19.9.2017 Liikenne Länsimetro alkaa kulkea – ehkä pian! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mittava ja haastava, kallis ja aikasyöppö, odotettu ja tarpeellinen. Tätä kaikkea on länsimetro. Berliinin uusi lentokenttä, Olkiluoto 3 -ydinvoimala ja Länsimetro. Kaikille näille suurhankkeille on yhteistä, etteivät ne ole valmistuneet alkuperäisessä aikataulussa – läheskään.Länsimetron tilanne näytti jo lupaavalta alkusyksyn suhteen, mutta sitten tuli taas takapakkia. Rakennustyöt ja erilaisten metrojärjestelmien testaus on viivyttänyt hanketta.Länsimetron matkustajaliikenne alkaa HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskosken julkisuudessa kertoman mukaan aikaisintaan lokakuussa. Liikenteen aloittamisen ajankohdaksi oli tätä aiemmin lupailtu syyskuuta, ja aiemmin tätä varhempia ajankohtia.Epäilevien tuomaiden korvissa lokakuu kuulostaa pahaenteisesti marraskuulta. Viimeisimmän viivytyksen syynä on ollut paloilmoitinjärjestelmän toimintakuntoon saattaminen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy13 uutta asemaaAlkuvaiheessa liikennöinti yltää Espoon Matinkylään, mutta myöhemmin metro jatkaa aina Kivenlahteen saakka.Jossain vaiheessa ahdistus lopulta helpottaa ja oranssi mato voi vihdoin aloittaa liikennöintinsä Espooseen ja Espoosta. Uutuuttaan hohtavat ja komeat uudet metroasemat sijoittuvat Helsingissä Lauttasaareen ja Koivusaareen sekä Espoossa Keilaniemeen, Otaniemeen Aalto-yliopistolle, Tapiolaan, Urheilupuistoon, Niittykumpuun ja Matinkylään. Ruoholahti-Matinkylä-osuuden pituus on 14 kilometriä.Ykkösvaiheen metroyhteys vie jo aika syvälle Espooseen, mutta toinen rakennusvaihe kurkottaa vielä pidemmälle. Kakkosvaihe tarkoittaa seitsemän kilometriä pitkää ratalinjaa ja viittä uutta asemaa, jotka ovat Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti. Kakkosvaiheen louhinnoista on tehty jo yli 90 prosenttia. Lopulta länsimetro tarkoittaa kolmeatoista uutta asemaa.Tapiolan metroasemaKaksi tunnelia rinnakkainMetrolinjaus valmistuessaan Kivenlahteen saakka tarkoittaa 21 kilometrin matkaa maan alla kahdessa rinnakkaisessa tunnelissa.Asemien lisäksi rakennetaan myös kuiluja, jotka on suunniteltu paineentasausta, ilmanvaihtoa ja savunpoistoa varten. Kuilut toimivat myös hätäpoistumisteinä. Maanalainen metrovarikko rakennetaan maan uumeniin Sammalvuoreen.Länsimetron ykkösvaihe lukuina:28 kilometriä rataa (kaksi rinnakkaista tunnelia) 8 metroasemaa 15 pystykuilua 9 raiteenvaihtohallia 54 yhdystunnelia 46 hissiä 72 liukuporrasta 40 pumppaamoa 32 savunpoistopuhallinta 8 varavoimakonettaLauttasaaren metroasema1 186 miljoonaa euroaLänsimetro on vaativa talotekniikka- ja automaatiohanke ja Suomen suurin infrahanke kautta aikain. Länsimetron ykkösvaiheen kustannukset ovat sen mukaiset eli mittavat.Hankkeen kokonaiskustannukset ovat 1 186 miljoonaa euroa. Tästä valtion avustus on 249 miljoonaa euroa. Alun perin kustannukset oli budjetoitu 849 miljoonaksi euroksi, mutta pidempi rakennusaika ja lisätyöt nostivat kustannuksia. Hintalappu kilometriä kohden 14 kilometrin matkalla 84,71 miljoonaa euroa.Kustannusten nousun taustalla ovat olleet myös ennakoitua vaikeammat louhintaurakat, muutokset rakennusmääräyksissä, savunpoisto ja esteettömyyden toteuttaminen asemien molemmilla sisäänkäynneillä. Kakkosvaiheen Matinkylä–Kivenlahti aikataulu ja kustannusarvio ovat vielä tarkistettavana omistajalla ja hankesuunnitelman laatineella taholla eli Espoon kaupungilla.Kaupungit ovat sopineet keskinäisestä kustannusjaosta rajalta poikki -periaatteen mukaisesti eli kumpikin maksaa omalla alueellaan syntyvät rakennuskustannukset. Kaupunkien osuudet jakautuvat niin, että Espoon osuus on noin 85 prosenttia ja Helsingin 15 prosenttia.Urheilupuiston metroasemaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKasvavan väestön tarpeisiinMiksi länsimetro ylipäätään päätettiin rakentaa?Tautalla on sujuvan joukkoliikenteen turvaaminen, kaupungistuminen eli väestön pakkautuminen eteläisen Suomen kasvukeskuksiin – ja myös kansainvälistyminen.Metron uskotaan osaltaan luovan kansainvälisesti kilpailukykyiset toimintaedellytykset Aalto-yliopistoon ja Otaniemen tiedeyhteisöön tukeutuville osaamis- ja tietointensiivisille yrityksille ja työpaikoille.Arvioiden mukaan Espoo myös kasvaa kohisten: vuoteen 2070 mennessä 70 000 uudella asukkaalla.Keilaniemen metroasemaMetro aloitti 1982Metroliikenne alkoi Helsingissä vuonna 1982 välillä Rautatientori–Itäkeskus. Sen jälkeen metrolinjasto on laajentunut vaiheittain, Ruoholahteen vuonna 1993 ja Vuosaareen vuonna 1998. Uusin metroasema on vuonna 2007 avattu Kalasatama.Länsimetron rakentaminen Espoon puolella alkoi 1.5.2010.Metrohankkeen kuulumisia voit seurata Länsimetron kotisivuilta www.lansimetro.fiTeksti Marko Jokela Kuvat: Länsimetro Oy, HKL/Timo Ojala Tiheä vuoroväli, lyhyemmät laiturit Länsimetron liikenteen alkaessa siirrytään Espoon osuuden laituripituuksien vuoksi koko metrossa 90 metrin mittaisiin kahden vaunuparin juniin. Helsingissä vanhan metron laiturien pituus on 135 metriä. Ruuhkaliikenteessä vuoroväliksi tulee 2,5 minuuttia, jolloin tunnin aikana on käytössä 96 vaunua nykyisen 90 vaunun sijaan. Vuorovälin tihentämisellä uskotaan olevan liikenteen palvelutasoa kohentava vaikutus. Mutta kuinka kauan aikaa vie metromatka Kivenlahdesta Helsinkiin? Länsimetro Oy:n julkistamien arvioiden mukaan matka-ajat ovat seuraavat: Kivenlahti–Matinkylä: noin 10 minuuttia Kivenlahti–Tapiola: noin 15 minuuttia Kivenlahti–Rautatientori: noin 29 minuuttia Kivenlahti–Hakaniemi: noin 31 minuuttia Kivenlahti–Itäkeskus: noin 43 minuuttia Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.10.2024 Uutinen Sähköinen Cadillac Lyriq ja autonäyttelyn huonoimmat takapenkit 23.10.2024 Uutinen GAC Aion V Eurooppaan – ja varmaankin myös Suomeen 23.10.2024 Uutinen Autoliiton syksyn turvaistuintesti: yksi istuin hylättiin kemikaalipitoisuuden takia 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: ”Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista” 18.10.2024 Yleinen Päihdekuskit eivät välttämättä jää lääkärien haaviin ajoissa 18.10.2024 Uutinen Koeistuttu: BMW 2-sarjan Gran Coupé ja tavallisuuteen kiedottua tyyliä 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 16.10.2024 Yleinen Merimatkat: ympäristötietoisuus kasvussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 22.10.2024 Rengastesti Rengastesti: katumaasturien nastarenkaat – ylemmän tason pitoa 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa - 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 23.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Lectric Leopard - Renault 5 oli USA:ssa jo vuonna 1978 "E-Tech" 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?