2.12.2023 Ajoneuvot Koeistuttu: Toyota Crown Crossover on oikein hyödyllinen keksintö Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos Toyota Camryn on joskus pakko muuttua crossoveriksi, lopputuloksen toivoisi olevan juuri Crown Crossoverin kaltainen. Ja kyllä itse Crowninkin voisi toivottaa tervetulleeksi Eurooppaan. Crown on kirjaimellisesti yksi Toyotan kruununjalokivistä, ja tämän perinteikkään sedanin juuret juontuvat aina 1950-luvulle asti, ja nyt on meneillään jo mallin kuudestoista sukupolvi. Pitkään Crown viihtyi pelkästään Japanin kotimarkkinoilla, mutta viime vuonna Toyota laajensi mallinimen kokonaiseksi alamallistoksi, joka tulee myyntiin eri puolille maailmaa - ei tosin ainakaan tällä tietoa Eurooppaan.Crown-mallistoon kuuluu nyt sedan ja crossover sekä toinen, hyvin mielenkiintoinen lähestymistapa crossoveriin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySedan mukavalla korkeudellaCrossover-SUV:in käsite muotoutui varsinaisesti 1990-luvulla, ja tuolloinkin asialla oli hyvin pitkälti Toyota. Vuonna 1997 Toyota julkisti Harrierin, joka tultiin meikäläisillä markkinoilla tuntemaan Lexus RX:nä. Tuossa autossa oli korkea maavara, pitkäkattoinen kori ja neliveto, kuten maastoautossa, joka tuohon aikaan tarkoitti karskia tikapuurunkoista laatikkoa. Samaan aikaan siinä oli kuitenkin itsekantava kori ja kaikki muut ominaisuudet kuin premiumsedanissa. Se oli siis crossover eli risteytys sedanin ja maasturin välillä. Tätä nykyä näitä crossovereita alkaa olla joka lähtöön.Toyota Crown Crossover on näyttävä ja katseita keräävä ilmestys. Vahvoja muotoja komppaavat seikkailumuovit, joita ei ole ylettömän paljon, sekä myös kiiltävästä muovista tehdyt aksentit. Renkaat ovat polttoaineenkulutuksen nimissä suhteessa kapeat. Suhteellisuus tarkoittaa tässä tapauksessa rengaskokoa 225/45 R21 eli toisin sanoen valtavat vanteet saavat 225 millimetrin levyiset renkaat tuntumaan kapeilta.Toyota Crown Crossover on myös crossover, mutta se yhdistääkin sedanin katumaasturiin, eli se maasturiulottuvuus on tavallaan vielä paljon pehmeämmin läsnä kuin vaikkapa juuri RX:ssä tai missä tahansa muussa saman lajin edustajassa. Avainsana on se, että Crown Crossoverin kori on käytännössä sedanin kori.Ja tämä kaikkihan tarkoittaa, että Crown Crossover pääsee edukseen hyödyntämään sedanin ja korkeamman maavaran auton parhaita puolia.Crown Crossoverissa kattolinja on muotoiltu vielä hieman enemmän liftbackillä tavalla kuin Camryssä. Näin neliovisen auton aerodynaamiset mahdollisuudet pääsevät erinomaisella tavalla oikeuksiinsa. Tavallisilla katumaastureilla tämä aspekti on huonommalla tolalla, mikä tuntuu paradoksaaliselta, kun kerran samalla puhutaan polttoaineenkulutuksesta, päästöistä ja sähköautojen toimintamatkoista. Vanteita ja spoilereita kyllä hiotaan, mutta itse auto on kuin kivitalo pyörien päällä. Crown Crossoverin kori ei ole kovin huomattavasti korkeampi kuin vaikkapa Camryssä, mutta suurempien pyörien ja korkeamman maavaran ansiosta se on kuitenkin korkeammalla. Auto on siis selvästi korkeampi kuin keskimääräinen sedan, mutta tavallisia katumaastureita matalampi, ja tnämän ansiosta autoon kulkeminen on erittäin helppoa. Varmasti hyvin monen eripituisen ihmisen puolesta uskaltaisi todeta, että tässä autossa on istumakorkeus kohdillaan. Sama koskee sekä etu- että takaistuimia, ja takana myös pääntilaa on auliisti niin oviaukossa kuin istuessakin.Takaluukku Crown Crossoverissa aukeaa kuin perinteisessä sedanissa. Tavaratilan tilavuus on 430 litraa. Mittayksiköinä se on lähes sata litraa pienempi kuin Camryssä, vaikka Crown on ulkomitoiltaan hieman suurempi. Kontin käytettävyys vaikuttaa kuitenkin olevan kohdillaan.Luonnehdinnat vaikuttavat pitävän paikkansaMoottorilla oli mahdollisuus tutustua Crown Crossoveriin staattisesti paikallaan Arabiemiirikuntien Dubaissa, joka on ehkä tällä hetkellä Eurooppaa lähin alue, jossa autoa myydään. Jo kylmät tyypit vahvistivat monia luonnehdintoja, joita esimerkiksi amerikkalaiset automediat ovat autosta tehneet.Crown Crossoveria on esimerkiksi verrattu uuteen Priukseen, ja sitä on pidetty sen isosiskona. Näin on jo lähtien ulkonäöstä, ja erityisesti keulasta, jota hallitsee Toyotan uusi Hammerhead- eli "vasarahai" -muotokieli.Kuitenkin myös se tosiasia, että auto on aina hybridi, viittaa jotenkin olemuksellisesti edelleen Priukseen, vaikka hybridit ovatkin enenevässä määrin vallanneet automarkkinat. Koeistuttu yksilö oli varustettu Toyotan uudella 2,4-litraisella turborivinelosella, ja yhdistetty kahteen sähkömoottoriin. Sama moottori on meikäläisillä markkinoilla tuttu ainakin tuoreimmasta Lexus RX 500h:sta Toinen vaihtoehto Crown Crossoveriin olisi 2,5-litrainen Atkinson-työkierrolla, ja tämähän on tuttu monista malleista, kuten Camrystä ja RAV4:stä. Crown Crossover on aina nelivetoinen, ja voima välittyy turbomoottorin tapauksessa 6-vaihteisen Direct Shift -automaatin kautta, perinteisen hybridin luottaessa eCVT:hen.Crown Crossoverin perustana on Toyotan keskiluokan etuvetomallien yleispätevä TNGA-K. Autoa myös valmistetaan samassa tehtaassa esimerkiksi Priuksen ja Camryn kanssa Japanin Tsutsumin tehtaassa. Priusta on niin ikään auton pihiys ajossa. Crown Crossoverille lupaillaan tässä asussaan 5,5 litran keskikulutusta, mikä on oikein hyvä tulos miltei viisimetriselle ja lähemmäs kaksi tonnia painavalle autolle. Moottorilla ei nyt sitä ajokokemusta tässä tapauksessa ole, mutta kansainvälisiä kollegoja lainataksemme, Crown Crossover myös aika lailla pysyy luvatuissa lukemissa.JohtopäätösTämä Camryn, Priuksen ja Crownin piirteitä sekoitteleva Crown Crossover vaikuttaa niin hyvältä keksinnöltä, että sille soisi annettavan mahdollisuus myös Euroopan-markkinoilla.Voi kuitenkin olla niin, että Crownin oma erinomaisuus estää sitä tulemasta Eurooppaan. Me länsieurooppalaiset olemme nimittäin kovin kiintyneitä kolmeen suureen saksalaiseen mitä tulee premiumautomarkkinoihin, ja Toyotan oman premiumsiiven, Lexuksen, tila on täällä tätä nykyä melko ahdas.Toyotan johto ei siis todennäköisesti halua Lexukselle yhtään ylimääräistä kilpailijaa omien joukosta. Koko Crown-alamallisto on jo käytännössä premiumia, ja se on logojenkin kautta erotettu muusta Toyota-mallistosta. Crown Crossoverissa premiumasetelma tuli todettua jo pelkästään yleisen laatuvaikutelman osalta.Toyota esitteli vähän aikaa sitten uuden, yhdeksännen sukupolven Camryn, ja kuten sen yhteydessä tuli todettua, uudistusten vähäisyys laittaa jossain määrin pelkäämään Camryn tulevaisuuden puolesta. Jos siis Camry on joskus ihan pakko muuttaa crossoveriksi, sen soisi tehtävän juuri eikä melkein tällä reseptillä.Teksti ja kuvat: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa