26.4.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko normaalia, että sähköauton akku purkautuu lepotilassa? Teksti Sini Ylivakeri Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Sähköauton akun purkautuminen lepotilassa on normaali ilmiö, johon vaikuttavat muun muassa lämpötila ja erilaiset taustalla toimivat järjestelmät. Kysymys: Olen huomannut, että sähköautoni virta vähenee auton ollessa lepotilassa noin 2 % vuorokaudessa. Ajokilometrejä on kertynyt vaivaiset 15000 km. Onko tämä akun purkautuminen normaalia? Sähköauto pysyy jossain määrin toimintavalmiudessa myös ollessaan pysäköitynä ja käyttämättömänä. Toiminnaltaan nykyaikainen sähköauto muistuttaa enemmän tietokonetta kuin perinteistä polttomoottoriautoa. Erilaiset järjestelmät, kuten akunhallinta, ohjelmistopäivitykset ja etäyhteydet, vaativat jatkuvaa, joskin pientä virransyöttöä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lämpötilan vaikutus akun purkautumiseen Äärilämpötilat vaikuttavat merkittävästi akun tehokkuuteen ja suorituskykyyn. Kylmällä säällä akun varaus voi laskea nopeammin, koska akun sisäinen vastus kasvaa ja elektronien liike hidastuu. Tämä vähentää energian tuottoa ja lyhentää toimintamatkaa. Kylmyys myös hidastaa akussa tapahtuvia kemiallisia reaktioita. Vastaavasti korkeat lämpötilat kiihdyttävät akussa tapahtuvia kemiallisia prosesseja, mikä nopeuttaa akun solujen rappeutumista ja alentaa akun kapasiteettia ajan myötä. Useimmissa sähköautoissa on kuitenkin lämpötilanhallintajärjestelmä, joka ylläpitää akun optimaalisia olosuhteita ja suojaa sitä äärilämpötilojen vaikutuksilta. Järjestelmien ja lisävarusteiden aiheuttama virrankulutus Vaikka sähköauto olisi sammutettuna ja pysäköitynä, sen järjestelmät kuluttavat edelleen pieniä määriä energiaa. Tätä ilmiötä kutsutaan vampyyrikulutukseksi. Auton tietokoneet, anturit, ilmastointi, hälytysjärjestelmät ja viihdelaitteet voivat kaikki käyttää akkua pysäköinnin aikana, mikä johtaa akun varaustason vähittäiseen laskuun. Valmiustilat ja etäyhteydet, kuten mobiilisovellusten kautta tehtävä seuranta ja ohjaus, edellyttävät myös, että osa auton järjestelmistä pysyy jatkuvasti hereillä. Tämä lisää virrankulutusta, vaikkakin hyvin maltillisesti. Esimerkiksi Teslojen valvontajärjestelmä Sentry-mode lisää tiedetysti sähkön kulutusta. Akunhallintajärjestelmä ja itsepurkautuminen Akunhallintajärjestelmä (Battery Management System eli BMS) on tärkeä osa sähköauton akun suojaa ja ylläpitoa. Se valvoo akun kuntoa, estää ylilatauksen ja syväpurkauksen sekä tasapainottaa akkusolujen varaustasot mahdollisimman yhtenäisiksi. BMS-järjestelmä toimii myös auton ollessa pysäköitynä, mutta sen virrankulutus on yleensä hyvin vähäistä. Lisäksi kaikissa akkuissa ilmenee luonnollista itsepurkautumista, jolloin varaustaso laskee ajan myötä ilman ulkoista energiankulutusta. Vaikka modernien litiumioniakkujen itsepurkautumisnopeus on hyvin alhainen verrattuna vanhempiin akkutyyppeihin, pitkä seisonta-aika voi silti näkyä akun varaustasossa, ja se on hyvä huomioida erityisesti silloin, kun auto seisoo käyttämättömänä viikkoja tai kuukausia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Milloin kannattaa huolestua? Akun lievä purkautuminen lepotilassa on normaalia, mutta jos akun varaus kuitenkin vähenee auton seistessä selvästi yli 5–7 prosenttia vuorokaudessa ilman ilmeistä syytä, on syytä kääntyä huollon puoleen. Syynä voi olla esimerkiksi ohjelmistovika, oikosulku tai akunhallintajärjestelmän häiriö. Jos auton ajokilometrejä on kertynyt vain noin 15 000 ja lepotilassa purkautuminen pysyy noin kahdessa prosentissa vuorokaudessa, tilanne on täysin normaali. Jos purkautumisvauhti kasvaa tai auton toiminnassa ilmenee poikkeavuuksia, kannattaa ottaa yhteyttä huoltoon. Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät FacebookKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle* Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten auton ajokortin suorittaminen opetusluvalla käytännössä toimii? 1.11.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: auto ei käynnisty – mistä tietää, onko vika akussa? 25.10.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten on mahdollista, että moottoriöljyä ”katoaa”, vaikka autossa ei näy vuotoja? 18.10.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että auton pyörän ohjauskulmat ovat pielessä? 11.10.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä terveydellisiä vaatimuksia on lain mukaan ajokortin saamiselle? 4.10.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko rumpujarrut huoltaa itse vai onko työ syytä jättää ammattilaiselle? 27.9.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten auton polttoainelämmitintä käytetään oikein – ja mitä virheitä kannattaa välttää? 20.9.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten longlife-öljy eroaa tavallisesta öljystä? 13.9.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: myin autoni – mitä teen, jos ostaja ei rekisteröi sitä omiin nimiinsä? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 9.11.2025 Matkailu 11.11. 1918 aseet hiljenivät jättäen jälkeensä yli miljoona tuntemattoman sotilaan leposijaa 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista