12.3.2021 Ajoneuvot Kysy autoista: miksi sähköauton latauksen hinta voi muuttua samalla asemalla moninkertaiseksi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sama sähköauton latausasema, kaksi sovellusta joista toista käyttämällä hinta voi olla moninkertainen. Mistä oikein on kyse? Sähköautolla ajamista pidetään huomattavasti edullisempana kuin polttomoottorilla ajamista, ja näin asia yleensä meneekin. Mutta tässäkin asiassa tulee varoa tiettyjä suden kuoppia, jotka saattavat riipaista tililtä enemmän rahaa kuin voisi luulla. Saimme asiasta kysymyksen sähköautoilevalta lukijaltamme.Kysymys: Latasin sähköautoani palveluntarjoajan x latausasemalla autoani 21 minuutin ajan. Palveluntarjoaja ilmoittaa pikalataushinnaksi 20 senttiä minuutilta. Käytin kuitenkin latauksen käynnistämiseen toisen palveluntarjoajan sovellusta, koska minulla oli sille jo olemassa oleva tunnus. Huomasin vasta latauksen jälkeen, että tämän palveluntarjoajan kautta saman aseman minuuttiveloitus olikin 82 senttiä minuutilta. Mistä tällainen hintaero samalla latauspaikalla johtuu?Vastaus: Kun tietyn palveluntarjoajan latausasemaa käytetään jonkun muun palveluntarjoajan välityksellä, kyse on roamingista, eli verkkovierailusta. Muiden palveluntarjoajien laitteiden käyttämisestä ristiin voi olla hyötyä esimerkiksi niille, jotka eivät halua kuljettaa mukanaan useita eri RFID-tageja maksamista varten.Ongelmaksi tämän palvelun kanssa tosiaan kohoaa joidenkin palveluiden kesken huomattavasti suurempi hinta lataukselle. Pahimmillaan roaming-verkossa lataaminen voi olla useita kertoja kalliimpaa, kuin se olisi alkuperäisen palveluntarjoajan kautta. Esimerkiksi Virran sovellusta käyttäessä K-latauksen asemien lataushinnat voivat olla melkoisen korkealla.Suurempi hinta johtuu tietenkin useammasta katteen tarvitsijasta – harva yritys haluaa jakaa kalliilla rakentamaansa latausinfraa kilpailijoiden kanssa ilmaiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi aina kalliimpaaOsa roaming-verkon kautta toimivista latauksista puolestaan voi olla myös saman hintaista kuin alkuperäisellä palveluntarjoajalla – Moottorin kokemusten mukaan näin toimii esimerkiksi Väre ja Charge & Drive.Muutaman muovilätkän (tai puhelinsovelluksen) vältteleminen on kuitenkin nykyisillä roaming-hinnoilla äärimmäisen tyhmää, ne tagit kun eivät niin paljoa vie tilaa avaimenperästä, lompakosta tai missä niitä ikinä säilyttääkään.Toivottavasti näihin verkkovierailuhintoihin saadaan kuitenkin lähiaikoina kohtuullisemmat hinnat, ettei kukaan sillä välin ajaudu vahingossa tämän kertaisen kysyjän tilanteeseen ja joudu maksamaan vahingossa nelinkertaista summaa kilometreistään. Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*NameKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Teksti: Eetu Kokkonen Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Sähköautot Sähköautojen julkinen latausarki – lataako se varmasti? 26.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko normaalia, että sähköauton akku purkautuu lepotilassa? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa