8.12.2023

Kyllä, sillä on paljonkin merkitystä – Mercedes-AMG CLE 53 kulkee kuuden sylinterin pauhulla!

Mercedes-AMG:n versio CLE-sarjasta kertoo tämän uutuuden asemasta Mercedes-mallistossa yllättävän paljon. Toki se kertoo myös kuusisylinterinen turbomoottorin voimasta.

Mercedes-Benz on tänä vuonna pöyhinyt mallistoaan, ja E-sarjan uuden sukupolven esittelyn myötä kuvioista saivat poistua Coupe- ja Cabriolet -korimallit. Sama tehtiin aiemmin myös C-sarjan mallistolle, ja näin päästiin luomaan uusi CLE-sarja - jotakuinkin lakkautettujen kaksiovisten välimuoto.

Vielä saman vuoden puolella CLE sai kokea Mercedes-AMG:n käsittelyn. Downsizing ei  tunnu olevan CLE:n mieleen, ja onhan automarkkinoiden keskiarvoa suurempi sylinteriluku aina juhlavaa.

Oikeastaan kaikkinensa CLE 53 tuntuu jotenkin perinnerakkaimmalta AMG-mallilta aikapäiviin. Kyllähän te tiedätte, leveärunkoinen coupé ahdetulla kuutoskoneella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kahden rivinelosen välissä on...

...rivikuutonen. CLE:n Mercedes-AMG näkemys luottaa siis CLE 450 -mallin 3,0-litraiseen rivikuutoseen, ja palataan tuota pikaa sen yksityiskohtiin.

CLE 53 lähtee kuitenkin liikkeelle varsin mielenkiintoisista asetelmista. Uuden E-sarjan AMG-käyttäytymisestähän emme vielä tiedä, mutta C-sarjan kohdalla downsizing on vahvasti tosiasia. Matematiikka on siis nyt se, että Mercedes-AMG C 43:ssa ja jopa C 63:ssa on 2,0-litrainen rivinelonen ja riittävä määrä sähköavustusta, ja CLE 53:ssa puolestaan isompi moottori pelkällä 48 voltin starttigeneraattorilla.

Rivikuutonen asemoi koko CLE-sarjan selvästi lähemmäksi E-sarjaa, niin kuin toki myös auton ulkomitat. CLE 53 4Matic+ -mallin rivikuutonen päätyy mitä todennäköisimmin vastaavaan E-sarjan Mercedes-AMG -versioon, ja pohjustanee tietä vähintään kuusi-, mutta toivottavasti vielä kerran kahdeksansylinteriselle E 63:lle.

Pikku säädöillä kiriä

M256 on auton 3,0-litraisen rivikuuden tyyppimerkintä, ja CLE 53:n tapauksessa kyseessä on muokattu versio M256 M.

Muun muassa palotilaa uudelleenmuotoilemalla, imu- ja pakosarjoja ehostamalla, männänrenkaat uusimalla ja kasvattamalla ahtopainetta 1,1 baarista 1,5 baariin moottorin teho on kasvanut 330 kilowattiin eli 449 hevosvoimaan, ja vääntömomentti puolestaan 560 newtonmetriin, joskin starttigeneraattori voi käyttää sitä hetkittäin jopa 600 newtonissa asti. CLE 450:een verrattuna tehoa on lisää 50 kilowattia, ja vääntömomenttia polttomoottorin osalta 60 newtonmetriä lisää. Voima välittyy kaikille neljälle pyörälle 9-lovisen AMG Speedshiftin kautta.

Mitenkään aivan tajuttomasti AMG:n tuomat piristeet eivät paranna CLE:n suorituskykyä. AMG CLE 53 kiihtyy nollasta sataan 4,2 sekunnissa, siinä missä -Benz CLE 450 tekee sen 4,4 sekunnissa. Molempien malliversioiden huippunopeus on 250 km/h elektronisesti rajoitettuna, mutta ruksimalla lisävarusteista AMG Driver's Packagen, se on nostettavissa AMG-mallin osalta 270:ään.

Leveämmin ja mahtavammin

Mercedes-AMG:n näkemys CLE-sarjasta on myös mitoiltaan hieman suurempi, sillä siinä on vakauden nimissä jopa 7,6 senttimetriä suurempi raideleveys, jota auton korissa tukevat lokasuojien levitykset. Tämä muutos on selvästi silmin nähtävissä ulospäin, kuten myös muut AMG-tavaramerkit Panamericana-maskista pyöreisiin pakoputken ulostuloihin.

CLE 53:n korissa riittää AMG-angstia.

Jos palataan vielä vähän tekniikkaan, on nelipyöräohjaus CLE 53:ssa vakiona. Satasen vauhdista alkaen se ryhtyy kääntämään takapyöriä etupyörien kanssa samaan suuntaan. Takapyörät kääntyvät maksimissaan 2,5 astetta. Ja kuuluuhan pakettiin totta kai myös Drift Mode, joka siirtää kaikki 449 hevosvoimaa asianmukaisesti taka-akselille.

Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat