7.4.2025 Uutinen Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja? Teksti Eetu Kokkonen Kuva Coverion Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomalainen Ouda Oy on kehittänyt Coverion-pohjapanssarin, joka suojaa sähköautojen arvokkaita korkeajänniteakkuja kolhuilta. Mitä hyötyjä ja haittoja pohjapanssarista voisi olla? Sähköautojen pohjakolhuista seuraavat kalliit akkuviat eivät ole missään nimessä yleisiä, mutta täysin mahdollisia. Moottorissa on tämä riski vielä tuoreessa muistissa, kun käyttötestimme Kia Niro -sähköauton pohjasta löytyi pieni vekki. Tuolloin ensimmäiset uhkakuvat enteilivät jopa 15 000 euron hintaista korjausta, mutta lopulta lommo osoittautui sen verran harmittomaksi, että korjaustarpeelta säästyttiin kokonaan.Täysin aiheetonta ei pelko akkujen lommoutumisesta kuitenkaan ole, etenkin autoilijoilla, jotka könyävät useammin huonoilla teillä. Kaskovakuutuksen voi olettaa korvaavan mahdolliset vekit, mutta parasta olisi tietysti ennaltaehkäistä vaurioiden syntyminen kokonaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Moottorin käyttötestiauto koki pohjakosketuksen – kustannusarvio jopa 15 000 euroa! Kia Niro EV sai Moottorin käyttötestin aikana pohjakosketuksen, mikä paljasti sähköautojen yleisen akilleenkantapään: jos auton pohjassa oleva akku vaurioituu, korjauskustannukset saattavat nousta todella suuriksi. Lue artikkeli Tärkein keino on tietysti ajotapa. Jos kuljettaja ei tee virheitä huonollakaan tiellä, ei vaurioita luonnollisesti tule. Toinen vaihtoehto voisi olla esimerkiksi erillinen pohjapanssari.Suomalainen yritys Ouda Oy on kehittänyt nimenomaan sähkövoimalinjalla varustettujen autojen tarpeeseen oman Coverion-pohjapanssarin.Pohjapanssaria ei voi ostaa erillisenä tuotteena, vaan se myydään ainoastaan valtuutetun liikkeen asentamana. Tällä vältytään siltä, että pohjapanssarilla piiloteltaisiin itse akkuun tulleita lommoja ja vekkejä – asentajan velvollisuutena on tarkastaa akun pohjan kunto ennen pohjapanssarin asentamista. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentit (1) Miksi akkujen ja autojen valmistajat eivät ole jo suunnitteluvaiheessa kiinnittäneet tähän ongelmaan huomiota. Tämän ongelman ratkaisu ei ole mitään rakettitiedettä. Luulisi tuolta kilpa-autopuolelta löytyvän ratkaisuja tähänkin ongelmaan. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 2.6.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Aygo X – nyt hybridinä todella pihi 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”