3.4.2021 Ajoneuvot Kysy Autoista: Voinko ajaa ympäri vuoden kesärenkailla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesärengas on lämpimillä keleillä pitävin vaihtoehto, mutta lumi- ja jääolosuhteissa se on yksiselitteisen hengenvaarallinen. Vastaus otsikon kysymykseen kuuluu: et käytännössä voi. Vaikka uusi, 1. kesäkuuta 2020 voimaan astunut tieliikennelaki periaatteessa sallii kesärenkaiden käytön talvikuukausina, talvirenkaita pitää käyttää marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana aina, jos sää tai keli sitä edellyttävät.Sellaista talvea, jossa ei olisi talven aikana yhtään liukasta, ei ole vielä Suomessa nähty – eikä varmaankaan tulla, ilmastonmuutoksesta huolimatta, näkemäänkään. Eteen siis tulee väistämättä tilanteita, missä tienpinta on lumen ja jään peittämä, ja tällöin kesärenkailla varustettu auto on syytä jättää parkkiin.Ruodimme juuri tätä asiaa laajassa rengastestissämme syksyllä 2019, kun uuden tieliikennelain yksityiskohdat oli lyöty lukkoon. Testissä, johon osallistuivat kesärenkaan ohella Keski-Euroopan kitkarengas, niin kutsuttu välikelin rengas, pohjoismainen kitkarengas sekä nastarengas, kesärenkaan vaarallisuus liukkaalla tuli erittäin hyvin esiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJo lähtökohtaisesti kesäkäyttöönMiksi kesärengas sitten on talvikäyttöön niin kelvoton?Kesärengas on nimensä mukaisesti suunniteltu ainoastaan kesäkäyttöön. Se on kumiseokseltaan muita rengastyyppejä kovempi, ja myös runkorakenne on huomattavasti talvirenkaita jäykempi. Niinpä pito jäällä ja lumella on erittäin huono. Viimeksi mainitulla pitoa heikentää vielä sekin, että kesärenkaan kulutuspinnan urat menevät helposti lumesta tukkoon.Lisäksi on syytä muistaa, että vaikka tie ei olisikaan liukas, jo pelkkä kylmä keli heikentää kesärenkaan ominaisuuksia merkittävästi. Suomessa kesärenkailla ajetaan syksyisin ja keväisin varsin viileissä olosuhteissa, mutta kesärenkaat on yleensä suunniteltu pohjoismaisia keskilämpötiloja lämpimämpiin olosuhteisiin.Nyrkkisääntönä pidetään, että kesärenkaiden pito-ominaisuudet alkavat heikentyä lämpötilan laskiessa seitsemän asteen alapuolelle. Valmistajakohtaisia eroja toki löytyy, mutta tällöinkin puhutaan vain muutamista asteista, ei pakkasen puolelle venyvistä pito-ominaisuuksista.Teksti: Jussi Saarinen Grafiikka: Jari Saarentaus Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*CommentsKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 22.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tapahtuu, jos tankkaa vahingossa bensaa dieselautoon tai päinvastoin? 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi joidenkin autojen led-ajovalot häikäisevät enemmän kuin toisten? 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle