17.12.2023

KTM 1390 Super Duke R – 190 hevosvoimaa alastonta voimaa

KTM:n Duke-malliston lippulaiva saa lisää iskutilavuutta, tehoa ja suorituskykyä. Jos se ei riitä, niin tarjolle tulee myös vieläkin monipuolisempi EVO-versio.

KTM:n alastomalla Duke-mallistolla on tuplasti juhlavuosi, kun Duke-mallin lanseerauksesta tulee kuluneeksi 30 vuotta ja ensimmäinen 1290 Super Duke R esiteltiin tasan kymmenen vuotta sitten. Nyt mallimerkintä muuttuu 1290:sta lukemaan 1390, ja isompi iskutilavuus tarkoittaa vieläkin brutaalimpaa suorituskykyä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Enemmän kestävyyttä vähemmillä päästöillä

KTM:n mallimerkinnät eivät aivan suoraan kerro iskutilavuutta, vaan 90-loppuiset mallimerkinnät ovat aina pyöristettyjä lukuja. 1290:n todellinen iskutilavuus oli 1301 kuutiosenttimetriä ja upouuden 1390:n iskutilavuus on 1350 kuutiosenttimetriä. Muutos on saatu aikaan kasvattamalla V2-moottorin sylinterien porausta kahdella millillä lukemaan 110 millimetriä. Lisäksi moottoria on päivitetty mm. uudella muuttuvalla venttiiliajoituksella. Uuden Euro 5+ -normit täyttävän moottorin tehoksi ilmoitetaan 190 hevosvoimaa ja vääntölukemaksi 145 newtonmetriä. Vakiovarustukseen kuuluu kolme tehoasetusta: Rain, Street ja Sport. Lisähintaan on saatavilla vieläkin terävämmät Performance- ja Track-asetukset, samoin moottorijarrun säätömahdollisuus. Moottorin kestävyyttä on pyritty muutoksilla parantamaan, ja mm. venttiilien välysten tarkastusväliä on voitu kasvattaa 60 000 kilometriin.

Tuttu runko mutta uusi ilme

Runko on sama kuin edellisen sukupolven eli vuonna 2020 esitellyssä Super Duke R:ssä. Silti ulkomuoto on uusi, nyt se on visuaaliselta ilmeeltään sekä matalampi että aggressiivisempi. Helpoimmin uutuuden tunnistaa täysin uudesta ajovalojen muotoilusta. PItkään koko KTM-malliston tunnusmerkkinä ollut keskeltä pystysuunnassa kahtia jaettu ”splitface”-tyyli on saanut väistyä uuden kahden päällekkäisen led-ajovalon tieltä. Uutta tyyliä itävaltalaisvalmistaja kutsuu nimellä ”projector predator”.  Valon voimakkuus säätyy automaattisesti valaistusolosuhteiden mukaan. Uutta on myös ”coming home” -toiminto, jossa ajovalo pysyy päällä vielä sytytysvirran katkaisemisen jälkeen. Tankin spoilerit ja niiden sivuille lisätyt siipiulokkeet poikkeavat kilpailijoiden MotoGP-tyyppisistä, etupäätä kovissa nopeuksissa alas painavista siipiratkaisuista, mutta tavoite on sama. Lisäksi uudenlainen airbox on mahdollistanut polttoainetankin koon kasvattamisen 17,5 litraan.

Iskunvaimennus tulee konsernin omalta merkiltä WP:ltä. Takapään monovaimentimessa on erikseen säädöt hitaalle ja nopealle alueelle sekä paluuvaimennukselle. Jousen esijännitys on säädettävissä ilman työkaluja. Etujousituksessa on ”split-rakenne” eli puristus ja paluuvaimennus on jaettu vasempaan ja oikeaan teleskooppiin.

1390 Super Duke R EVO tarjoaa lisäksi WP:n kolmannen sukupolven semiaktiivisen jousituksen, joka säätyy elektronisesti ohjattujen magneettiventtiilien avulla reaaliaikaisesti. Lisäksi järjestelmä mahdollistaa perinteistä jousitusta monipuolisemmat säätömahdollisuudet.

KTM 1390 Super Duke R

Moottori: V2-moottori 75 asteen sylinterikulmalla, 1350cc

Teho: 140 kW (190 hv) / 10 000 r/min

Vääntö: 145 Nm / 8 000 r/min

Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1491 mm

Istuinkorkeus: 834 mm

Tankin tilavuus: 17,5 litraa

Paino tankattuna: 200,5 kg

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat