1.8.2023

Koeistuttu: Uusi Hyundai Kona Electric nyt ensimmäistä kertaa Suomessa – tällainen se on!

Uusi Hyundai Kona on saapunut Suomessa myyntiin jo hybridi-versioina ja pian se saapuu Suomeen myös täyssähköversionakin.

Uuden Hyundai Kona Elevtric -sähköauton seuraava sukupolvi on pian täällä. Hyundain maahantuoja sai yhden tehtaan esisarjan auton Suomeen jo nyt ja lehdistö pääsi tutustumaan siihen Vantaalla. Pariisista Vantaalle matkannut auto siirtyy seuraavaksi Jyväskylään, jossa se on esillä Secto Rally Finlandin -paviljonkialueella. Hyundai on vahvasti mukana myös rallin MM-sarjassa.

Hyundai Kona Electricin tuleva sukupolvi on sen toinen. Uudistuneen Konan hybridi-versio on ollut myynnissä jo huhtikuusta asti Suomessa ja ensimmäiset Kona-hybridit saapuvat pian Suomeen. Konan sähköautoversion myynti käynnistyy syys-lokakuussa Suomessa ja maahantuoja sanoo saavansa ensimmäiset autot sekä asiakastoimitukset autolle jo tämän vuoden puolelle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyundain tärkein sähköauto

Hyundain Suomen maahantuoja ei vielä osaa sanoa uuden Kona Electricin hintoja, mutta ne vahvistuvat luonnollisesti parin kuukauden kuluessa, viimeistään sitten kun auton myynti syys-lokakuussa aloitetaan.

– Ensi vuodesta tulee todella mielenkiintoinen. Hyundai Kona Electric -mallin tuotanto alkaa syksyllä ja ensi vuonna se on meidän tärkein malli sähköautoissa, Hyundain tuotepäällikkö Aki Kaukola sanoo.

Ennestään Hyundain sähköautomallistoon kuuluvat Ioniq 5- ja Ioniq 6-mallit.

Hyundai Kona on rakennettu Hyundain ja Kian yhteiselle K3-pohjalevylle, joka on korealaiskonsernin c-kokoluokan autojen perusta ja se mahdollistaa nimenomaan sähkö- ja hybridiautojen valmistamisen samalle pohjalevylle. Esimerkiksi Hyundait Ioniq 5, Ioniq 6 ja Kia EV6 on tehty E-GMP -pohjalevylle, joka on puolestaan korealaiskonsernin sähköautojen perusta.

Latausluukku varustettu sähkölämmityksellä

Uudessa Hyundai Konassa on paljon sellaista, mitä edeltäjämallissa ei nähty – niinkuin tietysti kuuluukin kun mallisukupolvi vaihtuu. Auton muotoilu on täysin uutta, vanhaa on oikeastaan vain nimi, mutta sen lisäksi Konassa on paljon sellaista tekniikkaa, mitä ensimmäisessä sukupolvessa ei vielä nähty. Tarjolla Konassa on muun muassa V2L-tekniikka, joka mahdollistaa virran ulosoton autosta. Tekniikka mahdollistaa siis tavallisten 230 voltin jännitettä käyttävien laitteiden lataamisen tai käyttämisen autossa olevasta pistorasiasta. Auton pistorasian kautta voi siis ladata vaikka tietokonetta tai sähköpyörää.

Uudessa Konassa on myös lukuisia moderneja kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Lisäksi autoon on saatavilla etäpysäköintiavustin, joka mahdollistaa auton parkkiruutuun ajamisen tai siitä pois ilman, että kuljettaja on autossa.

Yksi tärkeä asia, jossa uutta Konaa suunnitellessa on kuunneltu kuluttajia, on latausluukun lämmitys. Se kytkeytyy päälle takalasinlämmittimen kanssa samasta kytkimestä. Lämmityksen pitäisi Hyundain mukaan olla todella tehokas ja kykeneväinen sulattamaan jäätyneen luukun auki hyvin.

Kahdella erikokoisella ajoakulla

Toinen talvessa autoilevaa autoilijaa ilahduttava ominaisuus on takapenkki, jonka selkänoja kaatuu suhteessa 40:20:40. Hiihdosta tai muusta talviurheilusta pitävät saavat sukset kätevästi kyytiin, mutta silti autossa on neljä istumapaikkaa käytössä.

Talviajoon Hyundai Konassa on myös ajoakuston esilämmitys navigoitaessa latausasemalle. Moottorin aiemmissa koeajoissa esimerkiksi Ioniq 5:n kohdalla akuston esilämmitys on todettu nopeuttavan latausta talvella huomattavasti.

Kona tulee myyntiin kahtena eri tehoversiona, ja niiden ajoakku on myös erikokoinen. Tarjolle tulevat automallit 48,4 kilowattitunnin sekä 65,4 kilowattitunnin ajoakuilla. Ensimmäisen yhdistetyksi WLTP-toimintamatkaksi ilmoitetaan 377 kilometriä ja toisen 514 kilometriä.

Pienempiakkuista versiota liikuttaa 114 kilowatin (156 hv) sähkömoottori ja isompiakkuista versiota 160 kilowatin (217 hv) sähkömoottori. Vuonna 2024 Hyundai Kona Electric -mallista on luvassa myös tehokas N-versio.

Perävaunun vetokyky Hyundai Konalla jää harmittavan pieneksi. Pienempiakkuisella versiolla se on 300 kiloa sekä jarruton että jarrullinen perävaunu autoon kytkettynä, isompiakkuisen version vastaavat luvut ovat 300 kiloa ja 750 kiloa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sisällä hyvät tilat

Auton ohjaamossa vallitseva tunnelma on miellyttävä. Ohjaamoa hallitsee laaja näyttö, jossa on kaksi 12,3 tuuman näyttöä, toinen kuljettajan edessä toimittamassa mittariston virkaa ja toinen keskikonsolin päällä muita toimintoja varten. Ilmastointia ja monia muita toimintoja säädetään perinteisin painonapein.

Kuljettajan ja etumatkustajan istuinten säädöt ovat laajat, ja istuimet saa kipattua kokonaan mukavuusasentoon, jos autossa haluaa ottaa vaikka pienet tirsat.

Siitäkään, että Konassa loppuisi tilat kesken, sen myyntimenestys ei mahdollisesti jääne kiinni. Auton matkustamo on tilava, vaikka edessä olisi pidempi kuski, taakse mahtuu vielä oikein hyvin 180 senttiä pitkä aikuinen. Vantaalla järjestetyssä lehdistötilaisuudessa tuli todettua, että Konan tasainen lattia sekä tilava takapenkki mahdollistavat jopa viiden aikuisen matkustamisen melko mukavasti autolla.

Tavaratilaa Konassa on nyt 92 litraa enemmän kuin edeltäjämallissa eli 466 litraa. Tavaratila on kasvanut pituutta peräti 17,2 senttiä ja leveyttäkin 7,6 senttiä ensimmäisen sukupolven Konaan nähden. Takaistuimen selkänojat kaadettuna tavaratilan kooksi ilmoitetaan 1 300 litraa. Edessä on vielä 25 litraa vetävä ja 10 kiloa painoa kestävä etukontti esimerkiksi latauskaapeleille. Myös auton latausliitin löytyy sen keulasta.

Hyvät tilat ovat auton kasvaneiden mittojen ansiota. Hyundai Kona on kasvanut pituutta melkoisesti edeltäjämalliin nähden, noin 14,5 senttiä. Akselivälikin on venynyt 6 senttiä pidemmäksi. Leveyttä on tullut 2,5 senttiä lisää ja korkeuttakin pari senttiä.

Voisi uskoa, että Hyundai Kona on juuri kasvaneiden mittojensa ja tilojensa puolesta entistä houkuttelevampi entistä useamman autoilijan näkökulmasta.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat