7.3.2019 Ajoneuvot Lajinsa tehokkain: Ferrari F8 Tributo on turboahtamisen taidonnäyte Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 720 hv, 2,9 sekuntia ja 340 kilometriä tunnissa. Ferrarin keskimoottorimalliston perusauto tarjoaa huimat luvut. Vain päiviä ennen Geneven autonäyttelyä ensiesitelty Ferrari F8 Tributo aiheutti hämmennystä, eikä vain huimalla 720 hevosvoiman huipputehollaan. Vaikka mallinimi ja julkaisuaika saivat epäilemään auton olevan rajoitettu erikoismalli, on oikeasti kyseessä seuraaja 488 GTB:lle. Kyse on kolmannesta automallista, joka perustuu 458 Italiassa esiteltyyn perusrakenteeseen.Kun 458 vielä turvautui ahtamattomaan V8-moottoriin, vei 488 GTB auton turboahdettuun aikakauteen. Panoksia vielä korotettiin urheilullisemmalla 488 Pista -erikoismallilla.Uusi F8 Tributo lainaa moottorinsa juuri 488 Pistasta. 3,9-litrainen V8 kehittää 720 hevosvoimaa 8000 kierroksella minuutissa, eli litratehoksi muodostuu huima 185 hv/l. Maksimivääntö, 770 newtonmetriä, saavutetaan kierrosluvulla 3 250 r/min.Moottorin kerrotaankin olevan osasyy auton nimeen: Tributon kerrotaan olevan kunnianosoitus sekä auton perusrakenteelle että voimanlähteelle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehokkaampaa aerodynamiikkaaFerrari kertoo mallipäivityksen tuoneen auton aerodynamiikkaan 10 prosentin parannuksen. Samalla ilmavirtaa on parannettu auton jäähdyttimiin ja ilmanottoaukkoihin.Valmistaja kertoo keulaa hallitsevan S-Duct -kanavan olevan jatkokehitelmä Pista-mallin vastaavasta. Ilmakanavaan tehdyt muutokset tuovat 15 prosenttia lisää downforcea 488 GTB:hen verrattuna. Lisäksi uudet matalammat lediajovalot ovat vapauttaneet tilaa keulasta suuremmille jarrujen jäähdytyskanaville.Takalasi on vaihdettu Lexan-muovista valmistettuun, ja siihen tehdyt aukot muistuttavat 1990-luvun vaihteessa superautomaailmaa hallinneesta Ferrari F40:stä – edelleenkin yhdestä turboahtamisen symboleista.Ferrari F8 Tributon muotoilu on maranellolaisten omaa käsialaa.Hallittavampaa luonnettaAuton teknisiä järjestelmiä on päivitetty. Ferrari kertoo F8 Tributon korkean suorituskyvyn olevan nyt entistä suuremman kuljettajamäärän tavoitettavissa, kiitos esimerkiksi Ferrari Dynamic Enhancerin ja Side Slip Angle Control -järjestelmien tuoreimpien versioiden. Ajettavuutta parantanee myös 40 kilon painonsäästö 488 GTB:hen verrattuna.Loppuutlos on kieltämättä vaikuttava. F8 Tributon kerrotaan saavuttavan satasen vauhti 2,9 sekunnissa, ja 200 km/h menee rikki vain 7,8 sekunnissa. Huippunopeutta riittää 340 kilometriä tunnissa.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”