9.6.2024

Koeistuttu: Volkswagen ID.7 GTX lupailee kevyttä sporttausta sähkösedaniin

Kuva Aake Kinnunen
Volkswagen ID.7 GTX fastback

Yllätys yllätys, ID.7 Tourer GTX:n renkaanjäljissä saapuu myös Volkswagen ID.7 GTX, eli sporttipainos fastbackista.

Viikkoja Volkswagen ID.7 Tourer GTX:n esittelyn jälkeen saksalaiset ovat valmiita puhumaan myös GTX:n fastbackversiosta. Sinänsä uutuudessa ei ole mitään radikaalia pitkäkaton jälkeen, eli GTX merkitsee 250 kilowatin (340 hv) nelivetoa ja 91 kWh (86 kWh netto) akustoa. Niiden turvin ID.7 GTX ampaisee 0–100 km/h 5,4 sekunnissa. Huippunopeus on rajattu 180 km/h:n. Uuden akun ansiosta pikalatausteho on 200 kW. Sähköisen 4Motion-nelivedon ansiosta vetomassa on 1 200 kg.

Volkswagen ID.7 GTX fastback

Varsinaiset sähkömoottorit GTX:ssä ovat 210 kilowattia takana ja 80 kilowattia edessä, joten järjestelmän yhteisteho ei aivan yllä moottoreiden yhteenlaskettuun tehoon. Etu- ja takapuskureiden designin lisäksi IQ.Light-matriisivalojen yhteydessä on valaistut VW-logot. Sisustassa selkein ero on sporttimaustetut etuistuimet GTX-kirjailuin. Tavaratilaa fastbackissa on 532 litraa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pro S ja 700 kilometrin raja

91 kilowattitunnin akkupaketin ympärille on tehty myös ID.7 Pro S ja ID.7 Tourer Pro S. Aiempaa Pro-akkukokoa suurempi kapasiteetti venyttää Pro S:n toimintamatkat lähelle 700 kilometrin rajaa, fastbackin jopa ylittäessä rajan. Pro-mallien tavoin myös Pro S:t ovat takavetoisia.

Niin GTX:n kuin Pro S:n kohdalla myynti alkaa Suomessa kesäkuussa.

Luetuimmat