4.9.2019 Ajoneuvot Launch control: Porsche Taycan ja kuinka automaailma esittelee uutuudet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche Taycan on se eurooppalainen auto, joka vakavasti haastaa nopeimmatkin Tesla Model S -mallit. – Jokaisella Porschella on sielu, aloittaa yhtiön pääjohtaja Oliver Blume. Hän puhuu entisen sotilaslentokentän pihalle rakennetussa hallissa. Paikka sijaitsee Berliinistä puolentoista tunnin bussimatkan päässä, lähes kiinni Puolan rajassa.Ennen show'n alkua toimittajat ohjataan bussista kentän laidalla olevaan korkeaan hangaariin. Sumeat lasi-ikkunat pehmentävät keskipäivän auringon pehmeäksi valoksi upeasti patinoituneeseen halliin.Tilan keskellä lepää sähköauton tekniikkamalli. Pyörät, jousitus, akusto ja sähkömoottorit näkyvät paljaana. Vieressä on kori, jonka eri materiaalit on korostettu tehostevärein: alumiinipeltiä, kuumamuovattua terästä, alumiinivalua, kylmämuovattua terästä ja niin edelleen. Tekniikka on aina läsnä, kun saksalaisautonvalmistajat julistavat ilosanomaansa. Bluhme aloittaa puheensa parisataapäiselle toimittajajoukolle. Hän puhuu innovaatiosta, emotionaalisuudesta ja verkottuneisuudesta. Teemat ovat automaailman puheissa arkipäivää, mutta harvoin ne konkretisoituvat tuotteissa, etenkään saksalaisissa. Taycanin kohdalla saattaa olla toisin.Oliver BluhmeMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnsimmäinenPorschelle hetki on historiallinen. Kyse on yhtiön ensimmäisen täyssähköauton, Taycanin, julkistuksesta. Samalla kyse on ensimmäisestä eurooppalaisesta autosta, jonka tekniset arvot haastavat vakavasti yhdysvaltalaisen Tesla Model S:n.Toisin sanoen Porsche Taycan on ensimmäinen eurooppalaisen premium-valmistajan sähköauto, jota ei ole tehty korkeaan katumaasturikoriin. Se näkynee energiatehokkuutena, mukavuutena ja ajettavuutena – auton painopisteen kerrotaan olevan alempana kuin 911-urheiluautossa.Bluhme kutsuu vuoroin lavalle auton tuotannosta kertovan Albrecht Reimoldin, sitten muotoilua edustavan Michael Mauerin. Reimold kertoo hiilineutraalista uudsta tehdashallista, joka on tehty Taycania varten Porschen kotiin Zuffenhausenin kaupunginosaan Stuttgartissa. Mauer taas puhuu uudesta ilmeestä vanhat piirteet säilyttäen.EsittelyPuheiden ja keskitason popkonserttia näyttävämmän valoshown jälkeen on aika. Rakennuksen seinään ilmestyy aukko, ja valkoinen Porsche Taycan Turbo S lipuu sisään.Juuri kun ensimmäistä kertaa vailla häiveteippausta esiintyvä auto on vienyt kaiken huomion, koko rakennuksen takaseinä aukeaa paljastaen valtavan aurinkovoimapuiston. Samaan aikaan Pohjois-Amerikassa vastaava show tapahtuu vesivoiman äärellä. Kiinassa energiateemana on tuulivoima. Valtavien saksalaisella tarkkuudella riviin asetettujen aurinkopaneelien peilaaman auringonvalon häikäistessä esittelytilan on vaikea olla vaikuttumatta. Esittelyn osalta Porsche Taycan saa täydet pisteet, mutta tämä on vasta alkua. Tulevat koeajot paljastavat lisää Porschen sähköautosta.Ensimmäiset Taycanit saapuvat maahan alkuvuodesta. Myynti käynnistyy Taycan Turbo (163 450 eur) ja Taycan Turbo S (198 855 eur) malleilla. Auton tekniikasta voit lukea lisää täältä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen