19.8.2022 Ajoneuvot Kysy autoista: miten vakionopeussäätimen käyttö vaikuttaa auton kulutukseen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vakionopeussäädin on varsin kätevä lisävaruste varsinkin pitkän matkan ajoon, mutta sen taloudellisuus mietityttää edelleen. Kysymys: Lisääkö vai laskeeko vakionopeudensäätimen käyttö kulutusta?Mahdollisimman tasainen nopeus on yksi taloudellisen ajon kulmakivistä. Siksi vastaus piileekin auton ratin takana – kokenut kuski säästää polttoainetta ilman vakionopeudensäädintä, toisin kuin kuski, jolla ei ole kauhean tasainen kaasujalka.Vakionopeudensäädin ei kuluta sen enempää tasaista moottoritietä kulkiessa, ja saattaa jopa säästää polttoainetta, kun nopeus pysyy vakiona. Ongelmaksi muodostuukin mäkinen maasto, kun vakkari ensin alamäkeen pudottaa reilusti kaasua, ja sitten taas kiihdyttää ylämäkeen nopeuden ylläpitämiseksi.Epätasaisessa maastossa vakionopeussäätimen järjestelmä ei osaa ennakoida tulevia nousuja ja laskuja, joten kuljettajan kannattaa ottaa se pois päältä ennen alamäkeä, jotta auto voi moottorijarrutuksella rullata nollakulutuksella. Ylämäkeenkin kannattaa ajaa ilman vakionopeudensäädintä, sillä se yleensä kiihdyttää reippaasti, mutta taloudellista polttoaineen kulutusta tavoiteltaessa mieluummin annetaan nopeuden hieman tippua.Uudemmissa autoissa on mukautuvan vakionopeudensäätimen yhteydessä ennakointitoiminto. Se säätää ajonopeuden vallitsevan nopeusrajoituksen mukaiseksi ja hidastaa tarvittaessa kaarteisiin hyödyntäen tuulilasissa olevaa kameraa sekä navigointitietoja. Myös turvavälin säilyttäminen hoituu mukautuvan vakionopeussäätimen toimesta.Ominaisuuksissa on tosin vielä kehitettävää ja käytännössä vielä hieman kankeaa. Esimerkiksi edellä ajavan vaihtaessa hidastuskaistalle saattaa mukautuva vakionopeudensäädin luulla tämän vain hiljentävän oman ajoneuvon edessä. Tällöin järjestelmä alkaa tarpeettomasti hiljentää nopeutta. Kannattaa vilkaista auton käyttöohjekirjaa, sillä vakionopeussäätimen asetuksia on kuitenkin mahdollista säätää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVakionopeussäädin voi olla taloudellinen eri tavoillaVarsinkin vieraammilla teillä kulkiessa kannattaa käyttää vakionopeudensäädintä sallitulle nopeudelle asetettuna, jotta vältettäisiin kameran välähdykset ja ylinopeussakot, mikä on sinällään myös taloudellista. Nykyautoista löytyy tosin myös nopeudenrajoitin, johon voi asettaa maksiminopeuden, joka ajaa saman asian, mutta ajotyyli on täysin kuljettajan päätettävissä.Lataushybrideissä ja täyssähköautoissa vakionopeudensäädin toimii osana energian talteenottoa eli regeneraatiota. Esimerkiksi, kun mukautuva vakionopeudensäädin havaitsee edellä ajavan auton, se alkaa jarruttaa, jolloin liike-energiaa kerätään talteen. Näin auton toimintamatkaa on mahdollista kasvattaa.Teksti: Sini Ylivakeri Lähde: Kia Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*PhoneKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen