17.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Eclipse Cross – mukavaa ja retroa nelivetoilua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitsubishi Eclipse Crossin keulalta löytyy tekniikkaa, joka on peräisin vuosikymmenen takaa Outlanderin lataushybridistä. Hyvää: ajomukavuus, hinnoittelu, neliveto Huonoa: chademo-lataus, vanhahtava sisusta, suorituskyky Muistan hyvin ensimmäisen kertani Mitsubishi PHEV-mallin ohjaimissa. Vuosi oli 2014 ja alla Outlander. Ladattavat hybridit olivat vasta vyörymässä markkinoille ja pelkällä sähkömoottorilla huristeleminen tuntui melkein tieteisfantasialta. Outlanderin voimalinja vakuutti isosti, sillä se oli ensimmäisiä oikeasti hyvin toimivia pistoklehybridimalleja.Tuohon samaan tekniikkaan Mitsubishi luottaa pitkälti edelleen. Tosin Eclipse Crossin kohdalla voimanlähde on 2,4-litraisen bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin yhdistelmä. Polttomoottori tuottaa maltilliset 98 hevosvoimaa ja 193 Nm.Sähkömoottoreita on kaksin kappalein, yksi molemmilla akseleilla. Etumoottori on 82-hevosvoimainen ja takaa saadaan 95 hevosvoimaa. Vääntöä etuakselilla on 135 Nm ja taka-akselilla 195 Nm. Yhteistehoa on 224 hv (165 kW), mitä on hankala uskoa autoa ajaessaan. Teholukemat ovat kovia, mutta miten on kulkupuolen laita?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaatimaton suorituskykyJohonkin suorituskyky onnistutaan hukkaamaan, sillä sataseen kiihdytellään 10.9 sekunnissa. Oikeasti tällä tehomäärällä luvun pitäisi käytännössä puolittua. Haaste piilee vääntömomentissa, joka on 195 Nm, joka on tähän kokoluokkaan varsin vaatimattomasti.Suorituskyky on ujoa. Kun Mitsulla oikaisee nilkan, ei toimenpiteitä ole luvassa. Piuhat tuntuvat olevan pitkät. Auton voimansiirto on sähköinen, mitä toki omalta osaltaan tekee kaasunvasteesta hidasta. Kun hommaan asennointuu niin, että unohtaa ratissa kiireen, ei verkkainen suorituskyky enää vaivaa.Mitsubishin sähköinen toimintamatka on 45 kilometriä. 13,8 kWh ajoakku on hyvän kokoinen, muttei markkinoiden suurimpia. Käytettävyyttä nostaa kuitenkin se, että Eclipse Crossille tarjotaan myös pikalatausmahdollisuus. Sen ansiosta 80 prosentin varaustaso saavutetaan 25 minuutissa. Pikalataus on toteutettu Chademo-liittimellä, missä on hyvät ja huonot puolet.Chademo on väistyvä tekniikka, sillä CCS on voittanut pelin. Toisaalta jos Chademo-laturin onnistuu löytämään, joutuu laturista taistelemaan ainoastaan Mitsubishi– ja Nissan–käyttäjien kanssa.Lataustyypin lisäksi retroa on luvassa myös ohjaamossa. Mittaristo on perinteinen viisarimalli ja tietoviihdenäyttö vaikuttaa siltä, että vuoden 2014 jälkeen päivitystä ei ole tehty. Se on toiminallisuuksiltaan ja ilmeeltään ehtaa 2010-lukua. Ilme on oikeastaan aika herttainen, mutta tyylikkääksi sitä ei voi sanoa.Mukavaa kyytiä etenkin talvellaMoni yksityiskohta viittaa Mitsubishin kohdalla menneeseen aikaan. Tuntuu siltä, että japanilaisvalmistaja on tehtaillut autoja katselematta lainkaan mitä muu autoteollisuus ympärillä touhuaa. Toki nämä ovat muotoseikkoja, mutta fiiliksellä on suuri merkitys kokonaisuuden kannalta.Ajettavuutensa puolesta Eclipse Cross pärjää hyvin vertailussa muiden kanssa. Mitsubishin alusta on mukava ja pehmeä, mikä poikkeaa monesta crossover-mallista. Etenkin kelirikon aikaan autolla ajelee mielellään, sillä pehmoinen alusta suodattaa töyssyt kunnialla.Toinen herkullinen asia talviajoa silmällä pitäen on neliveto. Kun kelit ovat liukkaat, etenee Mitsubishi moitteetta. Kun muut jäävät raapimaan risteyksissä vajaavetoisella voimalinjalla, lähtee Eclipse Cross kuin hauki rannasta. Tai no pikemminkin kuin lahna. Mutta lähtee silti.Vaikka Mitsubishin crossover on hieman vanhan oloinen, tarjoaa se hinnalleen runsaasti vastinetta: nelivedon, lataushybriditekniikan ja isosti ajomukavuutta. Jos pienet kauneusvirheet unohtaa, on kyseessä hyvä perusauto, jolla saa ajokustannukset sopivan alas. Halvimmillaan auto irtoaa kaupasta alle 40 000 eurolla.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Black Edition LATAUSHYBRIDI, neliveto 4-syl. bensiinimoottori 2 398 cm3 Sähköinen automaattivaihteisto 165 kW (224 hv), 195 Nm Akku 13,8 kWh Lataus Type 2: 7,2 kW (1×16 A) Chademo 22 kW WLTP-kulutus 2 l/100km CO2-päästöt 46 g/km Toimintamatka sähköllä 45 km Suorituskyky 0–100 km/h 10,9 s huippunopeus 162 km/h MitatPituus 4 545 mm Leveys 1 805 mm Korkeus 1 685 mm Akseliväli 2 670 mm Tavaratila 359 l Omamassa 1 900 kg perävaunu 1 500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2017) Takuu 5 v hybridijärjestelmän akku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 39 390 € koeajoauto 45 990 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa