2.3.2024

Kysy autoista: purkautuuko sähköauton akun varaus käyttämättömänä pakkasella?

kysy autoista ympäri vuoden kesärenkailla

Kovilla pakkasilla sähköauton virrankulutus kasvaa ja toimintamatka lyhenee, mutta tyhjeneekö akku, kun auto on käyttämättömänä parkissa?

Kysymys: Kun ladataan sähköauton akku täyteen ja sitten auto seisoo pakkasessa -25 asteessa vuorokauden, niin onko autossa edelleen täyteen ladattu akku? Jos energiaa katoaa, niin silloin voisi verrata tilannetta bensa-autoon seuraavasti: kun ostaa tankin täyteen bensaa, niin aamulla olisi jäljellä vajaa tankki.

Sähköauton akku saattaa menettää varaustaan vaikka auto seisoisi käyttämättömänä paikallaan. Tähän voi olla monia syitä, kuten auton sisäiset järjestelmät ja kolmannen osapuolen sovellukset, jotka tarvitsevat virtaa, vaikka autoa ei käytettäisikään.

Akut eivät kestä ylilataamista tai ylipurkamista, ja myös suuret lämpötilanvaihtelut rasittavat akkua. Usein ratkaisuna onkin akunhallintajärjestelmä, joka valvoo jatkuvasti akun toimintaa ja pitää huolen, että akun tila pysyisi tasapainossa. Tämä vie luonnollisesti sähköä, mutta yleensä kulutus on hyvin vähäistä.

Esimerkiksi Tesla Model 3:n käyttöohjeissa kerrotaan, että akun varaus voi purkautua noin yhden prosentin päivässä. Kahden viikon aikana akun varaus voi siis purkautua noin 14 %:a. Varauksen purkautumisnopeus voi Teslan mukaan riippua myös ympäristötekijöistä, kuten kylmästä säästä ja auton asetuksista.

Akkua voi kuluttaa myös juurikin Tesloista tuttu Sentry mode eli järjestelmä, joka valvoo auton ympäristöä tallentamalla videoita ja antamalla hälytyksiä, jos epäilyttävää toimintaa havaitaan auton ympärillä. Tämä estää autoa ”nukahtamasta” eli auton sähköjärjestelmät eivät mene lepotilaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Akku tyhjenee ajan myötä myös itsekseen

Kaikki akut tyhjenevät ajan mittaan, vaikka ne eivät olisi kytkettynä mihinkään. Jotta voidaan ymmärtää, mistä akun tyhjeneminen johtuu, on hyvä käydä läpi sähköautoissa käytetyn litium-ioni -akun toimintaperiaate.

Sähköauton akku toimii kemiallisena voimanlähteenä, joka varastoi ja vapauttaa energiaa sähkömoottorin käyttöön. Akku koostuu useista akkumoduuleista, jonka taas muodostavat useat litium-ioni -kennot.

Kenno sisältää kaksi pääosaa: positiivielektrodin eli katodin ja negatiivielektrodin eli anodin. Niiden välissä on elektrolyytti, joka mahdollistaa litium-ionien liikkumisen anodin ja katodin välillä.

Akun latauksen aikana litium-ionit siirtyvät anodilta katodille elektrolyytin läpi. Tämän kemiallisen reaktion avulla saadaan varastoitua akkuun energiaa, jota voidaan käyttää myöhemmin. Kun akkua käytetään, kuten esimerkiksi sähköautolla ajaessa, varastoitunut energia vapautuu. Tässä vaiheessa litium-ionit liikkuvat katodilta takaisin anodille, jolloin vapautuu sähkövirtaa, jota käytetään laitteen toimintaan.

Kaikkiin akkuihin, kuten myös sähköauton akkuihin, pätee ilmiö nimeltä itsepurkautuvuus. Se tarkoittaa akun varauksen vähenemistä ajan myötä, vaikka sitä ei käytettäisi.

Vaikka akku olisi irrallaan muusta järjestelmästä, voi tapahtua pientä virran purkautumista sisäisten kemiallisten reaktioiden vuoksi. Korkeat lämpötilat nopeuttavat itsepurkautumista, kun taas matalissa lämpötiloissa se hidastuu.

Nykyaikaiset litium-ioni -akut ovat yleensä suhteellisen hyviä säilyttämään varauksensa pitkiä aikoja. Valmistajat työskentelevät jatkuvasti akkuteknologian kehityksen parissa vähentääkseen itsepurkautumista ja parantaakseen akkujen suorituskykyä ja kestävyyttä.

Teksti: Sini Ylivakeri Lähde: tesla.com

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat