13.9.2024

Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään

Kuva Benjamin Helander

Täysin uusi 5008 on saapumaisillaan Suomeen, ja tahtoo venyttää segmenttinsä käsitettä eri suuntiin.

Peugeotilla on uusi lippulaivacrossover talossa, ja aivan aluksi on aika ottaa siitä kylmät tyypit.

Peugeot on siis venyttänyt Stellantiksen uuden STLA Medium -pohjarakenteen käsitettä tuoreesta 3008:sta tähän uuteen 5008:aan. Näin ollen 5008:n saa 3008:n renkaanjäljissä nyt ensi kertaa täyssähköisenä, mikä tekee uutuudesta oman luokkansa pelinavaajan ensimmäisenä C-segmentin seitsenpaikkaisena sähköcrossoverina.

Kuten oli jo edellisessäkin sukupolvessa, 5008 jatkaa samannimisen, aikoinaan Citroën C4 Picasson sisarmallina valmistetun 5008 -tila-auton sukulinjaa olemalla mahdollisimman tilava crossover, ja samalla suoraan 3008:n jatkettu versio.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tapahtumat sijoittuvat B-pilarin taakse

Jo hieman tutumpaan kolmannen polven 3008:aan nähden kolmannen polven 5008:n perusidea on todellakin olla pikkusiskostaan tilaversio, ja näin käytännössä aivan kaikki eroavaisuudet kaksikon väliltä löytyvät B-pilareiden takapuolelta. Sisarusten välinen ero on toisaalta nyt edeltäjäsukupolvea selkeämpi, sillä 3008:n korista on tehty perinteisen pystyperän sijaan liftback-henkinen. Sisarusten perät ovat siis aivan eri maailmasta.

5008 on uuden polven myötä mennyt myös muotoilullisesti eteenpäin. D-pilarin seutu on nyt varmasti monen mielestä edeltäjää luontevamman näköinen.

5008:ssa on kuutisentoista senttimetriä pidempi akseliväli kuin 3008:ssa, ja kokonaispituuttakin löytyy pyöreästi 25 senttimetriä enemmän. Nämä yhdistettynä pitkään suoraan kattoon ja pystyyn perään luovat puitteet kolmannelle istuinriville tai vaihtoehtoisesti suurikokoiselle tavaratilalle.

Näissä kylmissä tyypeissä isoimman huomion saavat 5008:n takatilat. Jos aloitetaan niiden läpikäynti toiselta riviltä, on etenkin 5008:ssa kiva alkuun huomata, millainen kehitysaskel STLA-pohjarakenne on esimerkiksi PSA:n/Stellantiksen CMP:hen nähden, joka on vanhempi, tosin myös hieman pienemmille autoille tarkoitettu pohjarakenne, ja samalla tavalla kelvollinen sekä polttomoottoriautolle että täyssähköautolle. STLA on CMP:stä poiketen lähtökohtaisesti sähköautoille suunniteltu, ja siitä 5008:n matkustajat nauttivat jo autoon sisään mennessään säädyllisen korkuisina kynnyksinä, lattiana sekä (keskipenkin ollessa käytössä) kardaanitunnelin puuttumisena.

Vaikka aivan perinteisen ranskalaisen tila-auton kakkosrivin kolmeen erillisistuimeen ei 5008:ssa ylletä, helpotetaan kolmosriville kulkua eteen kallistuvan lisäksi eteenpäin liukuvalla kakkosrivillä. 5008 haluaa monin tavoin irtautua perinteisen tila-auton maineesta. 5008 on niin ikään crossoveriksi muuttuneen Renault Espacen ohella lähimpänä sukupuuttoon kuollutta perinteistä ranskalaista tila-autoa.

Mikä on myös hienoa, kaikki tilat ovat täysin samat riippumatta siitä, kätkeekö auto sisäänsä ison akun vai ei.

5008:n keskirivin istuimissa on etäisyyssäätö, ja taaimmaisessa asennossa takajalkatilat ovat varsin riittävät pidemmillekin matkustajille. Keskirivillä on myös selkänojien kallistussäätö, jonka puitteissa niiden kulma säätyy 17 ja 29 asteen välillä.

Voi kuitenkin olla, että mahdollisilla kolmannen rivin matkustajilla on jotain sanottavaa keskipenkin pitämisestä taka-asennossa ja 29 asteen kulmassa. Siitäkin huolimatta oikein järjestettynä 5008:n kolmella rivillä voi hyvin uskoa matkustavan jopa kokonaisten seitsemän aikuisen tilapäisemmin, ja lapsiperheen säännöllisesti ja pidempiä matkoja. Taksikäytössä uudella 5008:lla on niin ikään varmasti paikkansa.

Onhan Stellantiksella pian tarjota kokoluokkaa pienempiäkin seitsenpaikkaisia crossovereita, tuoreimman Citroën C3 Aircrossin ja historiallisen mallinimen eloon palauttavan Opel Fronteran muodossa.

4,79-metrisen auton kolmannen rivin takanakin on vielä 259 litraa tavaratilaa. Kolmas rivi kaadettuna kontin pituus on noin metri, ja tilaa 748 litraa. Toinenkin rivi kaadettuna käytännössä tasaiseksi lattiaksi tilaa on 1 815 litraa ja kaksi metriä. Etutavaratilaa E-5008:ssa ei kuitenkaan ole.

Kolmea sorttia, alkaen 42 903 euroa

Täyssähköinen E-5008 on yksi kolmesta voimalinjasortista, joita uutuuden keulalle on 3008:n tavoin saatavilla.

Hinnastossa lähtötasolla on mielenkiintoinen kevyehkö hybridi, johon Moottorissa päästään tutustumaan aivan pian. Hybrid 136 e-DCS-6 sisältää kuusipykäläisen automaattivaihteiston sisään rakennetun sähkömoottorin sekä 1,2-litraisen, 136 hevosvoiman kolmisylinterisen Puretechin. Halvimmillaan sen saa rajoitetun erän Allure Launch Editionina 42 398 eurolla, perusvarusteisen Alluren kustantaessa 42 903 euroa, ja ollessa tosiasiallinen hinnat alkaen -malli. GT on viitisen tonnia kalliimpi.

Toisena vastaan tulee Plug-In Hybrid eli lataushybridi, jonka järjestelmätehoksi kerrotaan 195 hevosvoimaa, ja jonka sähköinen WLTP-toimintamatka on 85 kilometriä. 1,6-litraisen turborivinelosen johtama orkesteri lähtee edullisimmillaan Alluren 51 998 eurolla, Allure Launch Editionin ollessa täsmälleen samanhintainen. GT:stä pyydetään puolestaan 56 629 euroa.

Ja sitten on tietenkin tämä koeistuttukin E-5008. Näin alkuun se on saatavilla 156 kilowatin sähkömoottorin ja 73 kilowattitunnin akuston yhdistävällä voimalinjalla, jonka kerrotaan yltävän 500 kilometrin WLTP-toimintamatkaan. Halvimmillaan luokkansa ainoan seitsenpaikkaisen crossoverin saa Allurena 52 320 eurolla, joskin Allure Launch Edition on rajoitetun olemassaolonsa ajan 330 euroa halvempi. E-5008 GT on 56 560 euron juttu.

Lisäksi maahantuoja odottaa saavansa tulevien Long Range- ja Dual Motor -mallien hintatiedot piankin kasaan, ennen kuin ensimmäiset niiden edustajat tulevat maahan ensi vuonna.

Lähde: Peugeot

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat