4.1.2019 Liikenne Kolmanneksi turvallisin lentovuosi 2018 vaati 556 uhria Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaupallisen lentojen turvallisuudessa on otettu hieman takapakkia ennätysvuoden jälkeen. Vuonna 2018 kaupallisen lentoliikenteen turvallisuudessa otettiin hieman takapakkia ennätysturvallisen vuoden 2017 jälkeen.Hollantilainen Aviation Safety Network (ASN) tuoreen lentoturvallisuustilaston mukaan viime vuonna kaupallisessa lentoliikenteessä tapahtui 15 lentoturmaa, joissa menehtyi 556 ihmistä.Tilastossa ovat mukana kaupallisen lentoliikenteen 14-paikkaiset ja sitä suuremmat matkustajalentokoneet ja vastaavat rahtilentokoneet. Sotilasilmailu ei ole tilastossa mukana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolmanneksi turvallisin vuosiKahdesta isosta, yli sata uhria vaatineesta onnettomuudesta huolimatta vuosi 2018 oli kuitenkin yksi historian turvallisimmista – kaikkien aikojen kolmanneksi turvallisin onnettomuuksien määrällä mitattuna ja yhdeksänneksi turvallisin menehtyneiden määrän suhteen. Vuonna 2018 turmien ja niissä menehtyneiden määrä oli suurempi kuin viiden viime vuoden keskiarvo, mikä on 14 turmaa ja 480 menehtynyttä.Vuosi 2017 oli ilmailuhistorian turvallisin vuosi. Tuolloin maailmassa sattui 10 turmaa, joissa menehtyi 44 ihmistä ja lisäksi rahtikoneen turmassa maan pinnalla 35 ihmistä.Yksikään matkustaja ei menehtynyt kaupallisen lentoliikenteen suihkukoneessa vuonna 2017.Ennätysvilkas lentovuosiLentomatkustajien ja lentojen määrä kasvoi viime vuonna uuteen ennätykseen. Alustavien tilastotietojen mukaan kaupallisessa lentoliikenteessä vuonna 2018 matkusti 4,3 miljardia matkustajaa 37,8 miljoonalla lennolla. Matkustajakoneille tapahtui 12 turmaa, rahtikoneille kolme turmaa. EU:n kieltolistalla oleville lentoyhtiöille sattui kolme turmaa.Niin sanotulle lentoliikenteen mustalle listalle joutuu yhtiö, joka ei täytä kaikkia kansainvälisiä turvallisuusmääräyksiä. Nämä yhtiöt on joko asetettu kokonaan toimintakieltoon EU:ssa tai niiden lentotoimintaa rajoitetaan EU:n ilmatilassa.Tuoreimmalla mustalla listalla on nyt 115 lentoyhtiötä.Onnettomuuksia sattuu harvoinVuoden 2018 turmien lentovaiheiden tilasto on mielenkiintoinen. Yhdeksän onnettomuutta tapahtui matkalennolla, kaksi alkunousussa, kaksi lähestymisen ja kaksi laskeutumisen yhteydessä. Kun matkustajakoneiden 12 turmaa vuonna 2018 suhteutetaan lentojen määrään, tapahtui yksi kuolonuhreja vaatinut onnettomuus 3 150 000 lentoa kohti. Vuoden 2017 vastaava suhdeluku oli 7 360 000 ja vuonna 2016 luku oli 3 200 000. Jokainen turma on liikaa, mutta lentoliikenteen valtavaan ja alati kasvavaan määrään verrattuna lentoliikenteen onnettomuuksia tapahtuu todella harvoin. Kaupallisessa lentoliikenteessä matkusti vuonna 2018 4,3 miljardia matkustajaa lähes 38 miljoonalla lennolla. Se tarkoittaa 11,8 miljoonaa lentomatkustajaa ja 103 560 lentoa päivässä.Vaikka onnettomuuksia tapahtuu edelleen, on lentoturvallisuuden kehitys ollut nopeata viime vuosikymmeninä – erityisesti ottaen huomioon lentoliikenteen määrän nopean kasvun.Jos aikaisempien vuosien onnettomuuksien määrä suhteutettaisiin vuoden 2018 lentomäärään, olisi esimerkiksi 10 vuotta sitten tapahtunut 39 turmaa ja vuonna 2000 64 turmaa. Vuonna 2018 tapahtui vain 15 turmaa. Tämä osoittaa lentoturvallisuuden merkittävän parannuksen viimeisten vuosikymmenten aikana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kahdessa pahimmassa turmassa yli 100 menehtynyttä Vuoden 2018 tuhoisin matkustajakoneen turma tapahtui lokakuun 29. päivänä. Indonesialaisen Lion Air-yhtiön uusi Boeing 737 MAX 8-suihkukone putosi alkunousun aikana Indonesiassa. 189 ihmistä menehtyi. Alustavien tietojen mukaan koneen yksi koneen kolmesta kohtauskulma-anturista oli viallinen, mikä aiheutti MCAS-sakkauksenestojärjestelmän aktivoitumisen. Suojajärjestelmä pyrkii ehkäisemään sakkausta painamalla koneen nokkaa alaspäin ilmanopeuden kasvattamiseksi, siiven nosteen lisäämiseksi ja sakkauksen eliminoimiseksi. Kone pyrki laskemaan nokkaa eikä miehistö saanut konetta hallintaansa lukuisista yrityksistä huolimatta. Lentokone syöksyi mereen 13 minuuttia lentoonlähdön jälkeen Jakartan lähistöllä Indonesiassa. Muutos lento-ominaisuuksiin Boeing 787 MAX-koneissa on entistä isommat ja halkaisijaltaan suuremmat moottorit, jotka täytyi asentaa aikaisempaa edemmäksi siivestä koneen pienen maavaran vuoksi. Moottorien sijoituksen muutos vaikuttaa koneen lento-ominaisuuksiin. Siksi koneisiin on asennettu uusi MCAS-turvajärjestelmä (Maneuvering Characteristics Augmentation System) estämään liian suuri kohtauskulma (koneen nokan nousu liian pystyyn). MCAS-järjestelmän ominaisuuksista ei kuitenkaan oltu kerrottu riittävästi lentäjille eikä lentoyhtiölle. Kohtauskulma-anturivian yllättäessä MCAS-pitäisi kytkeä pois, lentää käsin ja käyttää manuaalista korkeusvakaajan trimmiä. Taustalla heikko turvallisuuskulttuuri Onnettomuuden jälkeen 6.11.2018 Boeing on toimittanut lentoyhtiöille ja lentäjille lentokäsikirjan täydennyksen ja tiedot MCAS-järjestelmän toiminnasta ja ohjeet sen pois kytkemisestä. 7.11.2018 Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA julkisti EAD- lentokelpoisuusmääräyksen (Emergency Airworthiness Directive), joka koskee Boeing 737 MAX 8 ja MAX 9 -koneita. Onnettomuuskoneessa oli ollut nopeusmittareihin ja lentotilaan liittyviä hallintaongelmia jo neljällä aikaisemmalla lennolla. Huolto ilmoitti korjanneensa kaikki viat, mikä ei pitänyt paikkaansa. Lion Air-yhtiön turvallisuuskulttuuri on heikko, koska viallinen, lentokelvoton kone päästettiin liikenteeseen. Kuuban turmassa kuoli 112 ihmistä Vuoden 2018 toiseksi tuhoisin lento-onnettomuus tapahtui Kuubassa. Kuubalaisen Cubana de Aviación -yhtiön Boeing 737-200-suihkukone putosi alkunousussa. Silminnäkijöiden mukaan kone oli kallistunut jyrkästi nousun aikana, sakannut ja pudonnut lähelle Havannan lentokenttää. 112 ihmistä menehtyi. Tutkinta on kesken eikä onnettomuuden syy ole vielä selvillä, onko kyseessä tekninen vika, lentäjien virhe tai joki muu syy. Onnettomuuskoneen omisti meksikolainen lentoyhtiö Aerolineas Damojh, joka operoi Global Air-nimellä. Cubana-lentoyhtiö oli vuokrannut koneen miehistöineen (wet-leasing) lentämään Cubanan lentoa. Onnettomuushetkellä koneen ikä oli 38 vuotta ja 11 kuukautta. Teksti: Timo Turkula Lue lisää Kaikki artikkelit 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa 3.9.2024 Uutinen Volkswagen ei pysy säästötavoitteessaan – leikattava vielä miljardeja 3.9.2024 Uutinen Autoalalta ehdotus alavireisen markkinan parantamiseksi – elokuun rekisteröinnit edelleen matalat 2.9.2024 Yleinen Toyota ja BMW suunnittelevat vety-yhteistyötä 1.9.2024 Uutinen Näillä konsteilla takaat kesäautolle mukavan talviunen 31.8.2024 Autoilu Teiden kehno kunto – korjausvelka kasvaa tänäkin vuonna 50 miljoonalla eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 7.9.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mikä on oikea ajojärjestys risteyksessä, johon joka suunnasta saavuttaessa on STOP-merkki? 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa - eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta