13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täysin uusi 5008 on saapumaisillaan Suomeen, ja tahtoo venyttää segmenttinsä käsitettä eri suuntiin. Peugeotilla on uusi lippulaivacrossover talossa, ja aivan aluksi on aika ottaa siitä kylmät tyypit. Peugeot on siis venyttänyt Stellantiksen uuden STLA Medium -pohjarakenteen käsitettä tuoreesta 3008:sta tähän uuteen 5008:aan. Näin ollen 5008:n saa 3008:n renkaanjäljissä nyt ensi kertaa täyssähköisenä, mikä tekee uutuudesta oman luokkansa pelinavaajan ensimmäisenä C-segmentin seitsenpaikkaisena sähköcrossoverina. Kuten oli jo edellisessäkin sukupolvessa, 5008 jatkaa samannimisen, aikoinaan Citroën C4 Picasson sisarmallina valmistetun 5008 -tila-auton sukulinjaa olemalla mahdollisimman tilava crossover, ja samalla suoraan 3008:n jatkettu versio. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTapahtumat sijoittuvat B-pilarin taakseJo hieman tutumpaan kolmannen polven 3008:aan nähden kolmannen polven 5008:n perusidea on todellakin olla pikkusiskostaan tilaversio, ja näin käytännössä aivan kaikki eroavaisuudet kaksikon väliltä löytyvät B-pilareiden takapuolelta. Sisarusten välinen ero on toisaalta nyt edeltäjäsukupolvea selkeämpi, sillä 3008:n korista on tehty perinteisen pystyperän sijaan liftback-henkinen. Sisarusten perät ovat siis aivan eri maailmasta. 5008 on uuden polven myötä mennyt myös muotoilullisesti eteenpäin. D-pilarin seutu on nyt varmasti monen mielestä edeltäjää luontevamman näköinen. 5008:ssa on kuutisentoista senttimetriä pidempi akseliväli kuin 3008:ssa, ja kokonaispituuttakin löytyy pyöreästi 25 senttimetriä enemmän. Nämä yhdistettynä pitkään suoraan kattoon ja pystyyn perään luovat puitteet kolmannelle istuinriville tai vaihtoehtoisesti suurikokoiselle tavaratilalle. Näissä kylmissä tyypeissä isoimman huomion saavat 5008:n takatilat. Jos aloitetaan niiden läpikäynti toiselta riviltä, on etenkin 5008:ssa kiva alkuun huomata, millainen kehitysaskel STLA-pohjarakenne on esimerkiksi PSA:n/Stellantiksen CMP:hen nähden, joka on vanhempi, tosin myös hieman pienemmille autoille tarkoitettu pohjarakenne, ja samalla tavalla kelvollinen sekä polttomoottoriautolle että täyssähköautolle. STLA on CMP:stä poiketen lähtökohtaisesti sähköautoille suunniteltu, ja siitä 5008:n matkustajat nauttivat jo autoon sisään mennessään säädyllisen korkuisina kynnyksinä, lattiana sekä (keskipenkin ollessa käytössä) kardaanitunnelin puuttumisena. Vaikka aivan perinteisen ranskalaisen tila-auton kakkosrivin kolmeen erillisistuimeen ei 5008:ssa ylletä, helpotetaan kolmosriville kulkua eteen kallistuvan lisäksi eteenpäin liukuvalla kakkosrivillä. 5008 haluaa monin tavoin irtautua perinteisen tila-auton maineesta. 5008 on niin ikään crossoveriksi muuttuneen Renault Espacen ohella lähimpänä sukupuuttoon kuollutta perinteistä ranskalaista tila-autoa. Mikä on myös hienoa, kaikki tilat ovat täysin samat riippumatta siitä, kätkeekö auto sisäänsä ison akun vai ei. 5008:n keskirivin istuimissa on etäisyyssäätö, ja taaimmaisessa asennossa takajalkatilat ovat varsin riittävät pidemmillekin matkustajille. Keskirivillä on myös selkänojien kallistussäätö, jonka puitteissa niiden kulma säätyy 17 ja 29 asteen välillä. Voi kuitenkin olla, että mahdollisilla kolmannen rivin matkustajilla on jotain sanottavaa keskipenkin pitämisestä taka-asennossa ja 29 asteen kulmassa. Siitäkin huolimatta oikein järjestettynä 5008:n kolmella rivillä voi hyvin uskoa matkustavan jopa kokonaisten seitsemän aikuisen tilapäisemmin, ja lapsiperheen säännöllisesti ja pidempiä matkoja. Taksikäytössä uudella 5008:lla on niin ikään varmasti paikkansa. Onhan Stellantiksella pian tarjota kokoluokkaa pienempiäkin seitsenpaikkaisia crossovereita, tuoreimman Citroën C3 Aircrossin ja historiallisen mallinimen eloon palauttavan Opel Fronteran muodossa. 4,79-metrisen auton kolmannen rivin takanakin on vielä 259 litraa tavaratilaa. Kolmas rivi kaadettuna kontin pituus on noin metri, ja tilaa 748 litraa. Toinenkin rivi kaadettuna käytännössä tasaiseksi lattiaksi tilaa on 1 815 litraa ja kaksi metriä. Etutavaratilaa E-5008:ssa ei kuitenkaan ole. Kolmea sorttia, alkaen 42 903 euroaTäyssähköinen E-5008 on yksi kolmesta voimalinjasortista, joita uutuuden keulalle on 3008:n tavoin saatavilla. Hinnastossa lähtötasolla on mielenkiintoinen kevyehkö hybridi, johon Moottorissa päästään tutustumaan aivan pian. Hybrid 136 e-DCS-6 sisältää kuusipykäläisen automaattivaihteiston sisään rakennetun sähkömoottorin sekä 1,2-litraisen, 136 hevosvoiman kolmisylinterisen Puretechin. Halvimmillaan sen saa rajoitetun erän Allure Launch Editionina 42 398 eurolla, perusvarusteisen Alluren kustantaessa 42 903 euroa, ja ollessa tosiasiallinen hinnat alkaen -malli. GT on viitisen tonnia kalliimpi. Toisena vastaan tulee Plug-In Hybrid eli lataushybridi, jonka järjestelmätehoksi kerrotaan 195 hevosvoimaa, ja jonka sähköinen WLTP-toimintamatka on 85 kilometriä. 1,6-litraisen turborivinelosen johtama orkesteri lähtee edullisimmillaan Alluren 51 998 eurolla, Allure Launch Editionin ollessa täsmälleen samanhintainen. GT:stä pyydetään puolestaan 56 629 euroa. Ja sitten on tietenkin tämä koeistuttukin E-5008. Näin alkuun se on saatavilla 156 kilowatin sähkömoottorin ja 73 kilowattitunnin akuston yhdistävällä voimalinjalla, jonka kerrotaan yltävän 500 kilometrin WLTP-toimintamatkaan. Halvimmillaan luokkansa ainoan seitsenpaikkaisen crossoverin saa Allurena 52 320 eurolla, joskin Allure Launch Edition on rajoitetun olemassaolonsa ajan 330 euroa halvempi. E-5008 GT on 56 560 euron juttu. Lisäksi maahantuoja odottaa saavansa tulevien Long Range- ja Dual Motor -mallien hintatiedot piankin kasaan, ennen kuin ensimmäiset niiden edustajat tulevat maahan ensi vuonna. Lähde: Peugeot Lue lisää Kaikki artikkelit 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan – toimintamatkaa 700 kilometriä 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa 23.3.2024 Ajoneuvot Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi 6.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Peugeot E-3008 – crossover aloittaa nyt sähköllä 25.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-208 GT – pienen suosikkisähkiksen uudempi elämä 22.1.2024 Ajoneuvot Käytetty erikoisuus: Peugeot 205 1,1 3d – Niin pieni ettei isoa vikaa voi tulla 22.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-308 – perus-Pösö, mutta täyssähköisenä 29.10.2023 Ajoneuvot Fordin kimppuun: Stellantiksen loput kahdeksan uutta asetta maailman pakettiautomittelöön Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 - Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 19.5.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 27: MV Agusta on taidetta prätkän muodossa – millainen on italialaisvalmistajan tulevaisuus? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?