6.5.2024 Koeajo Sähkö Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tesla Model X on saanut vuosien varrella päivityksiä, jotka nopeuttaa muun muassa matkantekoa. Tesla Model X ei ole saanut hiljattain varsinaista kasvojenkohotusta. Yhdysvaltalaisvalmistajan tyylinä onkin päivitellä tuotteitaan jatkuvasti. Muutaman vuoden tauon jälkeen siis on hyvä perehtyä siihen, miltä Model X nykyään tuntuu.Koeajoon saatiin ”perusmalli”, joka tarkoittaa nykyään kaksimoottorista nelivetoversiota. Kyseessä ei siis ole malliston rajuin Plaid-malli. Lisävarusteista koeajoversioon ei ole ruksittu kuin vaalea vaalea sisusta ja kolmas penkkirivi. Autossa ei siis ole turhautusta herättänyttä Yoke-rattia, vaan aivan tavallinen ohjauspyörä. Latausteho Toimintamatka Voimalinja Mukavuus Vakaus lumella Tietyt teslamaisuudet Model X sai viimeisimmän isomman uudistuksen vuonna 2021. Tässä yhteydessä malli sai 17-tuumaisen vaakasuuntaisen tietoviihdejärjestelmän näytön, sekä 8-tuumaisen näytön keskirivin matkustajille. Myös ohjauspyörän viikset saivat samalla siirtyä historiaan. Edellisestä koeajokerrasta myös pikalatausnopeus on päivittynyt merkittävästi, kuten myös toimintamatka, kiitos hurjan 100 kilowattitunnin ajoakun.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVanhat vahvuudet tallellaTeslan voimalinjaa on kehuttu usein, eikä poikkeusta tarvitse tehdä tälläkään kertaa. Voimalinja on intuitiivinen ja yhden polkimen ajotila automaailman parhaimmistoa. Pidemmällekin kuljettajalle löytyy erinomainen ajoasento, eikä istuimessa ole moitittavaa.Yli kymmenen asteen pakkasessakin latausteho alkaa esilämmityksen ansiosta 235 kilowatista, ja hetken lataamisen jälkeen teho käy hetken jopa 256 kW:ssa. Aiemmin Teslojen latausteho myös laski nopeasti, nyt 200 kW:n paremmalla puolella pysytään 40 % varaukseen saakka. Tämän jälkeen alkaa kuitenkin varsin jyrkkä alamäki, sillä 60 % varauksessa ollaan enää 100 kW:n paikkeilla, ja 70 %:ssa alle 100 kW. 10–80 % varausvälin lataaminen reilussa puolessa tunnissa. Tämä on erinomainen lukema, mutta aivan 800 voltin järjestelmiä hyödyntävien mallien tasolle sillä ei ylletä.Toimintamatka maantieajossa talvikelissä oli noin 400 km. Suorituskykyä tässä laiskemmassakin mallissa on enemmän kuin tarpeeksi, ja jättimäisestä koostaan huolimatta Model X kiihtyy räjähdysmäisesti.Tietoviihdejärjestelmä on myös Teslan parhaita puolia. Toiminnot löytyvät intuitiivisesti, eikä järjestelmä tunnu jähmivän. Tutut hassutteluominaisuudet karaokesta lähtien ovat yhä tallella.Tilaa Model X:ssä on tuttuun tapaan hyvin, ja vaikka 7-paikkaisten sähköautojen luokkaan on vuosien varrella ilmestynyt kilpailemaan esimerkiksi Kia EV9 ja BYD Tang, on mallikirjo vielä varsin harvaa.Raskasta pysyä erilaisenaTeslan innovaatioista on käyty vuosien varrella harvinaisen väsyttävää keskustelua. Kaikkea pitää joko ihannoida tai vihata. Suurin osa tietysti päätyy jälkimmäiseen vaihtoehtoon, koska uusien asioiden hyväksyminen on suomalaisille tunnetusti raskasta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki muutokset olisivat hyvästä. Ohjauspyörän vierestä poistetut viikset tarkoittaa, että tuulilasinpesuria, ajovaloja ja vilkkuja hallitaan nyt ohjauspyörän napeista. Ainakaan ergonomisesti mikään näistä ei ole hyvä ratkaisu.Ajovaloissa voidaan usein luottaa automatiikkaan, mutta Tesla tuntuu pitävän vastaantulevien räpsyttelystä päätellen kaukovaloja turhan pitkään päällä, jolloin sormen pitää olla valmiina juuri oikeassa kohti ohjauspyörää valojen lyhentämiseksi. Sitten kun vastaan ajava rekka roiskuttaa loskat tuulilasille, onkin kiire näpelöidä toista nappia lasinpesimen käyttämiseksi. Vilkkujen käyttäminen on siedettävän loogista, mutta esimerkiksi liikenneympyrässä ratti käännettynä ei edes ehtisi löytämään oikeaa näppäintä, ellei olisi siirtänyt sormea sille jo valmiiksi. Mitään hyötyä viiksien poistamisesta ei valmistuskustannuksissa säästämisen lisäksi tule mieleen.Sähkösäätöisiä istuimia voi onneksi käyttää fyysisitä kytkimistä.Model X:n tunnusomaisin piirre on valtavat lokinsiipiovet. Näistäkin löytyy niin hyvää kuin huonoakin. Ainakin talvella ovet eivät aina sulkeutuneet, tai avautuneet aivan kokonaan. Yleensä tämä korjaantui kuitenkin toistamalla toimintapyynnön. Hyvänä puolena on loputon tila oviaukossa, jolloin esimerkiksi lastenistuimen asentaminen on äärimmäisen helppoa.Yksi Teslan outous on myös ollut se, että jarrupolkimella käytetään vain mekaanisia jarruja – eli ei regenerointia lainkaan. Tämän taustalta on vaikea löytää logiikkaa, sillä kannattaisihan regenerointia hyväksikäyttää myös polkimen kautta jokaisen saatavilla olevan wattitunnin säästämiseksi.Ajettavuuspäivityksiä odotellessaTeslan ajettavuus ei ole voimalinjan hyvyydestä huolimatta ollut kovinkaan hyvällä tolalla. Sama jatkuu yhä Model X:n parissa: alusta on kova ja tärisyttävä ja ohjaustunto on kehno. Isoin yllätys oli, että lumisilla ja uraisilla ohituskaistoilla auto oli äärimmäisen epävakaa ajaa. Nelivedosta ei ole paljoa iloa, jos auto kuitenkin vetelee erittäin voimakkaasti aivan mihin sattuu.Kuitenkin faceliftin kokenut Tesla Model 3 on jo ajettavuudeltaankin selvästi edeltäjäänsä parempi. Ehkä tulevina vuosina myös Model X saa päivityksiä alustaan ja ohjaukseen.Teslan Euroopan malliston kookkaimpana autona Model X ei ole erityisen halpa – edes muihin 7-paikkaisiin sähköautoihin nähden. Edullisin versio kustantaa nimittäin 104 990 euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tesla Model X Dual Motor All-Wheel Drive SÄHKÖAUTO, neliveto 493 kW (670 hv), 755 Nm Akku brutto / netto 100,0 / 95,0 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 250 kW WLTP-kulutus 19,1 kWh / 100 km toimintamatka 576 km Suorituskyky 0–100 km/h 3,9 s huippunopeus 250 km/h Mitat Pituus 5 057 mm Leveys 1 999 mm Korkeus 1 680 mm Akseliväli 2 965 mm Tavaratila 425–2 314 l Omamassa 2 335 kg perävaunu 2 300 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2019) Takuu 4 v / 80 000 km ajoakku 8 v / 240 000 km Hinta alkaen 104 900 € koeajoauto 111 700 € Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 23.6.2025 Koeajo Koeajo: JAC E30X – kulissit kunnossa 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”