijärjestelmän yhteisteho

105 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,3 s

Huippunopeus

174 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 4,3 (yhd.)

CO2-päästöt

96 g/km

Mitat

pituus 4050 mm, leveys 1798 mm, korkeus 1440 mm, akseliväli 2583 mm
Tavaratila: 301–979 l
Omamassa: 1 238 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

900 / 655 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

4 vuotta / 100 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat