17.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Eclipse Cross – mukavaa ja retroa nelivetoilua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitsubishi Eclipse Crossin keulalta löytyy tekniikkaa, joka on peräisin vuosikymmenen takaa Outlanderin lataushybridistä. Hyvää: ajomukavuus, hinnoittelu, neliveto Huonoa: chademo-lataus, vanhahtava sisusta, suorituskyky Muistan hyvin ensimmäisen kertani Mitsubishi PHEV-mallin ohjaimissa. Vuosi oli 2014 ja alla Outlander. Ladattavat hybridit olivat vasta vyörymässä markkinoille ja pelkällä sähkömoottorilla huristeleminen tuntui melkein tieteisfantasialta. Outlanderin voimalinja vakuutti isosti, sillä se oli ensimmäisiä oikeasti hyvin toimivia pistoklehybridimalleja. Tuohon samaan tekniikkaan Mitsubishi luottaa pitkälti edelleen. Tosin Eclipse Crossin kohdalla voimanlähde on 2,4-litraisen bensiinimoottorin ja kahden sähkömoottorin yhdistelmä. Polttomoottori tuottaa maltilliset 98 hevosvoimaa ja 193 Nm. Sähkömoottoreita on kaksin kappalein, yksi molemmilla akseleilla. Etumoottori on 82-hevosvoimainen ja takaa saadaan 95 hevosvoimaa. Vääntöä etuakselilla on 135 Nm ja taka-akselilla 195 Nm. Yhteistehoa on 224 hv (165 kW), mitä on hankala uskoa autoa ajaessaan. Teholukemat ovat kovia, mutta miten on kulkupuolen laita? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaatimaton suorituskyky Johonkin suorituskyky onnistutaan hukkaamaan, sillä sataseen kiihdytellään 10.9 sekunnissa. Oikeasti tällä tehomäärällä luvun pitäisi käytännössä puolittua. Haaste piilee vääntömomentissa, joka on 195 Nm, joka on tähän kokoluokkaan varsin vaatimattomasti. Suorituskyky on ujoa. Kun Mitsulla oikaisee nilkan, ei toimenpiteitä ole luvassa. Piuhat tuntuvat olevan pitkät. Auton voimansiirto on sähköinen, mitä toki omalta osaltaan tekee kaasunvasteesta hidasta. Kun hommaan asennointuu niin, että unohtaa ratissa kiireen, ei verkkainen suorituskyky enää vaivaa. Mitsubishin sähköinen toimintamatka on 45 kilometriä. 13,8 kWh ajoakku on hyvän kokoinen, muttei markkinoiden suurimpia. Käytettävyyttä nostaa kuitenkin se, että Eclipse Crossille tarjotaan myös pikalatausmahdollisuus. Sen ansiosta 80 prosentin varaustaso saavutetaan 25 minuutissa. Pikalataus on toteutettu Chademo-liittimellä, missä on hyvät ja huonot puolet. Chademo on väistyvä tekniikka, sillä CCS on voittanut pelin. Toisaalta jos Chademo-laturin onnistuu löytämään, joutuu laturista taistelemaan ainoastaan Mitsubishi– ja Nissan–käyttäjien kanssa. Lataustyypin lisäksi retroa on luvassa myös ohjaamossa. Mittaristo on perinteinen viisarimalli ja tietoviihdenäyttö vaikuttaa siltä, että vuoden 2014 jälkeen päivitystä ei ole tehty. Se on toiminallisuuksiltaan ja ilmeeltään ehtaa 2010-lukua. Ilme on oikeastaan aika herttainen, mutta tyylikkääksi sitä ei voi sanoa. Mukavaa kyytiä etenkin talvella Moni yksityiskohta viittaa Mitsubishin kohdalla menneeseen aikaan. Tuntuu siltä, että japanilaisvalmistaja on tehtaillut autoja katselematta lainkaan mitä muu autoteollisuus ympärillä touhuaa. Toki nämä ovat muotoseikkoja, mutta fiiliksellä on suuri merkitys kokonaisuuden kannalta. Ajettavuutensa puolesta Eclipse Cross pärjää hyvin vertailussa muiden kanssa. Mitsubishin alusta on mukava ja pehmeä, mikä poikkeaa monesta crossover-mallista. Etenkin kelirikon aikaan autolla ajelee mielellään, sillä pehmoinen alusta suodattaa töyssyt kunnialla. Toinen herkullinen asia talviajoa silmällä pitäen on neliveto. Kun kelit ovat liukkaat, etenee Mitsubishi moitteetta. Kun muut jäävät raapimaan risteyksissä vajaavetoisella voimalinjalla, lähtee Eclipse Cross kuin hauki rannasta. Tai no pikemminkin kuin lahna. Mutta lähtee silti. Vaikka Mitsubishin crossover on hieman vanhan oloinen, tarjoaa se hinnalleen runsaasti vastinetta: nelivedon, lataushybriditekniikan ja isosti ajomukavuutta. Jos pienet kauneusvirheet unohtaa, on kyseessä hyvä perusauto, jolla saa ajokustannukset sopivan alas. Halvimmillaan auto irtoaa kaupasta alle 40 000 eurolla. Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Black Edition LATAUSHYBRIDI, neliveto 4-syl. bensiinimoottori 2 398 cm3 Sähköinen automaattivaihteisto 165 kW (224 hv), 195 Nm Akku 13,8 kWh Lataus Type 2: 7,2 kW (1×16 A) Chademo 22 kW WLTP-kulutus 2 l/100km CO2-päästöt 46 g/km Toimintamatka sähköllä 45 km Suorituskyky 0–100 km/h 10,9 s huippunopeus 162 km/h MitatPituus 4 545 mm Leveys 1 805 mm Korkeus 1 685 mm Akseliväli 2 670 mm Tavaratila 359 l Omamassa 1 900 kg perävaunu 1 500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2017) Takuu 5 v hybridijärjestelmän akku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 39 390 € koeajoauto 45 990 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 8.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Nouda auto suoraan tehtaalta! 9.5.2024 Automatkailu Automatkailija: Tanskassa hölmöilemällä voit menettää autosi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe