25.6.2022

Kyselytutkimus: liki puolet ajaa vanhat renkaansa loppuun ennen uusien ostamista

”Vaikka rengas on vielä urasyvyydeltään lain mukainen, sen ohjattavuus- ja jarrutusominaisuudet märällä kelillä ovat alkaneet huonontua merkittävästi jo tuhansia kilometrejä aikaisemmin.”

Rengasalaa edustavan Autonrengasliiton kyselytutkimus (kuluttajatutkimus 2022) antoi tulokseksi, että lähes puolet (48 %) ajaa vanhat renkaansa loppuun ennen uusien hankkimista. Samaisen kerätyn tiedon perusteella kuljettajista 45 % aikoo kuluttaa myös uudet renkaansa aivan loppuun ennen niiden uusimista.

– Tieto on aika hurja. Vaikka rengas on vielä urasyvyydeltään lain mukainen, sen ohjattavuus- ja jarrutusominaisuudet märällä kelillä ovat alkaneet huonontua merkittävästi jo tuhansia kilometrejä aikaisemmin, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora sanoo.

Lain mukaan kesärenkaan urien pitää olla vähintään 1,6 mm syvät, minkä tiesi vain hieman yli kolmannes (38 %) vastaajista. Turvallisena urasyvyytenä vesikelillä pidetään 4 mm. Tätä matalammilla urilla vesi ei enää pääse poistumaan renkaan ja tien välistä, ja vesiliirron riski kasvaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Koska rengas syytä uusia?

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen suosittelee renkaan uusimista, jos urasyvyyttä on jäljellä enää alle 4 mm.

– Urasyvyyden voi mittauttaa rengasliikkeessä tai mitata itse urasyvyysmittarilla.

1,6 millin urasyvyys on laillinen, mutta käytännössä näin kulunut rengas on jo vaihtovalmis.

– Myös kahden euron kolikko toimii hyvin mittaustyökaluna: kun kolikon työntää pystyssä renkaan pääuran pohjalle, pitää kolikon hopeanvärisen ulkokehän upota sivusta katsottuna uraan kokonaan. Jos näin ei tapahdu, on pintaa jäljellä alle 4 mm ja rengas on syytä uusia, Vesalainen vinkkaa.

Hän myös tuo esiin, että joidenkin renkaiden kulutuspinnassa on selkeästi havaittavat numerosymbolit, jotka ilmaisevat jäljellä olevan kulutuspinnan määrän.

Ovatko renkaat kuluneet tasaisesti?

Kulutuspintaa mitatessa on Vesalaisen mukaan syytä kiinnittää huomiota myös siihen, ovatko renkaat kuluneet tasaisesti. On normaalia, että vetävät renkaan kuluvat hieman enemmän keskeltä ja vapaasti pyörivät taas reunoilta.

– Mikäli rengas kuluu muuten epätasaisesti, esimerkiksi vain toiselta reunalta, on auto syytä viedä pyöränkulmien säätöön.

Autonrengasliitto antaa matkanpäällä sattuvan rengasvahingon varalta perusohjeeksi, että autoilijan on syytä ottaa talteen tärkeimpien tie- ja rengaspalveluiden, Autoliiton (0200 8080) sekä oman vakuutusyhtiön hätänumerot jo etukäteen rengasrikon tai vahingon varalta.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Autonrengasliitto, Autoliitto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat