29.5.2020 Ajoneuvot Kohteena käytetty auto: koeajo ratkaisee ostopäätöksen, joten tutki ja koe auto tarkasti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ostopäätöksen tärkein määrittäjä on auton koeajo, jossa auton oikean kunnon pääsee itse kokeilemaan. Koeajossa on tarkoituksena ulkopuolisen kunnon silmäilyn lisäksi tuntea millainen kokonaisuus autoyksilö on. Viimeinen tehtävä listalla ennen auton ostopäätöstä on koeajo. Vaikka auto vaikuttaisi myynti-ilmoituksen ja myyjän vakuutteluiden mukaan erinomaiselle, ja historiakin olisi kunnossa, älä lähde ostamaan autoa asenteella, että haluat sen ehdottomasti omaksesi: auton todellisen kunnon näkee vasta paikan päällä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuista ajokortti – ja rahatKoeajoonkin täytyy valmistautua jo kotona. Muista ottaa mukaasi ajokortti todistaaksesi voimassaoleva ajo-oikeus auton omistajalle – etenkin liikkeet haluavat monesti tarkistaa tämän. Riippuen maksutavasta myös käteistä rahaa, tai ainakin verkkopankkitunnukset tulee muistaa.Koeajoon on suotavaa myös ottaa kaveri mukaan, etenkin jos itseltä puuttuu teknistä osaamista autojen parissa. Toisen ihmisen mukanaolo tuo varmuutta koeajon aikana tehtyihin havaintoihin.Pyydä auton myyjältä, ettei autoa ole valmiiksi käytetty ainakaan lämpimäksi saakka. Osa vioista saattaa ilmentyä vain kylmällä moottorilla. Talvella tämä helpottaa myös lämmityslaitteiden toiminnan testaamista.Ennen ajoon lähtöä kannattaa autolle tehdä normaali ajoonlähtötarkastus, eli tarkistaa auton ajokuntoisuus. Esimerkiksi alhaiset öljytasot voivat kieliä mahdollisesta öljyvuodosta tai -kulutuksesta, josta myyjäkään ei ole välttämättä tietoinen.Luonnollisesti auton ulkokuorikin kannattaa tarkistaa, maalipinnan rikkoonnuttua pelti lähtee herkästi ruostumaan.Koe auto kokonaisuutenaKäytä koeajossa aistejasi. Kuulostele ääniä erilaisissa tilanteissa kuten kovissa kiihdytyksissä ja jarrutuksissa, tiukoissa käännöksissä ja töyssyihin ajaessa. Autoa ei ole tietysti tarkoitus lähteä ehdoin tahdoin särkemään – onhan se jonkun omaisuutta – mutta hieman rajummassa ajossa mahdolliset viat tulevat selvemmin esille. Äänentoisto kannattaa sammuttaa koeajon ajaksi äänien tarkkailemisen helpottamiseksi. Vaihteiston kaikki alueet on syytä käydä läpi ja kuunnella ettei vaihtotapahtumassa synny ääniä.Äänien lisäksi puutteita voi tuntea ajamisessa – esimerkiksi epämukavina tärinöinä, vetelyinä tai väljänä ohjauksena. Erikoiset hajutkin voivat kertoa hälyttävistä ongelmista. Manuaalivaihteisissa autoissa tulee myös tunnustella menevätkö vaihteet sisään normaalisti, ja pysyvätkö ne siellä. Tarkempaan auton oireiden paikallistamiseen ja vikojen hintojen arviointiin palaamme juttusarjassa hieman myöhemmin.Painikkeiden hypistelyAutoissa on tänä päivänä paljon nappuloita eri toiminnoille, niiden epäkuntoisuus voi tehdä esimerkiksi ajotietokoneen käyttämisestä työlästä.Kaikkien kytkinten toiminta kannattaa testata, esimerkkinä mainittakoon sähköikkunoiden ja lämmönsäädön painikkeet. Yhden sähköikkunan toimimattomuus tuskin kenenkään maailmaa kantaa, mutta tällaiset puutteet ovat ikäviä havaita vasta kaupanteon jälkeen, etenkin jos vian korjaaminen kustantaa paljon. Jos havaitset vikoja joista myyjä ei ole kertonut, voi niillä koittaa tinkiä hintaa alaspäin.Mikäli auto vaikuttaa toimivalle eikä ostohalut ole jääneet koeajomatkan varrelle, on enää tehtävänä itse kaupat. Kaupantekoon ja tinkimiskäytäntöihin perehdymme juttusarjan seuraavassa osassa.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kohteena käytetty auto Moottorin juttusarjassa keskitytään uusien autojen sijaan suomalaisten tyypillisemmin ostamiin käytettyihin autoihin. Lue kaikki sarjan julkaisut täältä. Kohteena käytetty auto: käytetyn ostaminen voi olla edullinen ekoteko, mutta ennen kaikkea arjen mahdollistaja Kohteena käytetty auto: yksityisen myyjän perävalotakuu (lähes) legendaa – eikä autoliikkeelle kuulu vastuu kaikista vioista Kohteena käytetty auto: sopivan automallin valitsemisessa on monta muuttujaa Kohteena käytetty auto: älä kiirehdi kaupoilla ja luota markkinointijargonin sijaan faktoihin Kohteena käytetty auto: onko ostokohteella luurankoja kaapissa? Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous