7.3.2019 Ajoneuvot Lajinsa tehokkain: Ferrari F8 Tributo on turboahtamisen taidonnäyte Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 720 hv, 2,9 sekuntia ja 340 kilometriä tunnissa. Ferrarin keskimoottorimalliston perusauto tarjoaa huimat luvut. Vain päiviä ennen Geneven autonäyttelyä ensiesitelty Ferrari F8 Tributo aiheutti hämmennystä, eikä vain huimalla 720 hevosvoiman huipputehollaan. Vaikka mallinimi ja julkaisuaika saivat epäilemään auton olevan rajoitettu erikoismalli, on oikeasti kyseessä seuraaja 488 GTB:lle. Kyse on kolmannesta automallista, joka perustuu 458 Italiassa esiteltyyn perusrakenteeseen.Kun 458 vielä turvautui ahtamattomaan V8-moottoriin, vei 488 GTB auton turboahdettuun aikakauteen. Panoksia vielä korotettiin urheilullisemmalla 488 Pista -erikoismallilla.Uusi F8 Tributo lainaa moottorinsa juuri 488 Pistasta. 3,9-litrainen V8 kehittää 720 hevosvoimaa 8000 kierroksella minuutissa, eli litratehoksi muodostuu huima 185 hv/l. Maksimivääntö, 770 newtonmetriä, saavutetaan kierrosluvulla 3 250 r/min.Moottorin kerrotaankin olevan osasyy auton nimeen: Tributon kerrotaan olevan kunnianosoitus sekä auton perusrakenteelle että voimanlähteelle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehokkaampaa aerodynamiikkaaFerrari kertoo mallipäivityksen tuoneen auton aerodynamiikkaan 10 prosentin parannuksen. Samalla ilmavirtaa on parannettu auton jäähdyttimiin ja ilmanottoaukkoihin.Valmistaja kertoo keulaa hallitsevan S-Duct -kanavan olevan jatkokehitelmä Pista-mallin vastaavasta. Ilmakanavaan tehdyt muutokset tuovat 15 prosenttia lisää downforcea 488 GTB:hen verrattuna. Lisäksi uudet matalammat lediajovalot ovat vapauttaneet tilaa keulasta suuremmille jarrujen jäähdytyskanaville.Takalasi on vaihdettu Lexan-muovista valmistettuun, ja siihen tehdyt aukot muistuttavat 1990-luvun vaihteessa superautomaailmaa hallinneesta Ferrari F40:stä – edelleenkin yhdestä turboahtamisen symboleista.Ferrari F8 Tributon muotoilu on maranellolaisten omaa käsialaa.Hallittavampaa luonnettaAuton teknisiä järjestelmiä on päivitetty. Ferrari kertoo F8 Tributon korkean suorituskyvyn olevan nyt entistä suuremman kuljettajamäärän tavoitettavissa, kiitos esimerkiksi Ferrari Dynamic Enhancerin ja Side Slip Angle Control -järjestelmien tuoreimpien versioiden. Ajettavuutta parantanee myös 40 kilon painonsäästö 488 GTB:hen verrattuna.Loppuutlos on kieltämättä vaikuttava. F8 Tributon kerrotaan saavuttavan satasen vauhti 2,9 sekunnissa, ja 200 km/h menee rikki vain 7,8 sekunnissa. Huippunopeutta riittää 340 kilometriä tunnissa.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen