21.6.2025

Kysy autoista: mitkä turvavarusteet ovat pakollisia autossa eri Euroopan maissa?

kysy autoista ympäri vuoden kesärenkailla

Pakolliset turvavarusteet vaihtelevat Euroopassa maan mukaan. Autossa kannattaa kuitenkin pitää mukana vähintään varoituskolmio, ensiapulaukku, sammutin ja heijastinliivit kaikille matkustajille.

Kysymys: Olen lähdössä omalla autolla kiertämään Eurooppaa. Mitä pakollisia varusteita autossa pitäisi olla?

Euroopan halki ajaminen on ainutlaatuinen tapa kokea mantereen monimuotoisuus omassa tahdissa. Ennen matkaan lähtöä kannattaa kuitenkin perehtyä huolellisesti kunkin maan asettamiin vaatimuksiin auton varusteiden osalta. Usein ajatellaan, että EU-jäsenyys tarkoittaisi yhtenäisiä sääntöjä, mutta todellisuus on toinen – varustepakkojen osalta erot voivat olla yllättävän suuria.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Heijastinliivit

Useimmissa Euroopan maissa heijastinliivi kuuluu auton pakollisiin varusteisiin, ja sen tarkoituksena on parantaa kuljettajan ja matkustajien näkyvyyttä hätätilanteissa. Esimerkiksi jos joudut pysähtymään tien varteen rengasrikon tai onnettomuuden vuoksi, liivi tulee pukea ennen kuin poistut ajoneuvosta.

Heijastinliivin on oltava helposti käsillä, kuten ohjaamossa – ei takakontissa. Monissa maissa, kuten Ranskassa, Italiassa, Itävallassa ja Espanjassa, liivin käyttö on pakollista tien varressa liikuttaessa, ja sen puuttumisesta voidaan määrätä sakko. Joissakin maissa vaaditaan heijastinliivit myös kaikille matkustajille, ei ainoastaan kuljettajalle.

Varoituskolmio

Varoituskolmio on pakollinen lähes kaikissa Euroopan maissa, ja se otetaan käyttöön silloin, kun matka katkeaa odottamatta vaaralliseen paikkaan, kuten tien varteen tai moottoritien reunaan. Kolmion avulla varoitetaan muita tielläliikkujia esteestä ja parannetaan turvallisuutta erityisesti huonossa näkyvyydessä.

Kolmion sijoittaminen määräytyy paikallisten sääntöjen mukaan. Useimmissa maissa kolmio asetetaan auton taakse tien varteen 50–100 metrin päähän. Joissakin maissa, kuten Espanjassa, edellytetään kahden varoituskolmion käyttöä – yksi auton taakse ja toinen eteen.

Ensiapulaukku

Ensiapulaukku ei ole pakollinen aivan kaikissa maissa, mutta se kuuluu silti vakiovarusteisiin useissa Keski- ja Itä-Euroopan valtioissa, kuten Itävallassa, Unkarissa ja Tšekissä. Lain mukaan sen tulee sisältää tietty vähimmäismäärä sidetarpeita ja muita ensiapuvälineitä, mutta käytännössä tarkkaa sisältöä valvotaan harvoin.

Vaikka ensiapulaukku ei olisikaan lakisääteinen kaikissa kohdemaissa, sen mukana pitäminen on ehdottomasti suositeltavaa. Matkalla voi sattua mitä tahansa, ja hyvin varusteltu laukku voi olla ratkaisevassa roolissa ennen viranomaisavun saapumista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sammutin

Jauhesammutinta ei edellytetä kaikkialla, mutta se on pakollinen varuste esimerkiksi Puolassa, Latviassa ja Liettuassa. Sammutin voi olla myös osa vuokra-autojen vakiovarustusta näissä maissa, mutta omalla ajoneuvolla matkustettaessa vastuu on kuljettajalla.

Sammuttimeksi riittää usein pienikokoinen, ajoneuvoihin tarkoitettu jauhesammutin, jonka tulee olla CE-hyväksytty ja voimassa oleva. Poliisi voi tarkistaa sammuttimen kunnon ja voimassaolopäivän tien päällä – ja puutteista seuraa sakko. Vaikka sammutinta ei vaadittaisi kohdemaissa, sen mukana pitäminen on turvallisuuden kannalta järkevää.

Muita pakollisia varusteita

Edellä mainittujen perusvarusteiden lisäksi monissa Euroopan maissa on muita maakohtaisia vaatimuksia, jotka voivat yllättää, ellei niihin varaudu etukäteen. Näihin kuuluvat muun muassa alkometri, varapolttimot ja lumiketjut. Auton varusteita ei aina valvota rajalla, mutta poliisin pysäyttäessä tai onnettomuuden sattuessa niiden puuttumisesta voidaan määrätä sakko tai jopa estää matkan jatkuminen.

Ranskassa kuljettajalla tulee lain mukaan olla mukana hyväksytty alkometri ja varapolttimosarja. Vaikka alkometrin puuttumisesta ei tällä hetkellä rangaista, vaatimus on yhä voimassa ja alkometrin suositellaan olevan mukana. Varapolttimot ovat edelleen pakolliset, vaikka monissa uusissa autoissa lamppujen vaihtaminen ei ole enää kuljettajan tehtävissä.

Lumiketjut ovat pakolliset useissa vuoristoisissa maissa tai alueilla, mikäli liikennemerkki niitä edellyttää. Esimerkiksi Itävalta, Ranska ja Italia edellyttävät ketjujen mukanaoloa talvella tietyillä teillä. Sakon lisäksi seurauksena voi olla pääsykielto vuoristoreitille, mikä voi aiheuttaa suuria kiertoteitä tai aikatauluviiveitä.

Joissain Itä-Euroopan maissa voidaan vaatia lisäksi hinausköyttä, varapyörää tai renkaan paikkaussarjaa. Vaikka nämä varusteet eivät olisi pakollisia, ne voivat olla tarpeen tien päällä – varsinkin maaseudulla tai silloin, kun apua ei ole nopeasti saatavilla.

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat