6.5.2024 Koeajo Sähkö Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tesla Model X on saanut vuosien varrella päivityksiä, jotka nopeuttaa muun muassa matkantekoa. Tesla Model X ei ole saanut hiljattain varsinaista kasvojenkohotusta. Yhdysvaltalaisvalmistajan tyylinä onkin päivitellä tuotteitaan jatkuvasti. Muutaman vuoden tauon jälkeen siis on hyvä perehtyä siihen, miltä Model X nykyään tuntuu. Koeajoon saatiin ”perusmalli”, joka tarkoittaa nykyään kaksimoottorista nelivetoversiota. Kyseessä ei siis ole malliston rajuin Plaid-malli. Lisävarusteista koeajoversioon ei ole ruksittu kuin vaalea vaalea sisusta ja kolmas penkkirivi. Autossa ei siis ole turhautusta herättänyttä Yoke-rattia, vaan aivan tavallinen ohjauspyörä. Latausteho Toimintamatka Voimalinja Mukavuus Vakaus lumella Tietyt teslamaisuudet Model X sai viimeisimmän isomman uudistuksen vuonna 2021. Tässä yhteydessä malli sai 17-tuumaisen vaakasuuntaisen tietoviihdejärjestelmän näytön, sekä 8-tuumaisen näytön keskirivin matkustajille. Myös ohjauspyörän viikset saivat samalla siirtyä historiaan. Edellisestä koeajokerrasta myös pikalatausnopeus on päivittynyt merkittävästi, kuten myös toimintamatka, kiitos hurjan 100 kilowattitunnin ajoakun. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vanhat vahvuudet tallella Teslan voimalinjaa on kehuttu usein, eikä poikkeusta tarvitse tehdä tälläkään kertaa. Voimalinja on intuitiivinen ja yhden polkimen ajotila automaailman parhaimmistoa. Pidemmällekin kuljettajalle löytyy erinomainen ajoasento, eikä istuimessa ole moitittavaa. Yli kymmenen asteen pakkasessakin latausteho alkaa esilämmityksen ansiosta 235 kilowatista, ja hetken lataamisen jälkeen teho käy hetken jopa 256 kW:ssa. Aiemmin Teslojen latausteho myös laski nopeasti, nyt 200 kW:n paremmalla puolella pysytään 40 % varaukseen saakka. Tämän jälkeen alkaa kuitenkin varsin jyrkkä alamäki, sillä 60 % varauksessa ollaan enää 100 kW:n paikkeilla, ja 70 %:ssa alle 100 kW. 10–80 % varausvälin lataaminen reilussa puolessa tunnissa. Tämä on erinomainen lukema, mutta aivan 800 voltin järjestelmiä hyödyntävien mallien tasolle sillä ei ylletä. Toimintamatka maantieajossa talvikelissä oli noin 400 km. Suorituskykyä tässä laiskemmassakin mallissa on enemmän kuin tarpeeksi, ja jättimäisestä koostaan huolimatta Model X kiihtyy räjähdysmäisesti. Tietoviihdejärjestelmä on myös Teslan parhaita puolia. Toiminnot löytyvät intuitiivisesti, eikä järjestelmä tunnu jähmivän. Tutut hassutteluominaisuudet karaokesta lähtien ovat yhä tallella. Tilaa Model X:ssä on tuttuun tapaan hyvin, ja vaikka 7-paikkaisten sähköautojen luokkaan on vuosien varrella ilmestynyt kilpailemaan esimerkiksi Kia EV9 ja BYD Tang, on mallikirjo vielä varsin harvaa. Raskasta pysyä erilaisena Teslan innovaatioista on käyty vuosien varrella harvinaisen väsyttävää keskustelua. Kaikkea pitää joko ihannoida tai vihata. Suurin osa tietysti päätyy jälkimmäiseen vaihtoehtoon, koska uusien asioiden hyväksyminen on suomalaisille tunnetusti raskasta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki muutokset olisivat hyvästä. Ohjauspyörän vierestä poistetut viikset tarkoittaa, että tuulilasinpesuria, ajovaloja ja vilkkuja hallitaan nyt ohjauspyörän napeista. Ainakaan ergonomisesti mikään näistä ei ole hyvä ratkaisu. Ajovaloissa voidaan usein luottaa automatiikkaan, mutta Tesla tuntuu pitävän vastaantulevien räpsyttelystä päätellen kaukovaloja turhan pitkään päällä, jolloin sormen pitää olla valmiina juuri oikeassa kohti ohjauspyörää valojen lyhentämiseksi. Sitten kun vastaan ajava rekka roiskuttaa loskat tuulilasille, onkin kiire näpelöidä toista nappia lasinpesimen käyttämiseksi. Vilkkujen käyttäminen on siedettävän loogista, mutta esimerkiksi liikenneympyrässä ratti käännettynä ei edes ehtisi löytämään oikeaa näppäintä, ellei olisi siirtänyt sormea sille jo valmiiksi. Mitään hyötyä viiksien poistamisesta ei valmistuskustannuksissa säästämisen lisäksi tule mieleen. Sähkösäätöisiä istuimia voi onneksi käyttää fyysisitä kytkimistä. Model X:n tunnusomaisin piirre on valtavat lokinsiipiovet. Näistäkin löytyy niin hyvää kuin huonoakin. Ainakin talvella ovet eivät aina sulkeutuneet, tai avautuneet aivan kokonaan. Yleensä tämä korjaantui kuitenkin toistamalla toimintapyynnön. Hyvänä puolena on loputon tila oviaukossa, jolloin esimerkiksi lastenistuimen asentaminen on äärimmäisen helppoa. Yksi Teslan outous on myös ollut se, että jarrupolkimella käytetään vain mekaanisia jarruja – eli ei regenerointia lainkaan. Tämän taustalta on vaikea löytää logiikkaa, sillä kannattaisihan regenerointia hyväksikäyttää myös polkimen kautta jokaisen saatavilla olevan wattitunnin säästämiseksi. Ajettavuuspäivityksiä odotellessa Teslan ajettavuus ei ole voimalinjan hyvyydestä huolimatta ollut kovinkaan hyvällä tolalla. Sama jatkuu yhä Model X:n parissa: alusta on kova ja tärisyttävä ja ohjaustunto on kehno. Isoin yllätys oli, että lumisilla ja uraisilla ohituskaistoilla auto oli äärimmäisen epävakaa ajaa. Nelivedosta ei ole paljoa iloa, jos auto kuitenkin vetelee erittäin voimakkaasti aivan mihin sattuu. Kuitenkin faceliftin kokenut Tesla Model 3 on jo ajettavuudeltaankin selvästi edeltäjäänsä parempi. Ehkä tulevina vuosina myös Model X saa päivityksiä alustaan ja ohjaukseen. Teslan Euroopan malliston kookkaimpana autona Model X ei ole erityisen halpa – edes muihin 7-paikkaisiin sähköautoihin nähden. Edullisin versio kustantaa nimittäin 104 990 euroa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tesla Model X Dual Motor All-Wheel Drive SÄHKÖAUTO, neliveto 493 kW (670 hv), 755 Nm Akku brutto / netto 100,0 / 95,0 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 250 kW WLTP-kulutus 19,1 kWh / 100 km toimintamatka 576 km Suorituskyky 0–100 km/h 3,9 s huippunopeus 250 km/h Mitat Pituus 5 057 mm Leveys 1 999 mm Korkeus 1 680 mm Akseliväli 2 965 mm Tavaratila 425–2 314 l Omamassa 2 335 kg perävaunu 2 300 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2019) Takuu 4 v / 80 000 km ajoakku 8 v / 240 000 km Hinta alkaen 104 900 € koeajoauto 111 700 € Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 – Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 10.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Bionicon Wyatt 2 – lupaa vauhtia ja menohaluja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 18.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – BMW M3 CS on ajamisen iloa tiivistemuodossa 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe