11.3.2020 Liikenne Lauhan talven vitsaukset: tievauriot ja tuulilasien rikkoutumiset Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Etenkin eteläisen Suomen vähäluminen talvi on näkynyt alkuvuodesta teiden kunnon rapautumisena ja tuulilasivahinkojen runsautena – myös autojen renkaat, vanteet ja alusta ovat kovilla. Tienpinnoissa on nyt poikkeuksellisen paljon vaurioita. Edestakaiset lämpötilavaihtelut pakkasen ja plusasteiden välillä yhdessä runsaiden vesisateiden kanssa ovat kova haaste päällysteille. Keliolosuhteiden alulle panemat vauriot pahenevat entisestään liikenteen vaikutuksesta, päällysteen hajotessa lisää.Tyypillisimmillään päällysteessä olevaan kuoppaan ajo aiheuttaa rengas- tai vannevaurion, hajottaa iskunvaimentimen tai vaurioittaa alustan niveliä ja tukivarsia. Kuopasta irtoaa asvaltille aina myös jonkin verran irtokiviä, jotka ovat omiaan aiheuttamaan tuulilasivaurioita lennähtäessään edellä ajavan renkaasta kohti takana ajavaa.– Tiestön kunnossapito on äärimmäisen kehnoa ja hidasta siihen nähden, kuinka paljon autoilijoita rokotetaan erilaisten verojen ja maksujen muodossa, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kritisoi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnnakointi auttaaTuulilasia voi varjella pitämällä riittävää turvaväliä edellä ajavaan. Tällöin edellä ajavan nostattamat kivet ehtivät laskeutua takaisin tien pintaan sen sijaan, että osuisivat tuulilasiin tai konepeltiin.Vesalainen muistuttaa, että autoilija voi ajotavallaan vaikuttaa myös siihen, ettei kiviä sinkoilisi oman auton renkaista kanssa-autoilijoiden tuulilaseihin.– Esimerkiksi ohitustilanteessa, kannattaa paluu omalle kaistalle tehdä vasta siinä vaiheessa, kun näkee ohittamansa auton taustapeilistä. Myös rajut nopeuden ja suunnan muutokset ovat omiaan levittämään renkaiden lamelleja ja irrottamaan kiviä. Rajuja kiihdytyksiä ja hätäisiä ohjausliikkeitä on siis syytä välttää, Vesalainen vinkkaa.Hän suosittelee hankkimaan omaan autoon roiskeläpät sekä eteen että taakse. Etuläpät säästävät oman auton kylkiä ja takaläpät takana ajavan tuulilasia ja konepeltiä.Pohjola Vakuutus: vahinkomäärä kasvussaEteläisen ja myös keskisen Suomen vähäluminen ja lauha talvi on vaikuttanut auto- ja tuulilasivahinkoihin, mutta eri suuntaisesti. Pohjola Vakuutuksen vahinkotilastojen perusteella autovahingot ovat vähentyneet noin 16 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan – jos mukaan ei lasketa hinaus- ja tuulilasivahinkoja.Tuulilasivahinkojen määrä on sitä vastoin noussut merkittävästi, Pohjola Vakuutuksesta kerrotaan. Eriasteisia tuulilasivahinkoja sattuu tyypillisesti eniten huhtikuussa, mutta nyt lauhat talvisäät ovat kasanneet vahinkoja alkuvuoteen.Ajoneuvovakuuttamisen johtaja Kristian Hiljander taustoittaa, että tyypillisin tuulilasivaurio on irtohiekan, kivien ja nastojen aiheuttamat iskemät. Lauhat säätkin vaikuttavat vahinkomääriin.– Lumisemmissa ja kylmemmissä pakkasolosuhteissa irtoaines ei lennä samalla tavalla. Lasivahingon syntyyn vaikuttavat olennaisesti ajonopeudet ja -tapa eli esimerkiksi etäisyys edellä ajavaan, Hiljander kertoo.Pohjola Vakuutuksen käsittelemiä tuulilasivahinkoja on sattunut tämän vuoden tammikuussa noin tuhat enemmän kuin viime vuoden tammikuussa. Viime vuoden tammi–helmikuuhun verrattuna tuulilasivahinkoja on korvattu melkein 40 prosenttia enemmän. Hiljanderin mukaan tuulilasivahingoista korkeimmillaan puolet hoituu korjaustoimin, muutoin vaaditaan lasinvaihto.Viime vuonna Pohjola Vakuutuksen lasiturvasta korvattiin vajaa 40 000 tuulilasivahinkoa. Autoliiton vinkki: korjauta tuulilasivaurio välittömästi Vaurioitunut tuulilasi kannattaa korjauttaa mahdollisimman nopeasti, ettei vauriokohta pääse laajenemaan. Mikäli korjaaminen ei ole mahdollista, on lasi vaihdettava. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaisen mukaan halkeamilta voi usein välttyä, kun korjauttaa lasiin tulleen kiveniskemän mahdollisimman pian sen ilmestyttyä. Kiveniskemä kannattaa suojata teipillä heti ja ajella sen jälkeen tuulilaseja korjaavaan liikkeeseen. – Pääsääntöisesti enintään kahden euron kokoiset kiveniskemät ovat korjattavissa, elleivät ne sijaitse aivan tuulilasin reunassa tai suoraan kuljettajan näkökentässä. Lasin reunassa olevan kiveniskemän paikkaaminen saattaa helposti johtaa lasin halkeamiseen. Kuljettajan näkökentässä olevan kiveniskemän korjaamista ei suositella, koska se saattaa aiheuttaa optisia taittovirheitä tuulilasiin. – Mikäli kiveniskemä ei ole korjattavissa, suosittelen tuulilasin vaihtoa. Jos tuulilasissa on halkeama, se kannattaa Vesalaisen mukaan vaihtaa mahdollisimman pian. – Vaikka halkeaman eteneminen olisikin pysäytettävissä poraamalla, se ei palauta lasin rakenteellista lujuutta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuulilasit aiempaa ohuempia– Tuulilasivahinkoja on tänä vuonna viime vuotiseen tapaan paljon. Yleisesti tuulilasivahingot ovat vahvasti kasvussa oleva vahinkotyyppi. Ilmiön takana ovat lasipinta-alojen kasvu, päästörajoitusten mukanaan tuoma lasien ohentuminen sekä Suomen teiden heikko kunto, Autoklinikka-korjaamoketjun aluepäällikkö Markus Helkamäki taustoittaa.Toisaalta lauhojen säiden vuoksi ajoväylillä on ollut tavallista vähemmän hiekoitushiekkaa.– Hiekkaa ei näin ole kertynyt niin paljoa renkaisiin, mikä taas vähentää tuulilasivahinkoja.Monella on tuulilasivakuutusYhä useammassa autossa on sadetunnistin sekä erilaisia tutka- ja kamerajärjestelmiä, jotka toimivat tuulilasin läpi. Nykyaikainen tuulilasi on osa ajoneuvon kantavaa korirakennetta ja kuljettajaa avustavat järjestelmät on kalibroitava aina lasivaihdon jälkeen.Helkamäen mukaan suurimmalla osalla Autoklinikan asiakkaista on tuulilasivakuutus. Mikäli autoilijalla on lasivakuutus, maksaa henkilöauton tuulilasin vaihto omavastuun verran eli vakuutuksesta riippuen noin 100–250 euroa. Lasinvaihdon hinta töineen, tarvikkeineen ja mahdollisine kalibrointeineen on 300–2 000 euroa.Hajonnut tuulilasi aiheuttaa näkemäriskin ja voi myös olla syy hylkäävän päätöksen katsastuksessa. Kiveniskemän aiheuttaman tuulilasin korjauksen hinta on tyypillisesti 70–80 euroa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto / Jari Saarentaus, Marko Jokela Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa