10.3.2023

Kysy autoista: mistä johtuu suuri laadunvaihtelu uusien samanmallisten ja -ikäisten autojen välillä?

kysy autoista ympäri vuoden kesärenkailla

Mahdolliset valmistusvirheet ja ympäristöolosuhteet vaikuttavat uuden auton toimivuuteen.

Kysymys: Miksi osa samaa merkkiä, mallia ja vuosimallia olevista autoista voi olla täydellisiä ja osa koko ajan hajoavia romuja? Siis jopa juuri uutena ostetuissa autoissa?

Autojen kokoonpanoa tehtailla on pitkälti automatisoitu, mutta robottien lisäksi edelleen tarvitaan myös ihmisiä, joten virheitä sattuu. Edelleen lisääntyvä sähkölaitteiden ja niiden komponenttien määrä autoissa on turvallisuuden ja mukavuuden kannalta hienoa, mutta varjopuolena myös mahdollisten vikakohteiden määrä kasvaa.

Esimerkiksi maailman suurimmalta autotehtaalta, Volkswagenin Wolfsburgin tehtaalta lähtee päivittäin noin 180 kaksikerroksista autojunavaunua ja noin 185 autonkuljetusperävaunua. Vuositasolla autoja on aikaisemmin valmistettu noin 800 000 kappaletta. Vuonna 2020 tehtaalla oli töissä kaiken kaikkiaan 60 000 työntekijää ja autojen valmistuksessa 15 000 työntekijää. Olisi suoranainen ihme, jos kaikki tehtaalta lähtevät autot olisivat täysin virheettömiä.

Kaikesta laadunvalvonnasta huolimatta sutta ja sekundaa pääsee eteenpäin kuluttajalle asti. Tämän vuoksi autovalmistajat tarjoavat vapaaehtoisesti noin 2–7 vuoden takuun uusiin autoihin. Näin mahdolliset valmistusvirheet saadaan hyvitettyä.

Takuuajan päättymisen jälkeenkin ostaja voi vedota virhevastuuseen. Korvausvelvollisuutta ei ole, jos vika johtuu käyttäjävirheestä, valmistajan laatimien huolto-ohjeiden mukaisten huoltojen laiminlyönnistä tai ulkoisesta vauriosta tai tapaturmasta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ympäristöllä on vaikutusta – varsinkin jos asuu Oulussa

Ympäristöolosuhteilla on myös merkitystä. Moni on varmasti tähän mennessä kuullut ”Oulun taudista”, joka on aiheuttanut jo useiden vuosien ajan moottoririkkoja Oulun seudulla. Autojen jakohihnat eivät ole kestäneet lähellekkään valmistajan ilmoittamaa matkaa, ja pitkään kestäneiden tutkimusten jälkeen selvisi miksi: syypää on asfaltissa käytetty oktomurske eli ferrokromikuona.

Tiemateriaalina oktomurske on poikkeuksellisen kova materiaali, mutta siitä huolimatta nastarenkaiden raapiessa tienpintaa muodostuu pölyä, joka kuluttaa autoissa erityisesti jakohihnan hammaspyöriä. Pahimmillaan edessä on tuhansien eurojen remontti, jos jakohihna hajoaa ajossa.

Teksti: Sini Ylivakeri Lähde: Oulun Yliopisto    

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Luetuimmat