31.1.2024 Ajoneuvot Ladattava hybridi hylättiin katsastuksessa – syynä akkukotelon vaurio Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jerry Leino on kokenut, mitä voi tapahtua, kun auton akkukotelosta löytyy vaurio. Lempääläinen Jerry Leino koki hiljattain melkoisen yllätyksen, kun hän vei vuosimallin 2013 Mitsubishi Outlanderinsa katsastukseen.Leino oli ostanut auton edellisenä keväänä. Kyseessä on ladattava hybridi, jonka ajoakku sijaitsee auton pohjassa.Kun Leino katsastutti Outlanderinsa, sen akkukotelosta löytyi vaurio.– Ryhdyin tutkimaan autoa innokkaana, kun auto oli katsastuksessa ylhäällä nosturilla. Huomasin auton pohjassa vekin. Se oli noin viiden senttimetrin mittainen ja ehkä viisi millimetriä syvä, Leino sanoo.Katsastushenkilö sanoi Leinolle, että hän ei voi päästää autoa katsastuksesta läpi, koska hänellä ei ole mitään taulukkoa tai muuta tietoa, kuinka suuri naarmu juuri kyseessä olevan automallin akkukotelossa hyväksytään tai onko naarmu sellaisessa kohdassa, että se vaikuttaisi auton akun toimintaan tai turvallisuuteen.– Hän sanoi, että tilanteessa ei kelpaa mikään muu kuin valtuutetun huoltoliikkeen raportti asiasta, Leino sanoo.Kun auto ei mennyt katsastuksesta läpi, Leino ajoi samantien Mitsubishin merkkihuoltoon.Merkkihuollossa Leinolle sanottiin, että he tutkivat auton ja antavat siitä lausunnon, meni auto katsastuksesta läpi tai ei. Tarkistus ja korjaus kesti noin puolitoista tuntia ja maksoi 350 euroa.– Kun varasin tarkistusta huoltotiskillä ja näytin puhelimestani kuvan pohjassa olevasta naarmusta, hetken aikaa kyllä kylmäsi, kun huollossa puhuttiin myös auton lunastamisesta. Olin mennyt hakemaan autoon leimaa, ja pian sen jälkeen en hetkeen tiennyt, onko minulla kohta enää koko autoa, Leino sanoo.Leinon mukaan tilanne oli veitsen terällä. Jos naarmu akkukotelossa olisi ollut sellaisessa paikassa, että se olisi vaikuttanut akun toimintaan ja turvallisuuteen ja jos sen korjaaminen olisi maksanut kolmanneksen auton hinnasta, auto olisi päätynyt lunastukseen.Näin ei kuitenkaan käynyt: naarmu oli sellaisessa paikassa, että huoltoliike pystyi peittämään sen massaamalla, ja Leino sai merkkihuollosta mukaansa tarvittavat todistukset katsastusta varten.– Olen opettelemassa sähköautoilua tällaisella ladattavalla hybridillä ja täytyy sanoa, että tämä tuli täytenä yllätyksenä. Minulla ei ole mitään tietoa, mistä naarmu on auton pohjaan tullut ja onko se ollut siellä jo edellisen omistajan aikaan, Leino ihmettelee.Leinon mukaan hänen omistuksensa aikana autolla on ajettu siistiä matka- ja kaupunkiajoa, eikä mökki- tai metsäautoteille ole poikettu. Sen hän sanoo oppineensa, että seuraavia autokauppoja tehtäessä auton pohja täytyy tutkia kunnolla, jotta vastaavilta yllätyksiltä säästyy ainakin auton ostovaiheessa.Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle