7.8.2024 Uutinen Koulut alkavat jälleen – vinkit turvalliseen koulumatkaan Kuva Liikenneturva Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koulujen alku vilkastuttaa liikennettä, kun lapset palaavat kesälomilta opintojen ääreen. Panostamalla tarkkaavaisuuteen ja varovaisuuteen voimme varmistaa lasten turvallisen koulutien. Koulujen alkaessa lasten ja nuorten turvallisuus liikenteessä korostuu entisestään. Vilkastuva liikenne ja varsinkin ensi kertaa koulumatkansa aloittavat ekaluokkalaiset vaativat erityistä tarkkaavaisuutta autoilijoilta.Aikuisilta saattaa unohtua, että lapset näkevät liikenteen eri tavalla. Selkeät signaalit suojateillä auttavat lapsia ja parantavat turvallisuuden tunnetta. Jokainen kuljettaja voi omalla käyttäytymisellään tukea tienylitystilanteita.– Riittävän alhainen nopeus suojatietä lähestyttäessä takaa sen, että ajoneuvon saa rauhallisesti pysähtymään ennen suojatietä. Kuljettajan on maltettava pysäyttää autonsa kokonaisuudessaan eikä hivuttaa sitä eteenpäin lapsen vielä ylittäessä tietä. Lapselle voi myös kättä heilauttamalla vinkata, että on huomannut tämän, nyt on turvallista ylittää tie, Liikenneturvan koulutusohjaaja Erkka Savolainen opastaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyErityistä valppautta vaativat tilanteet ja paikatLähitaksin koulutetut ammattikuljettajat kehottavat autoilijoita olemaan erityisen tarkkana koulujen alkaessa. Koulujen parkkipaikat ja lähialueet ruuhkautuvat, joten kuljettajien on oltava varovaisia. Lasten on vaikea huomata pysäköidyn auton liikkelle lähtöä, ja kadun reunaan pysäköidystä autoista voi yllättäen ilmestyä lapsia ajotielle.Suojatietä lähestyttäessä on tärkeää hiljentää ja pysähtyä. Jos viereisellä kaistalla oleva auto pysähtyy, toimi samoin. Vastaantulevalla kaistalla pysähtyneen auton kohdalla on myös syytä hidastaa ja pysähtyä, vaikka suojatiessä olisi keskikoroke, sillä pieni lapsi voi jäädä liikenteenjakajan merkin taakse piiloon.Risteysalueilla on hyvä seurata kevyen liikenteen väylällä liikkuvia, kuten pyöräilijöitä ja sähköpotkulautailijoita, jotka saattavat nopeasti ja yllättäen ilmestyä auton eteen. Tietyömaa-alueilla kannattaa olla tarkkana, sillä jalankulkijat ja pyöräilijät on voitu ohjata tien ylityksiin poikkeusreitillä. Myös linja-autojen pysäkkien kohdalla kannattaa seurata tarkasti linja-autosta poistuvia lapsia, sillä varsinkin lapset saattavat ylittää tien yllättävästi linja-auton läheisyydessä.Suojateiden turvallisuus huolettaaVakuutusyhtiö LähiTapiolan teettämästä Arjen katsaus -tutkimuksesta ilmenee, että 83 prosenttia savolaisista vastaajista sanoo olevansa huolissaan lasten suojatieturvallisuudesta koulujen läheisyydessä. Yli puolet vastaajista ovat itsekin joutuneet jalankulkijana tai pyöräilijänä vaaratilanteeseen tai onnettomuuteen suojatiellä.– Voimme helposti samaistua huoleen, sillä autoilijoilla tuntuisi olevan kaikkein vaikeinta noudattaa 30 km/h nopeusrajoitusta, joita usein on juuri koulujen ja päiväkotien läheisyydessä, LähiTapiola Savon markkinointipäällikkö Kaisa Kajan kertoo.Viime vuonna LähiTapiola asensi yhteistyössä Hedin Automotiven kanssa nopeusnäyttöjä kuopiolaisten koulujen läheisyyteen liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Nopeusnäytön suuntaan ajettaessa nopeutta on noudatettu paremmin, kun taas nopeusnäytöstä poispäin ajettaessa nopeudet ovat selkeästi suuremmat. Nopeusnäyttö ja kerätty turvallisuusdata on luovutettu Kuopion Kaupungin käyttöön.– Olemme varmasti kaikki samaa mieltä, että suojatieturvallisuus on meidän aikuisten vastuulla ja nopeusrajoitusten tarkoitus on parantaa pienten kulkijoiden turvallisuutta, Kajan tiivistää.Vinkkejä turvalliseen koulumatkaan Kiire ja kännykän tuijottaminen pois. Kiire ei kuulu liikenteeseen. Kiireessä havainnointikyky heikkenee, virheiden määrä kasvaa ja reagointinopeus heikkenee. Sovita tilannenopeus aina vallitseviin olosuhteisiin. Nopeusrajoitus on vain ilmoitus suurimmasta sallitusta nopeudesta tieosuudella. Kännykän selaaminen ajaessa on lailla kielletty ja ylipäätään vaarallista ja vastuutonta. Hetkenkin selailu vie huomion pois ajamisesta ja muista tielläliikkujista. Suojatie on suojatie, ei vaaratie. Moni lapsi ja nuori otaksuu suojatien olevan turvallinen. Tee tilaa, hiljennä vauhtia, vaikka et näkisikään ketään ja anna tietä pienemmille kuin isommillekin koululaisille sekä muille kulkijoille. Suojatie on suojatie, ei vaaratie. Muista ennakointi, havainnointi ja tarkkaavaisuus. Lapsi saattaa liikkua liikenteessä joskus äkillisin liikkein ja vähemmän tarkkaavaisesti. Tämän takia tielläliikkujan on oltava ennakoiva ja tarkka. Tielläliikkujan tulee seurata valppaasti ympäristöänsä, katvealueita ja esimerkiksi teiden reunoja, jolloin äkillisesti siihen ilmestyvien lapsien liikkeet voi havaita ajoissa. Asenne on kaiken A ja O. Tärkeintä liikenteessä on ihmisen henki ja terveys. Viritä asenteesi sen mukaan. Kun asenne on kohdillaan, oma käyttäytyminen on parempi kaikkia tielläliikkujia kohtaan. Lapset ottavat vaikutteita aikuisten käyttäytymisestä liikenteessä, jolloin esimerkillisen asenteen ja käyttäytymisen näyttäminen liikenteessä on turvallisuusinvestointi tulevaisuuteen, koska lapsi oppii tuolloin aikuisilta hyvän mallin.*Arjen katsaus -tutkimukseen vastasi 6 030 henkilöä, joista 303 oli Savosta. Haastattelut kerättiin 17.4.–13.5.2024 Kantar Media Finlandin Forumissa, Verianin vastaajapaneelin kautta. Tulosten tilastollinen virhemarginaali on koko aineistossa +1,3 % ja Savossa +5,6 %.Lähteet: Liikenneturva, Lähitaksi OyMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?