3.8.2021 Ajoneuvot Koeistuttu: Honda HR-V – ensikosketus luokkansa pioneeriin lupaa selkeyttä ja tilavuutta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda HR-V siirtyy piakkoin kolmanteen sukupolveensa, mutta sen rattiin pääsemistä täytyy odottaa vielä hetki. Euroopan ainoa esisarjan auto pistäytyi näyttämässä uudet vaatteensa myös Suomessa. Muotoiluerikoisuus Honda HR-V esiteltiin maailmalle vuonna 1997 – aikana jolloin kyseisen kokoluokan crossovereita ei markkinoita juuri ollut. Reilut 20 vuotta myöhemmin tämä B-SUV-segmentti on noussut yhdeksi markkinoiden suosituimmista jonka näkee myös kilpailijoiden määrästä. Lähes jokaiselta valmistajalta löytyy vähintään yksi malli kyseiseen luokkaan.Lanseerauksen aikaan HR-V:n myynti ei kuitenkaan ottanut tuulta alleen siinä määrin kuin odotettiin ja vuosien 2007–2014 ajaksi auto haudattiinkin valmistajan arkistoihin. Segmentin suosion kasvettua piskuinen kaupunkimaasturi heräteltiin kuitenkin mukaan mallistoon ja nyt mallia on myyty globaalisti yli kolme miljoonaa kappaletta. Nyt kuuden vuoden iässä mallin on kuitenkin aika uudistua.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTekniikkaJo jonkin aikaa on ollut tiedossa, että uusi HR-V tulee saataville ainoastaan hybridinä – onhan valmistaja luvannut sen Euroopan malliston olevan vuonna 2022 saatavilla ainoastaan sähköistetyillä voimalinjoilla.Perinteiseen hybridivoimalinjaan kuuluu 1,5-litrainen i-VTEC -bensiinimoottori ja kaksi sähkömoottoria, jotka tuottavat yhteensä 96 kilowatin (131 hevosvoiman) tehon. Tämä riittää kiihdyttämään auton nollasta sataan 10,6 sekunnissa ja WLTP-kulutukseksi kerrotaan 5,4 l/100 km.Ulkonäkö ja mitatUusi sukupolvi ei herätä varmasti katukuvassa huomiota samassa määrin kuin ensimmäinen HR-V, mutta korkea hartialinja, uudenlainen integroitu maski ja selkeät muodot pelastavat auton katukuvaan hukkumiselta.Voimakkaasti muuttuneesta ulkonäöstä huolimatta uusi HR-V jakaa paljon samaa edeltäjänsä kanssa. Auton akseliväli, pituus ja leveys on pysynyt täysin samana. Bensiinitankki sijaitsee yhä kuljettajan jalkatilassa ja takaa löytyy Hondan nerokas Magic Seat -tilaratkaisu, jossa takapenkit saa nousemaan pystyyn tai niiaamaan eteenpäin tavaratilan laajentamiseksi.Täysin samat mitat eivät kuitenkaan ole. Maavaraa on edeltäjää kymmenen milliä enemmän, mutta samalla kokonaiskorkeus on madaltunut 20 millillä.Valmistajan mukaan uutuuden konepelti on muotoiltu niin, että sisältä on mahdollisimman helppo hahmottaa keulan äärirajat. Näkyvyyteen on keskitytty muutenkin, sillä peilejä on siirretty aiempaa ulommas niiden taakse rajautuvan katvealueen pienentämiseksi. Vuonna 2016 Moottori moittikin silloin tuoretta toista sukupolvea peilikoteloiden taakse jäävästä katveesta.Enemmän matkustajaa, vähemmän tavaraaEnnestäänkin HR-V:tä oli kehuttu sen sisätiloista auton ulkomittoihin nähden. Jatkossa matkustajille tilaa on entistä paremmin – takamatkustajilla luvataan olevan kolmisenkymmentä milliä aiempaa enemmän jalka- ja polvitilaa. Lisäksi takapenkin selkänojaa on kallistettu loivempaan kulmaan. Pientä viilausta on myös tehty kuljettajan asentoon, joka on nyt sentin aiempaa korkeammalla. Tilat tuntuvatkin nyt erinomaiselta. Kaksi 185-senttimetristä mahtuu istumaan peräkkäisillä jakkaroilla polvitilan puolesta hyvin ja etupenkin alle saattaisi mahtua vaikka monot. Pääntilaa taakse sen sijaan jää vähän heikommin, jolloin pidemmät matkustajat joutuvat ottamaan makaavamman istuma-asennon – näitä markkinointikielellä coupemaisten linjojen huonoja puolia.Sen sijaan tavaratila on pienentynyt huomattavasti. Toisen sukupolven HR-V:ssä tavaratilaa oli yli 400 litraa, kun nyt valmistajan materiaali ilmoittaa kooksi noin sata litraa vähemmän. Syy löytynee kontin alle sijoitetussa korkeajänniteakustosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisältä kehittynytOhjaamo noudattelee samaa perustaa auton ulkotilojen kanssa, eli se on selkeä ja varsin neutraalin näköinen. Tietoviihdejärjestelmän näyttö on yhdeksäntuumainen ja siihen voi peilata älypuhelintoimintoja. Applellat tämä onnistuu jopa langattomasti, kun Android-laitteilla piuha on pakollinen. Tietoviihdejärjestelmä on ilmeeltään japanilaiseksi varsin modernin näköinen. Ensituntumalta ruudun toiminnot tuntuvat välillä hieman tökkiviltä, mutta kyseessä on esisarjan auto, joten vielä tässä vaiheessa ominaisuudesta tuskin kannattaa olla huolissaan.Myös mittaristo on digitaalinen ja siinäkin on tavoiteltu selkeyttä, pikaiselta vilkaisulta tässä on onnistuttukin. Muuten ohjaamon elementit ovat tuttuja uudesta Jazzista: ilmastoinnin säätö tapahtuu fyysisillä rullilla aiempien hipaisupainikkeiden sijaan ja vaihdekeppi on nimensä mukaisesti keppi.Uudistusta on sisällä tehty myös ilmanvaihtoon: Air Diffusion System -nimisen innovaation myötä raikkaan ilman ei pitäisi tuntua kovalta puhallukselta, vaan luonnolliselta ilmavirralta.Uusi Honda HR-V tulee tuotantoon kuluvan vuoden lokakuussa, jolloin alkaa myös auton ennakkomyynti. Toivottavasti silloin saamme myös tietää mitä auto kustantaa, sillä vielä näitä tietoja ei ole annettu. Asiakastoimitusten uskotaan alkavan helmikuussa 2022.Teksti ja kuvat: Eetu KokkonenLisää aiheestaKoeajo: Vuoden kiinnostavin jazz-tapahtuma – Honda Jazz Hybrid Uusi Honda HR-V e:HEV – Hondan hybridisaatio jatkuu Honda lopettaa kolmen mallin tuotannon – listalla mukana vetyauto Clarity Honda lopettaa sähköistämättömien autojen myynnin Euroopassa vuonna 2022 Hondan ensimmäinen sähköauto Kiinaan – SUV e:prototype Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen