7.6.2023 Liikenne Kuljetusala: hyväkuntoiset tiet mahdollistavat talouskasvun – ja vähentävät päästöjä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä SKAL ry:n kuljetusbarometri: suurimmat haasteet ovat käsistä karanneet kustannukset, tiestön huono kunto ja työvoiman saatavuus. Suomi ei yhteiskuntana toimisi, jos tavaroiden kuljetukset eivät hoituisi. Kauppojen hyllyt ammottaisivat tyhjyyttään ja teollisuuslaitokset pysähtyisivät raaka-ainepulan vuoksi.Tavaroiden tulee liikkua ja ne liikkuvat pitkien etäisyyksien maassa pitkälti kumipyörien varassa.Kotimaisten kuljetusyrittäjien mielestä suurimmat haasteet yrittämisessä ovat muun muassa käsistä karanneet kustannukset, tiestön huono kunto ja työvoiman saatavuus. Tiedot käyvät ilmi SKAL kuljetusbarometristä, johon vastasi 545 kuljetusyrittäjää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaljon pieniä yrityksiäKuljetusyrittäjien mielestä suurin haaste yrittämisessä on käsistä karanneet kustannukset (83 prosenttia).– Suurin osa kuljetusyrityksistä on pieniä tai keskisuuria yrityksiä, ja he ovat nyt erityisen ahtaalla, SKALin puheenjohtaja Jani Ylälehto taustoittaa.Kustannuksia ovat Ylälehdon mukaan nostaneet muun muassa energian ja polttoaineen hinta.SKAL: ratkaisuksi ammattidiesel– Seuraavalta hallitukselta tarvitaan toimia, joilla yrittäjien asema ja teollisuuden kilpailukyky huomioidaan, ja meillä on yrittäjiä myös tulevaisuudessa. Hallitusneuvottelijoiden on huomioitava tämä Säätytalossa.Ratkaisuksi kuljetusalaa edustava SKAL on ehdottanut muun muassa kohtuullista jakeluvelvoitetta ja ammattidieselin käyttöönottoa. Ylälehto korostaa, että jakeluvelvoitteen nosto ei ole nykytilanteessa tarpeen.– Polttoaineen kulutus on laskenut niin paljon, että se poistaa jakeluvelvoitteen jättikorotustarpeen vuoden 2024 alusta, sillä päästövähennyskompensaatio täyttyy ilman jakeluvelvoitteen tuplaamistakin.Teiden kunto vaikuttaaPainumia, murtumia, kuoppia ja uita päällystevaurioita. Teiden kehno kunto voi kuljetusten näkökulmasta tarkoittaa esimerkiksi painorajoitettuja siltoja ja ylimääräistä ajamista vaativia kiertoreittejä.Tiestön huono kunto on jo aiheuttanut ongelmia kuljetustoiminnalle. Tätä mieltä ovat peräti 77 prosenttia barometriin vastanneista yrityksistä.SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujalan mukaan tiestön kunto on turvallisuus- ja huoltovarmuuskysymys, mutta sillä on merkittävä rooli myös yritystoiminnalle ja elinkeinoelämälle– Hyväkuntoinen tiestö mahdollistaa talouskasvun ja vähentää liikenteen päästöjä. Panostukset tiestöön maksavat itsensä takaisin pidemmällä tähtäimellä, tekemättä jättäminen maksaa vielä enemmän.Teiden kunnon ylläpito on käynyt haasteelliseksi, sillä tiestön korjausvelan pitäminen edes nykyisellään vaatisi vuotuisesti 4 000 kilometrin asvalttipäällystyksiä, mutta valtiolla on osoittaa päällystyksiin tälle vuodelle vain sen verran, että teitä päällystetään 1 500 kilometrin matkalta, kuten Moottori uutisoi vastikään.Väylänpidon toimialajohtaja Virpi Anttila Väylävirastosta arvioi uutisessa haastetta seuraavasti: ”Pyrimme pitämään maanteiden vilkkaimman verkon kunnossa, mutta muulla verkolla huonokuntoisten teiden määrä kasvaa noin 700 kilometrillä.”Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy300 miljoonaa euroa lisääPerustienpidon rahoitukseen olisi SKALin mukaan tehtävä vuotuinen 300 miljoonan euron lisäys, jotta tiestöä voidaan ylläpitää kestävällä tavalla. Perustienpitoon tulee kohdistaa vuosittain vähintään 900 miljoonaa euroa perusväylänpidon rahoitusta.Tiestön korjausvelan vähentämiseksi tulee luoda ohjelma, johon osoitettaisiin oma erillinen 300 miljoonan euron vuosittainen rahoitus.”Tieverkon kehittämiseksi tulee tehdä 400 miljoonan euron tasokorotus tiestön kehittämisinvestointien rahoitukseen”, vaatii SKAL.Suomen suurin autoilijoiden etujärjestö teroitti mieliin, että tieliikenne kattaa noin 93 prosenttia henkilöliikenteestä ja lähes 90 prosenttia tavaraliikenteestä. ”Tämä muistaen seuraavan hallituksen tärkeänä tehtävänä on taata Suomen tieverkon riittävä rahoitus”, on Autoliitto linjannut.Kuten Moottori aiemmin kertoi uutisessaan, on Autoliitto muistuttanut, että vuosien varrella valtion menoleikkaukset ovat kohdistuneet usein tiestöön. Tieverkon korjausvelka on kasvanut liki vuosittain ja lähestyy jo 1,7 miljardia euroa.Näin tutkittiinSuomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n vuoden toinen kuljetusbarometri toteutettiin 11.–22.5.2023. Barometriin vastasi 545 kuljetusyrittäjää, joka on kattava otos alan näkemyksistä.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: SKAL, Autoliittoa:5:{i:0;s:6:"136988";i:1;s:6:"119158";i:2;s:6:"122344";i:3;s:6:"132942";i:4;s:6:"133495";} Lue lisää Kaikki artikkelit 18.2.2025 Taksit Taksilaki ei toimi, koska sitä ei valvota 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 17.2.2025 Autoilu Miten pitää toimia, jos auto jättää tien poskeen? 17.2.2025 Liikenneturvallisuus Viidellä keinolla tieliikenteen kuolemat vähenevät vuoteen 2030 mennessä 16.2.2025 Henkilö Henkilö: Minna Sihvo – ensiavun auttaja 15.2.2025 Testit Lomalle lähdössä? – Näin kuormaat ajoneuvon oikein ja turvallisesti 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 14.2.2025 Testit Näin täyteen pakatun auton ajo-ominaisuudet muuttuvat – väistökoetesti lomakuormalla 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Autonäyttely Tiesitkö, että Citroën valmisti aikanaan retkikunnille autoja, joissa takarenkaat on korvattu teloilla? 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle